Motard för vardagligt bruk. Till och från jobb.

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14
Jag använder min XT660X för att pendla till och från jobbet och till det är XT:n riktigt bra. Jag bor söder om stan och jobbar norr om, så jag kör för det mesta genom stan till jobbet. Den är riktigt smidig i trafiken.

Om du ska köpa en XT så har jag två tips.

Leta efter en med annat avgassystem än original. Orginalsystemet väger bly och sitter långt från hojens tyngdpunkt. Originalsystemet är dessutom lite väl tyst. Högt ljud spar liv har jag läst någonstans här på sporthoj :tummenupp. Se bara till att få med originalet ifall det blir besiktningsproblem

I motorvägsfart är XT:n lite jobbig om man inte köper ett högre kåpglas. I alla fall för mig (1,85 lång). Fast du kanske inte har motorväg mellan hemmet och jobbet...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nån gång ska jag äga en motard, eller en superduke.
Ser så jävla kul ut!

Go for it!

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
Jag använder min XT660X för att pendla till och från jobbet och till det är XT:n riktigt bra. Jag bor söder om stan och jobbar norr om, så jag kör för det mesta genom stan till jobbet. Den är riktigt smidig i trafiken.

Om du ska köpa en XT så har jag två tips.

Leta efter en med annat avgassystem än original. Orginalsystemet väger bly och sitter långt från hojens tyngdpunkt. Originalsystemet är dessutom lite väl tyst. Högt ljud spar liv har jag läst någonstans här på sporthoj :tummenupp. Se bara till att få med originalet ifall det blir besiktningsproblem

I motorvägsfart är XT:n lite jobbig om man inte köper ett högre kåpglas. I alla fall för mig (1,85 lång). Fast du kanske inte har motorväg mellan hemmet och jobbet...

Jag Bor söder om söder och jobbar i Kista så jag hade planerat E4 på väg till och från jobbet. Och då även köra lite högre farter då det är fritt fram ;)
190cm lång så jag lär ju ha samma problem som dig då.

lima83

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM 950 SM
Varför endast "lättviktare"?

Om du ska pendla 4 mil t/r varje dag så är mitt tips KTM 950 SM. Den är tyngre och ger betydligt mer åkkomfort än t.ex. 690:n som känns lite som en moppe i jämförelse.

Har haft min 950SM i två säsonger nu och är grymt nöjd!

Service interval ligger på ca 500-600 mil.

Ziggy

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM 990 SMT -09
För den åkningen passar KTM 660, (-05 -) eller 690 fint. Marschar 120 utan större besvär- jag är 188 lång.

/S

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
KTM 640 SM
Har också tänkt köpa motard att glassa runt på. Om inte annat, verkar det vara en smidig jobbpendlarhoj (att samtidigt lära sig slanga vore ett plus). Kul att se att försäkringen inte är hutlös även om man väljer en starkare modell, utan bara det att inköpspriset är aningen högre.

Det som skrämmer är dock serviceintervall. Tummen är väl inte riktigt mitt i handen, olja och filter klarar man av, större grejer är lite mer tveksamma. Eller är det möjligen så att motard är bra lära-mecka hoj överlag? Kanske service på verkstad inte är så blodigt.

_Challe_

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Xt660x
Jag är bara 175cm lång och har också problem vid motorvägsåkning.
Ska du åka i hastigheter över 90, ta inte på dig crosshäjlmen.
I ca130 blir det jobbigt med vanlig hjälm också.

Det går dock åka, jag har kört 45 mil på min

Mvh

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14
Jag är bara 175cm lång och har också problem vid motorvägsåkning.
Ska du åka i hastigheter över 90, ta inte på dig crosshäjlmen.
I ca130 blir det jobbigt med vanlig hjälm också.

Det går dock åka, jag har kört 45 mil på min

Mvh

Jag kan rekommendera "Windshield XT-660 R/X", som finns en bit ner på denna sida. Jag har den själv.

Jag brukar försöka hålla mig borta från motorvägen, men med denna på så är det inte längre ett problem. Har läst att det kan bli turbulensproblem med yamahas egna förhöjda kåpglas, men det har jag inte upplevt med den här.

_Challe_

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Xt660x
Jag kan rekommendera "Windshield XT-660 R/X", som finns en bit ner på denna sida. Jag har den själv.

Jag brukar försöka hålla mig borta från motorvägen, men med denna på så är det inte längre ett problem. Har läst att det kan bli turbulensproblem med yamahas egna förhöjda kåpglas, men det har jag inte upplevt med den här.

Tackar tackar :D

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
KTM 950 SM lär göra jobbet och även längre styrningar också. Brutal hoj tycker jag. Min 06:a i superskick med 402 mil på mätaren hamnar ganska säkert på Blocket inom någon dag.

Bifogat

• ktm950_blocket.jpg
    ktm950_blocket.jpg
    165.7 KB · Visningar: 173

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Det som skrämmer är dock serviceintervall. Tummen är väl inte riktigt mitt i handen, olja och filter klarar man av, större grejer är lite mer tveksamma. Eller är det möjligen så att motard är bra lära-mecka hoj överlag? Kanske service på verkstad inte är så blodigt.

Generellt så har dom motarder som diskuteras i denna tråden intervallen som innebär att det inte ens sker en gång om året för majoriteten av ägarna, om ens varannat år, så det är inget att oroa sig för. (Yamaha XT, KTM 640/625/660/950/Duke/Superduke osv.)
En annan fördel med dessa hojar är att det mesta är relativt lättåtkomligt och förstårligt, det sitter inte tolvhundra plastkåpor i vägen - bort med sadeln och batteriet så är man oftast halvvägs igenom proceduren ;)

Och en punkt som jag ofta tycker tyvärr dyker upp i dessa diskussioner är vibrationerna... men nu är det ju offroad/supermotards det diskuteras - och att då klaga på att dom inte går lika komfortabelt som en Goldwing 1800 eller Pan European är väldigt fel tankesätt.
Det är ju ingen som klagar på att en Lamborghini eller Ferrari bröllar på mycket eller har stötig stöddämpare - för man vet ju att dessa fordon ska vara så och att man inte kan jämföra dom med en Volvo V70 eller Maybach (och tur är väl det!? :Bugar)

Sure thing, min KTM vibrerar säkerligen lite mer än en Pan European eller XT600 för den delen, men ingen av dom två sistnämda hojarna kan ge mig sådan körglädje och njutning som KTMen ger mig - inte ens när jag för några dagar sedan körde 22 mil med den så klagade jag på vibrationerna, medveten om att jag hade haft tråkigare på en annan hoj och troligen snarlikt stel i arsle och lår vid hemkomsten hehe.

Och vid 95% av mina färder så är det tvärtom, jag välkomnar vibrationerna, det ska veta att hojen är brutal och vid liv ;) :yoparty

Suringen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
WR 450
Som tidigare sagts av andra men jag instämmer - hur skall motorcykeln användas och vad är dina förväntningar på densamma?

Har hunnit med några mil på en XT660X och den utför jobbet bra inom ramen för hur den är byggd. Som motorcykel att använda varje dag är den alldeles ypperlig med sin skottsäkra motor och lite mjukare gång än andra motarder. Visst fungerar det bra att busa runt även med denna båge - det gör den gladerligen - men lider då främst av övervikt i dessa sammanhang.

Så inom ramen för dess konstruktion är det en bra cykel som troget kommer ställa upp på vad du än vill hitta på. :tummenupp

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
KTM 950 SM lär göra jobbet och även längre styrningar också. Brutal hoj tycker jag. Min 06:a i superskick med 402 mil på mätaren hamnar ganska säkert på Blocket inom någon dag.

Ja de där ser brutala ut.
Vad kostar den där i försäkring?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
De är det också, körde just en kort runda för att kolla att allt är OK. Det är en jä**lsk skillnad mot en Yamma 660 men det skiljer ju lite i pris också. Den går på ca 7500 kr/helår för helförsäkring hos Bilsport & MC vilket känns snäppet bättre är 36000 kr/helår (helförs) för gamla R1:an :) Lägger ut den för 69500 kr på Blocket senare idag.

Ja de där ser brutala ut.
Vad kostar den där i försäkring?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Konstigt att Honda FMX 650 inte nämnts än. Snygg är den, och har ett välbeprövat och hållbart hjärta (med ursprung från dominatorn).

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Kan också rekommendera XMoton, kalaskul hoj med 1000 mils serviceintervaller och galet låg försäkring.

//P

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
De är det också, körde just en kort runda för att kolla att allt är OK. Det är en jä**lsk skillnad mot en Yamma 660 men det skiljer ju lite i pris också. Den går på ca 7500 kr/helår för helförsäkring hos Bilsport & MC vilket känns snäppet bättre är 36000 kr/helår (helförs) för gamla R1:an :) Lägger ut den för 69500 kr på Blocket senare idag.

hur mkt bensin drar den rackaren??

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...