Most i påsk!!!!!!!!!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För tillfällig import/export av varor som inte skall säljas så bör man ha en så kallad ATA-Carnet som man skaffar från Handelskammaren i den stad man bor. Kostar en viss summa samt en del i deposition, som man får tillbaa när den är använd och återlämnad till Handelskammaren, men det är mindre pengar än tull och moms samt att man vet man får allt på papper.

ATA-Carnet:en skall sedan stämplas av tullmyndigheterna i de olika länderna
Viktigt att komma ihåg är att den Svenska tullen måste "öppna" ATA-Carnet:en när man lämnar Sverige. Gör man inte detta rätt så är den ogiltig och man får inte tillbaka pengarna på efteråt.
När man sedan åker till tex Tjeckien så ska man för exportera varorna ut ur EU vilket den Tyska tullen gör. Sedan går man till den Tjeckiska tullen och importerar varorna till Tjeckien. Vid hemresan är det omvänt förhållande. Återexporterar varorna ut ur Tjeckien och re-importerar dem till EU i den tyska tullen. Tar lite tid men är billigare än moms på varorna, mutor eller andra problem som man kan få i tullen.

När man fyller i ATA-Carnet så ska man lista alla saker man har med sig och deras värde. Observera att man inte behöver skriva sakernas exakta värde, det har inget med försäkringsvärdet att göra, utan man kan pruta lite eftersom depositionen ma ska avlägga är baserad på varornas värde. Självklart ska man hålla sig inom en rimlig nivå så att man inte skriver 5000 SEK på hojen.

Har ni frågor så kan ni ringa Handelskammaren eller pm:a mig. Har gjort detta, fast med musikinstrument, ett 50 tal gånger.

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Goodstuff skrev:
För tillfällig import/export av.................. eller pm:a mig. Har gjort detta, fast med musikinstrument, ett 50 tal gånger.

Oj :va träningsläger i Frankrike...ja, det är ju inte så dumt det heller, när jag tänker efter

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Är inte tjeckerna EU:iter? Ja man lär sig nåt nytt var dag.
Var ligger Assen egentligen? Närmare än frankrike va?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gulsnabbtrajja skrev:
Är inte tjeckerna EU:iter? Ja man lär sig nåt nytt var dag.
Var ligger Assen egentligen? Närmare än frankrike va?

Tjeckien går med i EU den första maj så antagligen kommer det att krävas ATA-Carnet om man ska till Most.
Det är inte så svårt med ATA-Carnet som det låter. Man kan ju alltid skita i det dessutom men man vet ju inte hur det går....

Assen ligger i norra Holland.

Last edited:

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
ZoulFly skrev:
Oj :va träningsläger i Frankrike...ja, det är ju inte så dumt det heller, när jag tänker efter

HAHA, fegis!! Vi (jag o Mange Blom) blev stoppade tre av fyra ggr vid gränspassering till Tjeckien.
#1 (Polen-Cz): Utan förklaring fick vi mitt i natten vända om och ta en annan gränspassage (i den nya posteringen "Kudova" fattade de inte varför vi inte blivit insläppta).
#2 (Cz-Österike): Vi hade inget motorvägspass (som bara gäller vissa bilar...typ och INGEN informerat oss om). Höll på att åka på 6000sek i böter, men blev istället utkastade för dumhet.
#3 (Österike-Cz): Inget ATA-kort, massa deposition eller vänd, löste sig med 50euro...
#4 (Cz-Polen): Chansade inte på mongoposteringen i skogen utan tog Kudova direkt :) = problemfritt.

F.ö kan jag bara säga att ALLA andra gränspassager gick snabbt o smärtfritt (Sverige, Polen, Österike, Slovenien, Kroatien).

JRL

Lacke
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSW 125
Jag har åkt till Tjeckien och tävlat sedan 1998 med en racinghoj och har aldrig haft några problem i tullen/ gränsövergång. ID-kortet från SVEMO bevisar att det är DU som äger mc:n. Tyskar använder också ID-kort på sina oreggade mc. De kan ej ge dig några "böter" när du bevisligen är ägare till ditt fordon. När det gäller vägavgift på motorvägar i såväl Tjeckien som i Österrike så gäller det för ALLA fordon. Till Most behövs ej detta p.g.a att man åker ej motorväg (banan ligger 3 mil från tyska gränsen)
Frankrike, Italien mm har också motorvägsavgifter. Johnny

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
JRL skrev:
Jag har åkt till Tjeckien och tävlat sedan 1998 med en racinghoj och har aldrig haft några problem i tullen/ gränsövergång. ID-kortet från SVEMO bevisar att det är DU som äger mc:n.
Ok. Tack för svaret. Hoppas jag får möjighet att komma :tummenupp

joakimiceman

#66 i Rookie 600 - 2004
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Suzuki GSX-R600 -04 i Rookie 600
f....n....

jag måste säga att Johnny Lacknac´s läger låter kanonbra!
tänkte precis anmäla mig när jag insåg att vi ställer ut på elmia bilsport/custom show hela påsken!:-(

lycka till Johnny, det är tur att det finns grabbar som du som orkar ta tag i saker & ting...

mvh,
joakim
iceman.se

JRL

Lacke
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSW 125
Hej alla racing nissar!!!
Nu är det bara 1 vecka kvar för INTRESSEANMÄLAN.
Om ni vill träna så skicka anmälan så fort som möjligt.

Tackar Mr Habo för inlägg och hoppas att du kan vara med på ngt roligt nästa vår.

Ni som är på mässan kan prata med Henrik Nordgren, han är våran SVEMO-representant för oss förare.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras