Motard för pendling

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
R1 -00
KTM 990 SMT eller Ducati Multistrada om du ska finpendla!
Annars finns ju en hel uppsjö smidiga och billigare (inköp OCH försäkring) hojar.. typ: ER6, SVF650/SV650, Monster som är betydligt bättre på att ta dig från punkt A till B 35mil om dagen.

Men lycka till! ;)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
det e bara bil, bil, bil hela tiden, asa barn fram och tillbaka. Jag får nästan aldrig nån hoj-tid, och då kan man kombinera lite. Klart, bil e bekvämare ..

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
det e bara bil, bil, bil hela tiden, asa barn fram och tillbaka. Jag får nästan aldrig nån hoj-tid, och då kan man kombinera lite. Klart, bil e bekvämare ..

The grej är ju att hojkörning skall vara kul, jag har iofs 15 km ren kurvnirvana, områdets roligaste väg, mellan hemmet och jobbet, men det tar i alla fall emot att åka hoj till och från jobbet.

Man kan ju ge sig fan på att den där fina morgonsolen övergår i ösregn lagom till fyrasnåret...så var väl halva åkbara säsongen förra året. :huvet

Hoj handlar om nöje och frihet, inte jobbpendling.

...fast...en 690 skulle sitta rätt fint att ha som jobbmoped... :D

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Motsatserna långa serviceintervall - mkt fläsk i motorn har redan avverkats så de lämnar jag.

En tanke jag fick var att du redan har en gathoj.
Satsa på en offroad av valfri storlek så har du nåt att sprätta lite grus med också? Kanske kan hitta en grusväg till jobbet? :)

Det var bara min 25-öring... :)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tanken har slagit mig, men här i Malme finns som bekant mest asfalt.
Hur många mil kan man peta in i en KTM-stånka innan den är förbrukad ? Eller går det att renovera de för en anständig peng när de har nått den gränsen ?

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Jag pendlar ett par mil om dagen på XT660R med motardhjul (samma som sitter på X). Försäkringen är lägre för R än X. Orginalhjulen har jag vinterdäcken på, så de e smidigt att byta.

Skaru åka 35 mil kan en touringruta (orginaltillbehör) vara bra, men den e inte vacker. Jag hade en BMW F650 GS Dakar förut, den var skön att åka långt på, ingen motard visserligen.

Edit: Serviceintervall är 1000 mil för båda dessa hojar.

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Hur många mil kan man peta in i en KTM-stånka innan den är förbrukad ? Eller går det att renovera de för en anständig peng när de har nått den gränsen ?

Det beror helt och hållet på hur dom är skötta med service, oljebyten etc.

Jag har sett lc4or som rasat ihop efter 1500 mil medans vissa går över 4500 mil om dom är pedantskötta!

Men lc4an som motor är pålitlig och en riktig slitvarg:)

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jag lurar att köpa en XT660R (offroadmodellen) att ha som brukshoj, då kan man både landsväga och sprätta, sen väger den några kilo mindre än motardmodellen och är billigare i försäkring.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

Och ha 2st motorcyklar? och ingen hojtid:va

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Köpa motard för pendling känns för mig lite som att köpa en glidare till bankörning. :)

Många har redan skrivit det men jag tycker XT660 eller BMW F650 är bra tips. Ska man åka så långt varje dag så skulle jag verkligen kolla över förbrukning med.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Det hörs ju på namnet vad du ska ha för hoj, en touringhoj! Fast det är kanske inte bekvämlighet du är ute efter :)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Köp en Xr annars... Är en på SOE som pendlar med sin, tror den rullar rygt 7000 mil nu. Endast slitdelar bytta, det är bra..

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Köpte själv en xtx för att pendla med. Måste säga att jag är positivt överraskad, men då jag för närvarande fortfarande har en hel del motorväg till jobbet tar det lite längre tid än det gjorde med CBR'en... Men i alla andra avseenden är XTX'en bättre, och det går fortfarande betydligt snabbare än med bil :tummenupp
En sak jag fortfarande stör mig på dock är som någon redan nämnt kedjan. Kör man varje dag i ur och skur (på tok för ofta skur i det här landet) blir det en hel del smörjande och en hel del kladd på bakfälg.
Skulle jag varit i färd med att handla en hoj för pendlande i dagsläget skulle jag förmodligen tittat på en BMW scarver. Jag vet att de är fula som satan, men det är det nog värt för att få slippa kedja.
Men någon vacker får det nog bli en k1200S som pendelhoj tror jag :katt

Ozzi

Guest
35mil om dagen=175mil i veckan=700mil i månaden....på en MOTARD....karln DRIVER med oss!!:huvet

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO