Mosfet och LiFePO4 2Ah?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hojen laddar med ca 15-15.5V så en ny regulator lär behövas till ett LiFePO4.
Någon som vet vad för Mosfet jag kan köpa till en Honda CM400T?

Funderar på LiFePO4 från Biltema.
2Ah borde räcka till min Honda CM400T (el & kickstart) vilket motsvarar kraften från 4Ah enligt Biltema eller 120 CCA precis som deras vanliga 9Ah batteri.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hojen laddar med ca 15-15.5V så en ny regulator lär behövas till ett LiFePO4.
Någon som vet vad för Mosfet jag kan köpa till en Honda CM400T?

Funderar på LiFePO4 från Biltema.
2Ah borde till min Honda CM400T vilket motsvarar 4Ah enligt Biltema. 120 CCA precis som deras vanliga 9Ah batteri.
Det låter som väldigt hög spänning.
Mäter du utan batteri, eller med?

15,5V är för högt hur som helst.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@hannus det är taget från amerikanskt hondatwinforum. Jag ska mäta själv, återkommer.
Om det visar sig att spänningen ligger runt 14V vet du då om det då ok att koppla på LiFePO?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
@hannus det är taget från amerikanskt hondatwinforum. Jag ska mäta själv, återkommer.
Om det visar sig att spänningen ligger runt 14V vet du då om det då ok att koppla på LiFePO?
Japp, då fungerar det.
Och om det är 15,5V, uppmätt med en korrekt multimeter, då är spänningen för hög för alla batterityper.

Men man kan bli lite lurad om man mäter helt obelastad, det vill säga utan tillkopplat batteri, eller annan last, eftersom växelspänningen oftast inte är helt likriktad.

Men. prova att mäta, så kan man ta det därifrån.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har batteri i hojen men tyvärr dog det i vintras. Min digitala hastighetsmätare Daytona Asura får fnatt och funkar knappt när jag provkörde. Kanske stänger den av sig pga för hög volt?
Kan koppla på bilbatteriet så blir väl mätningen iaf korrekt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har batteri i hojen men tyvärr dog det i vintras. Min digitala hastighetsmätare Daytona Asura får fnatt och funkar knappt när jag provkörde. Kanske stänger den av sig pga för hög volt?
Kan koppla på bilbatteriet så blir väl mätningen iaf korrekt.
Ja, och det kan vara så att det blir för "dålig" likspänning, det vill säga mer mot en till hälften likriktad växelspänning, och då kan du få konstiga fenomen.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kopplade på ett bra batteri.
Ca 14,5-14,6V hade hojen vid tomgång och varvade jag gick den ned till strax över 14V.
Då är det väl ok att koppla på ett LiFEPO.

LiFePO Specs:
Spänning12 V DC
Kapacitet2,0 (4,0) Ah
CCA EN120
Laddningsspänning14,4 ± 0,5 V DC
LaddningsströmStandard 1, max. 10 A
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag har en väldigt begåvad laddare, den laddare LiFe till 14.4 V (Pb till 14.7 V).
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har en väldigt begåvad laddare, den laddare LiFe till 14.4 V (Pb till 14.7 V).
Just det. Då måste jag köpa en laddare också men det blir väl från Biltema samtidigt som batteriet.

Denna borde duga. 4A räcker och jag ser att laddningsspänningen är 14,4V för litium.

 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ett litiumbatteri klarar /kan ge högre spänning än bly dito…?
Typ 3,6 volt per cell + 20% för laddningen 👍
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kanske blir en framöver som säkert är snäppet bättre för det 2Ah LiFEPO4 jag köpte.
Det står så här om Mosfet regulator men det är säkert marginellt:

- Lägre bränsleförbrukning: Mindre belastning på statorn vilket resulterar i att motorn inte måste jobba lika hårt, som i sin tur påverkar bränsleförbrukningen.
- Förlänger batteriets livstid: Då regulatorn öppnar och stänger mycket snabbare så minskar risken för överladdning som då förlänger livet på batteriet.
- Höjer motoreffekten: Då regulatorn minskar påfrestningen på statorn så höjs även motorns effekt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kanske blir en framöver som säkert är snäppet bättre för det 2Ah LiFEPO4 jag köpte.
Det står så här om Mosfet regulator men det är säkert marginellt:

- Lägre bränsleförbrukning: Mindre belastning på statorn vilket resulterar i att motorn inte måste jobba lika hårt, som i sin tur påverkar bränsleförbrukningen.
- Förlänger batteriets livstid: Då regulatorn öppnar och stänger mycket snabbare så minskar risken för överladdning som då förlänger livet på batteriet.
- Höjer motoreffekten: Då regulatorn minskar påfrestningen på statorn så höjs även motorns effekt.

Jämfört med en fungerande konventionell likriktare/regulator så stämmer inget av det där. Visst är MOSFET-varianten lite bättre men i praktiken så lite att det inte gör någon märkbar skillnad. Den stora skillnaden är att den går svalare och håller längre.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Ett litiumbatteri klarar /kan ge högre spänning än bly dito…?
Typ 3,6 volt per cell + 20% för laddningen 👍
Inte de litiumbatterier vi pratar om här. LiFe-batterier har en nominell cellspänning på 3.2 V.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag tycker att man skall lägga större fokus på om det är en serie- eller en shuntregulator, än vilken typ av transistorer som används.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top