Moraltant eller vad tycker ni??

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Att slå grabben, det tjänar inget till. Blir bara värst för en själv.

JAG tycker det sätt du hanterade det hela, är BRA! :tummenupp

Försök vara snäll och trevlig mot grabben, nu när han gör så gott han kan för att få bort klottret.

flames

Vem har sagt att 40 är Gammalt?
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
FZR 1000
Jag tycker inte att du är en moraltant,du ska fan ha ett diplom för det du gjorde.:tummenupp

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Jag tycker inte att du är en moraltant,du ska fan ha ett diplom för det du gjorde.:tummenupp

Kul att höra vad alla tyckte! men det var känsla efteråt som slog mig, man kände sig fan som en 70åring som skällde ut pojkstackarn.

men han fick tyvär inte bort allt igår, klockan tolv i går klväll fick jag ett sms och han beklagade sig och bad om att få fortsätta dagen efter för att hans mamma ringde o sa att inte fick fortsätta mer då.

Det lät på han som att han innerligt ångrade vad han hade gjort och kommer att ta bort allt. :tummenupp

jag hoppas och det verkar som detta gjorde större intryck hos honom än vad jag först hade hoppas på.

så i fortsättningen slipper vi förhoppningsvis klotter i våran trappuppgång/ fönster nu, (detta har hänt flertalet gånger innan)

-Freddy-

Guest
De kom efter det flera kvällar i veckan och bara ville prata, berätta vad de gjort i skolan och annat vardagligt. Flyttade kort efter så jag vet inte mer. Hoppas de fann nån annan som hade tid att lyssna.

Du fick bli förebild på köpet :tummenupp

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Kul att höra vad alla tyckte! men det var känsla efteråt som slog mig, man kände sig fan som en 70åring som skällde ut pojkstackarn.

men han fick tyvär inte bort allt igår, klockan tolv i går klväll fick jag ett sms och han beklagade sig och bad om att få fortsätta dagen efter för att hans mamma ringde o sa att inte fick fortsätta mer då.

Det lät på han som att han innerligt ångrade vad han hade gjort och kommer att ta bort allt. :tummenupp

jag hoppas och det verkar som detta gjorde större intryck hos honom än vad jag först hade hoppas på.

så i fortsättningen slipper vi förhoppningsvis klotter i våran trappuppgång/ fönster nu, (detta har hänt flertalet gånger innan)

Gå ut med cola eller något idag när han står där och snacka lite med honom,
så helgarderar du dig mot eventuella hämdaktioner också.

plus att snorisen fattar att du är vettig, du vill bara inte ha klotter i trappuppgången.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Haha!! han har ringt, bett om ursäkt, skrivit sms + stått å gnott i ca 1 timme nu och försöker fortfarande få bort det, verkar som det börja släppa nu, de roliga är att efter detta har han en trappuppgång till o städa! de va grann trappuppgången han skitade ner med. :tungan
Men fan ska fan ha!
:tummenupp hoppas snorungen lär sig en läxa.....bra civilkurage av dig,synd att det inte är fler som reagerar på sånt:yoparty

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du fick bli förebild på köpet :tummenupp

Ibland är jag så god att jag rörs till tårar av min egen förträfflighet!

(Farligt att skriva så på SH, lär tas på allvar av någon).

Till ämnet;

Man måste på allvar betona det felaktiga i handlingen och konsekvensen är viktig om det skall fastna i minnet. Däremot har jag svårt att se hur en vansinnesvrålande, hotande, tom misshandlande individ skulle kunna förmedla nånting vettigt som landar i illbattingens medvetande för att i positiv mening bli bestående.

Man kan markera ganska hårt, det viktiga är att man sen inte viker av och försvinner. Står man kvar och kan ta in lite från den personen också, ja, då har man ett förtroende.

Det är inte så fel att vara sedd som ett "hygglo" om det nu händer skit av den här typen där man bor. Större chans att man får ha sina prylar ifred om grabbsen blir glada när de ser en.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Ibland är jag så god att jag rörs till tårar av min egen förträfflighet!

(Farligt att skriva så på SH, lär tas på allvar av någon).

Till ämnet;

Man måste på allvar betona det felaktiga i handlingen och konsekvensen är viktig om det skall fastna i minnet. Däremot har jag svårt att se hur en vansinnesvrålande, hotande, tom misshandlande individ skulle kunna förmedla nånting vettigt som landar i illbattingens medvetande för att i positiv mening bli bestående.

Man kan markera ganska hårt, det viktiga är att man sen inte viker av och försvinner. Står man kvar och kan ta in lite från den personen också, ja, då har man ett förtroende.

Det är inte så fel att vara sedd som ett "hygglo" om det nu händer skit av den här typen där man bor. Större chans att man får ha sina prylar ifred om grabbsen blir glada när de ser en.

Jag "missandlade" verbalt honom absolut inte! sa med bestämd röst att han skulle ta bort det han har gjort.
och det att han skulle få för sig att "stjäla" mina ägodelar i "hämd", har jag svårt att tro när jag har hans mobilnummet, hela grejen med hämd är att motparten ska veta vem det är som har "hämdas" annars faller ju liksom poängen med hämd.

Dessutom så bor grabben inte i området, slog som sagt numret på eniro och han bor ca 5km härifrån, så vete tusan va han hade här och göra? :va

Men Men, får se om han får bort kladdet ikv.

OBS! som någon nämde tidigare att man borde "bjuda honom på Cola" och samtala med honom, det kommer jag absolut inte att göra, jag tror han har "tagit in" händelsen och ångrar vad han har gjort, och nån kompis till honom tänker jag inte bli efter detta. en hälsning om man möts, javisst! men inte mer än så.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag "missandlade" verbalt honom absolut inte! sa med bestämd röst att han skulle ta bort det han har gjort.
och det att han skulle få för sig att "stjäla" mina ägodelar i "hämd", har jag svårt att tro när jag har hans mobilnummet, hela grejen med hämd är att motparten ska veta vem det är som har "hämdas" annars faller ju liksom poängen med hämd.

Dessutom så bor grabben inte i området, slog som sagt numret på eniro och han bor ca 5km härifrån, så vete tusan va han hade här och göra? :va

Men Men, får se om han får bort kladdet ikv.

OBS! som någon nämde tidigare att man borde "bjuda honom på Cola" och samtala med honom, det kommer jag absolut inte att göra, jag tror han har "tagit in" händelsen och ångrar vad han har gjort, och nån kompis till honom tänker jag inte bli efter detta. en hälsning om man möts, javisst! men inte mer än så.

Självklart skall inte någon diktera hur du skall hantera saken. Skrev jag inte att du agerade väl? Har jag talat om hämndaktioner från hans sida? Snarare uppmuntran till en attityd som kan bidra till att förbättra klimatet öht ivårt samhälle. Jag kommenterade de "säftsmällar" som föreslogs i ett par inlägg då jag inte tror på den metoden. Jag lyssnade nog inte mest på dem som försökte injaga besinningslös fruktan i mej med nävar och gormande när jag var i den åldern. Varför tar du åt dej av den meningen som handlar om gormande och inte den precis före?

Nej, du behöver inte bli hans kompis, men att ge honom ett justare beteende än han förtjänar kan ju väcka lite tankar.

Intressant hur du tolkar mina inlägg. Uppmuntrade dej för ditt agerande, gav ett exempel på en liknande händelse och ändå verkar du gå på defensiven, varför?
Har jag nu varit tillräckligt tydlig med att jag tycker du gjort en bra grej?

(Skall jag bli tvungen att sätta löjliga gula gubbar för att folk skall förstå vad jag menar?).

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ungar testar alltid allt som man inte får, det räcker nog i de flesta fall att de drabbas av en "inte fullt så mycket äldre" som tillrättavisar. Detta ger att de inte gör om det, funkar troligen bättre än då en stelopererad Bosse Batong ringer på dörren osv.

Snyggt jobbat! :tummenupp

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Självklart skall inte någon diktera hur du skall hantera saken. Skrev jag inte att du agerade väl? Har jag talat om hämndaktioner från hans sida? Snarare uppmuntran till en attityd som kan bidra till att förbättra klimatet öht ivårt samhälle. Jag kommenterade de "säftsmällar" som föreslogs i ett par inlägg då jag inte tror på den metoden. Jag lyssnade nog inte mest på dem som försökte injaga besinningslös fruktan i mej med nävar och gormande när jag var i den åldern. Varför tar du åt dej av den meningen som handlar om gormande och inte den precis före?

Nej, du behöver inte bli hans kompis, men att ge honom ett justare beteende än han förtjänar kan ju väcka lite tankar.

Intressant hur du tolkar mina inlägg. Uppmuntrade dej för ditt agerande, gav ett exempel på en liknande händelse och ändå verkar du gå på defensiven, varför?
Har jag nu varit tillräckligt tydlig med att jag tycker du gjort en bra grej?

(Skall jag bli tvungen att sätta löjliga gula gubbar för att folk skall förstå vad jag menar?).

Beklagar om jag förstog ditt inlägg lite fel, var ej min mening. tackar för att du "uppmuntrar" handlingen. är ej på "defensiven" men jag som sagt tog poängen med ditt inlägg lite fel, fel från min sida.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC