Motard med 17" knotterdäck

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Olof Eriksson skrev:
Jag skulle säga såhär, det funkar för någon som e seriös i sin träning. Däremot för en som åker för att det är roligt, då äre kanske inte det bästa alternativet. Det är dock ett skitbra sätt att bli duktig på regn, och egentligen allmänt att köra fort. (det är samma sak att köra på regn som tort egentligen)


Som det är nu kör jag med 17" sporthojsdäck på grusvägarna så allt med grövre möster känns som ett bättre alternativ...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Basse skrev:
Vad är det för skillnad på endurodubb och finndubb?
Nästan allt.
Ungefär som att jämföra regndäck och slicks.
Endurodubben liknar de dubb som sitter i bildäck men med större utstick. Finndubben är mer som stift, smalare och längre. MYCKET bättre grepp i ren is. Är det däremot massa snö på isen (finndubb används ENDAST på is) så är nästan/ofta endurodubben att föredra.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
erik skrev:
Som det är nu kör jag med 17" sporthojsdäck på grusvägarna så allt med grövre möster känns som ett bättre alternativ...

Åh, men du vet det går åka fort med slicks på grusväg också, titta lite på hur de ska skäras (ypvs vet, läs hans kommentarer här på forumet). Jag tycker det är kanonbra bara de e skuret rätt! Jag ska försöka filma å få upp något i helgen när vi åker sandcrossbana me just skurna slicks.

Angående finndubb vs endurodubb så skulle jag säga att finndubb är som att åka på asfalt och endurodubb är som att åka på grus fast lite mer koncist. Finndubb får man inte åka en meter på något annat än is med för då sliter man sönder däcken :(

Åka 17" endurodubb är som att åka grusväg med skuret slicks fram och crossdäck bak, dvs det går skitbra bara man vet hur man ska balansera cykeln.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Olof Eriksson skrev:
Åh, men du vet det går åka fort med slicks på grusväg också, titta lite på hur de ska skäras (ypvs vet, läs hans kommentarer här på forumet). Jag tycker det är kanonbra bara de e skuret rätt! Jag ska försöka filma å få upp något i helgen när vi åker sandcrossbana me just skurna slicks.

Åka 17" endurodubb är som att åka grusväg med skuret slicks fram och crossdäck bak, dvs det går skitbra bara man vet hur man ska balansera cykeln.

Att det går att åka fort på grus med vanliga däck har jag insett även om jag har en bit kvar tills dess, jag har dock stora problem när det blir lerigt...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
erik skrev:
Att det går att åka fort på grus med vanliga däck har jag insett även om jag har en bit kvar tills dess, jag har dock stora problem när det blir lerigt...
Haha jaa, i ren lera blir det knepigt, det har jag också prövat...
 

Bifogat

  • PICT2814 (Small).JPG
    PICT2814 (Small).JPG
    102 KB · Visningar: 220

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Olof Eriksson skrev:
Haha jaa, i ren lera blir det knepigt, det har jag också prövat...
Sköj som fan att köra i skog med motard hjul.... när fästet försvinner så är det bara att leta upp en landningsplats, man får aldrig tillbaka fästet så som med cross hjul :banana
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
liljekvist skrev:
Sköj som fan att köra i skog med motard hjul.... när fästet försvinner så är det bara att leta upp en landningsplats, man får aldrig tillbaka fästet så som med cross hjul :banana
Haha jaa, fast jag har faktiskt hålle mig på hjulen än så länge! Det blir inte alltid som man tänkt sig dock ;D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Grrrooov skrev:
Den var väldigt mörk. Är det 17" både fram och bak? Vad kostar dom?
Det är 17" 4,60" både fram å bak. 3200:- kostar dom nya å 2000:- vill jag ha då ingen dubb e borta och allmänt rätt fräscha.
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Olof Eriksson skrev:
Det är 17" 4,60" både fram å bak. 3200:- kostar dom nya å 2000:- vill jag ha då ingen dubb e borta och allmänt rätt fräscha.

Ja dom såg jäkligt fina ut. Verkar ju knappt använda. Men dom går knappt köra gata med om det så är snö ute då?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Grrrooov skrev:
Ja dom såg jäkligt fina ut. Verkar ju knappt använda. Men dom går knappt köra gata med om det så är snö ute då?
Är det snö och is på vägen så äre inga problem, de där däcken har varit ner till stan några gånger! (däremot äre inte lagligt att åka på vägen med dem)
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Olof Eriksson skrev:
(däremot äre inte lagligt att åka på vägen med dem)

Är det inte? Det är ju iaf inga problem att besikta med endurodubbdäck, SBP borde rimligen veta vad som gäller?
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Olof Eriksson skrev:
Är det snö och is på vägen så äre inga problem, de där däcken har varit ner till stan några gånger! (däremot äre inte lagligt att åka på vägen med dem)

Nej det där med laglighet är ju en annan femma. Men vad gör man inte för att åka in i det sista.

Är endurodubb godkända eller finns det några form av dubbdäck för hoj som är godkända för gata? Något borde väl finnas eftersom man måste köra med vinterdäck på vintern när vinterväglag råder.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Per skrev:
Är det inte? Det är ju iaf inga problem att besikta med endurodubbdäck, SBP borde rimligen veta vad som gäller?
Vad jag vet så äre väl någon maxlängd på dubb? Jag kan ju fått felaktiga uppgifter men det var en ganska säker källa som kom med det.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top