Motard nästa!!

Mulle Meck

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Ninja 600
Hej!

Igår såldes Sp1:an. Så nu är de dags att köpa motard.
Jag har bestämt mig för att de blir KTM iaf.
Men behöver lite mer kött på benen om de olika modellerna 640, 625, 660.
Kommer främst använda hojen till jobbet cirkus 2,5mil och för lite bus på helgerna :)
De jag vill veta är effekt, vikt, för och nackdelar resp modell, att tänka på vid köp, serviceintervaller.
Finns de nån bra sida med lite styling.?
Är de billigt att byta ut all plast till annan färg?

Hoppas ni kan hjälpa mig i motarddjungeln :)
 

Nickipippi

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Ingenmansland
Hoj
Ktm 625 SMC -05a
625- Elstart/Nyckel
640- Elstart/Nyckel
660- utan Elstart/Ej Nyckel (väger då minst)

bara 640in som kommer full reggad (40kw)
625 reggas som 21kw samma med 660in (05or) 04=23 kw
 

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
Min är till Salu... :) Nu blir det skruva av för jag är på jakt efter en 525:a...
 

Mulle Meck

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Ninja 600
Hej du adam!

Kort så ungefär såhär..
640=touring
625=Mellan
660=race

på papper skiljer det inte överdrivet mellan modellerna, men rent körmässigt så är det enligt mig stor skillnad, 640in är som en traktor, 625an bättre men 660in är klart roligast på alla vis. Att man får kicka är en liten bagatell.

årsmodeller så är 04an lättast med endast enkelsystem och mindre olja. Serviceintervall 250mil olja/filter. 500 mil ventiler...
efter 05 så är det dubbelsystem och mer olja.
Väger ett antal kg mer än 04an..
Serviceintervall 500mil olja/filter. 500?? mil ventiler...

hållbarhet samma på alla, lc4 ska hålla ca 1500 utan problem skött rätt.

Plast är som till alla ktm, ungefär 1500-2000 för all plast runt om.

Bra att tänka på är väll som alla andra hojar, har läst om oljeläkage i många trådar men minns inte var på hojen.
Standardfel är att kopplingen sjunker på 04an då man accar, någon o-ring som var felaktig från tillverkning??. Det har bytts ut på de flesta. Dock har jag inte gjort det på min, kanske borde göra det egentligen men jag stör mig inte på det så det har inte blivit av.
Bra att veta är väll att motorerna definitivt inte är tysta. De slamrar på rätt bra!


Mycket bra info!
Just nu lutar de åt en 625 eller ev. en 660. fan kan inte bestämma mig :gnissla

Har sett olika beteckningar på 625:an SXC och SMC antar SXC är enduromodellen fast den är ombyggd till supermotard. Eller är de andra skillnader på dessa oxå?
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Du får helt enkelt se vad som dyker upp. du kanske vill 625:a men så dyker de upp en riktigt kap på en 660 då är de ju bara å slå till. Tror båda är rikigt roliga. KTM gör bra hojar. Som jag, skulle ha en 450 men så dök de upp ett ruskigt fint erbjudande på en 400 så jag kunde inte motstå.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Leka kan du göra med alla.. komfort bäst i 640 (o komfort behövs om man kör fortare än 90km/h) tank störst på 640. mer effekt vill man ha i alla vare sig de e 640 , 660 eller yamaha r1..men har du tåligt arsel mjuka skor o handskar och inte vill köra för långt så varför inte 660..men köp 05 eller nyare så slipper du serva så mycket..har du inte ont av att serva så köp kanske en husa eller kanske 525... goooood loock
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Inga problem att pendla 2,5 mil med en 625:a iaf. Busa gör den nästan av sig själv... ;)

Enligt mig är det inga större skillnader på dem, 625 o 660 är lite rappare på gasen tack vare annan förgasare. Viktskillnaden är - i sammanhanget - nästan försumbar och man kommer 10, 12 mil på en tank med 625:an iaf. Jag marschade Linköping - Landskrona (48 mil totalt) i 130 km/h i torsdags med 625:an och det var rätt lugnt.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Inga problem att pendla 2,5 mil med en 625:a iaf. Busa gör den nästan av sig själv... ;)

Enligt mig är det inga större skillnader på dem, 625 o 660 är lite rappare på gasen tack vare annan förgasare. Viktskillnaden är - i sammanhanget - nästan försumbar och man kommer 10, 12 mil på en tank med 625:an iaf. Jag marschade Linköping - Landskrona (48 mil totalt) i 130 km/h i torsdags med 625:an och det var rätt lugnt.


48 MIL!!!!! har ont i kroppen efter 10..... kanske e klen..:confused:
 

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
KTM har ju verkligen INTE lärt sig hur man bygger hoj med dubbla pipor, det ser allmänt klumpigt och gammalmodigt ut, tycker -04 ser bra mycket bättre ut!
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Nej min Toyota är väldigt driftsäker:)

hehe

En till sak som kan vara bra att veta är att på 640:n får man skjutsa på alla årsmodeller och på 625 samt 660 tror jag det är från 05 och framåt.
Inte för att det spelar någon roll för alla outlaws här på sporthoj men ändå :yoparty
 

copse

Guest
Jag körde 30 mil med min 640, det var riktigt jobbigt. Men var väldigt stora vägar utan en enda kurva nästan.

Har en 660 nu och sadeln är betydligt hårdare, något smalare också tror jag. Men är det små krokiga vägar så är 10 mil inga problem!

Mitt tips är 625 eller 660.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ja alltså skulle jag bo i stan och inte som nu några mil utanför så skulle jag också ha en husa eller en husqvarna som jag är lite svag för.
Men nu blir det för många transportmil för att det ska vara värt det.

Skjutsa på motard är totalt värdelöst, de går ju knappt att köra eländet då...

Beror ju på vem man skjutsar om det är polaren på 80 kilo så känns det ju inge vidare men tjejen tycker jag går bra att skjutsa.
Kan ju vara trevligt med en liten utflykt ibland :).
 

Mulle Meck

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Ninja 600
Jag får tacka för all info m.m

Har idag lusläst de mesta om de olika modellerna. Och valet föll på KTM 660 så nu ska de handlas.:D

Har en på gång som är jäkligt fin men de finns ju fler som kan bli aktuella.:)

Va tycker ni är rimligt att betala säg för en 04 men cirkus 500mil på mätarn med lite godis!
Alt.
En 05:a med 500mil och lite godis.

Eftersom 660n saknar tändingslås finns de då nåt styrlås :confused:

Var betalar ni i försäkring (hel)? Vilket försäkringsbolag rekommenderas?
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top