Motard fjädring?

Algot

Ny medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
En såndär orange supermotard. En gammal blå japansk stinkande 125:a som de körs cross på ibland. Och en gammal DR650 som oftast står isärskruvad p.g.a nån ombyggnad som aldrig blir färdigt.
Jag som är grön inom området har lite funderingar kring fjädringsinställningar.
Komp å retur tror jag att jag börjar få klämm på men hur brukar ni göra me förspänning å häng när ni kör motard. Ska de va ungefär samma som för cross/enduro körning eller har ni annan sättning?
Cykeln i fråga är KTM 525 SX -03.

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF-R1 -18
Orginal på 03 så suger fjädringen. Jag lyckades inte ställa in min. Gick rakt fram i kurverna och framhjulet studsade. Men i regel skall det vara hårt. Testa 5 klick från hårdast på retur bak och fram.

Be någon som kan bygga om gaffel och helst även bakdämparen, det är klart värt pengarna!

Algot

Ny medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
En såndär orange supermotard. En gammal blå japansk stinkande 125:a som de körs cross på ibland. Och en gammal DR650 som oftast står isärskruvad p.g.a nån ombyggnad som aldrig blir färdigt.
jb skrev:
Orginal på 03 så suger fjädringen. Jag lyckades inte ställa in min. Gick rakt fram i kurverna och framhjulet studsade. Men i regel skall det vara hårt. Testa 5 klick från hårdast på retur bak och fram.

Be någon som kan bygga om gaffel och helst även bakdämparen, det är klart värt pengarna!

Jag har en förhoppning om att kunna köra lite cross me samma cykel å vill därför vänta in i de längsta me att bygga om för mycke, men om man nån gång börjar få upp farten runt motardbanorna kanske de blir nödvändigt.
Fast jag har visserligen en extra dämpare liggande, de kan ju va en bra början å bygga om den. De är den gamla sorten utan separat hög/lågfart justering på kompression, har man nytta av de på motard eller funkar de me den gamla modellen.
Sen undrar jag fortfarande hur man ska sätta förspänningen.

Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...