Motard på Rörken?

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
"Rörken är på väg att döööö. Så ÄR det, serni."
Nej, det kan jag inte hålla med om. Igår var det ju full aktivitet i gröna, oranga och blå gruppen. Det var ju synd att det inte var fler supermotarder så att det kunde bli en rosa grupp också. Att det har blivit lite mer uppstyrt jämfört med förra året är ju med tanke på att Rörken INTE ska dö, dvs att visa på att det hela är ett seriöst arrangemang. Dessutom är det väl inte så mycket förändringar sen förra året. Teorin är ju a piece of cake, 10-15 min en måndag, sen är det klart. Därefter är det bara att köra om man lyckas få tag i en väst vill säga men det är ju lika som förra året. Alla synpunkter på Rörken är ju naturligtvis alltid välkomna och önskvärda, det diskuteras ju ständigt inom gruppen hur man ska förbättra saker och ting. Att en del försäkringsbolag har en konstig inställning har utestängt en del från bankörning (alltså inte bara Rörken). Det skulle ju kunna hända dock att om vi kan visa upp att Rörken är ett seriöst arrangemang så kanske det leder till att försäkringsbolagen ändrar inställning (kanske naivt tänkt men vad har vi att förlora?)

"Kommer det åkas bara med motarder så som det gjorde förra året även i år, eller är det ett minne blott?"
Jag ser ingen direkt anledning till varför inte supermotarderna skulle kunna åka som förra året, det är ju inget som skiljer från förra året, bullerkraven fanns ju då med. Det är bara för supermoppefolket att komma dit så att det blir en rosa grupp.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tänk va trevliga dom är på Rörken - ta t. ex. WestV som kommer och låtar - även om han vett om det är sen förre året en tuff 100db gräns.
Dom trevliga arrangörer låter honom köra - när han visar respekt och inte vridar på så han kommer upp på dom 100db..

Snacka om reglar och gemensam respekt.
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Galne Dansken skrev:
Tänk va trevliga dom är på Rörken - ta t. ex. WestV som kommer och låtar - även om han vett om det är sen förre året en tuff 100db gräns.
Dom trevliga arrangörer låter honom köra - när han visar respekt och inte vridar på så han kommer upp på dom 100db..

Snacka om reglar och gemensam respekt.

Ja, jag vet, han är en riktig pudding :banana
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Man kan inte både ha kakan och äta den :3freak

Måste ju säga att jag inte fattar vad det gnälls om, vadan denna negativa ton!?! Här gör Rörkengruppen ALLT för att kunna fortsätta att rörken igång och levererar ännu ett år på rörken på bästa sätt för att matcha dessa Försäkringbolagskrav. Och skillnaden är inte särkskilt stor!

SE MÖJLIGHETERNA!! Det är en himla skillnad på att vilja hjälpa till och göra Rörken bra än att sitta på "avbytarbänken" och tycka fy vad dåligt det där var osv. Det är sådant jag tycker är gnäll...finns det regler att följa för att det ska kunna fortgå på rörken är det väl bara att följa de som finns och vara tacksam att man fortfarande KAN köra överhuvudtaget. Hjälp Rörkengruppen att få motivation att kämpa för att få Försäkringsbolagen att fatta att det som sker därute och på andra ställen är BRA annars kommer det så småningom finnas risk för att alla bankörning utöver licensåkning kommer försvinna för gott och vem ska göra det jobbet om inte NI?

db krav:
-Samma för alla ingen diskriminerad.
-Är den felkalibrerad ska den kirras. (kan varit felkalibrerad förra året likväl eller så mätte man inte så noga(slarv) emot i år alltså inga förändringar.
-Att inte följa DB kraven är att gräva en grop åt sig själv och det vore fantastiskt dumt att riskera att bli förbjudna på Rörken Ring, så det är bara att köpa läget.
-db mätaren hör db vi hör massa mera och kan uppfatta två olika ljud annorlund jämtemot vad db visar tex att en hoj låter mer än den som inte får köra mera.

Godkänd enligt Svenskbilprovning:
Appropå vad som står i papprena om Blinkers och annat som Bilprovningen faktiskt kräver så är det inte ett dugg konstigt att VI har samma krav, det är snarare en självklarhet oavsett om det känns relevant eller inte. Se bara till Dragracing regler i klassen för gatreggade hojar, de ska vara godkända av Svensk Bilprovning för att får starta och där faller blinkers, skyltbelysning etc in. Det är regler så enkelt är det, vad sen varje besiktningsman/kvinna lägger tyngden på är nog individuellt.

Nä nog nu från mig som blir upprörd på onödiga diskussioner. Kom med konservativ kritik och ge förslag på annan lösning som skulle kunna fungera med kraven som finns annars är det bara att tacka o vara glad för Rörken är något unikt och det ska vi vara rädda om göra till det bästa!

:tummenupp
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Galne Dansken skrev:
Tänk va trevliga dom är på Rörken - ta t. ex. WestV som kommer och låtar - även om han vett om det är sen förre året en tuff 100db gräns.
Dom trevliga arrangörer låter honom köra - när han visar respekt och inte vridar på så han kommer upp på dom 100db..

Snacka om reglar och gemensam respekt.

Du är riktig hyvens kille WestV!! Tänk om alla tänkte som dig och såg möjligheterna vad trevlig det skulle vara och vad glada alla skulle vara, det är så man köper läget, det hjälper inte att säga att blä vad dåligt regeln finns ju där och går inte ändra på av redan nämnda skäl, men visst vore det kul om vi kunde trolla lite :p

:tummenupp
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Silwer skrev:
Var till Rörken i kväll o glodde, men det var mest avrostningsövningar med landsvägshojar.

Kommer det åkas bara med motarder så som det gjorde förra året även i år, eller är det ett minne blott?

Jag menar det är nog kul att själv köra runt banan med sporthojarna men det är inte så kul att titta på.

Motarderna är lika välkomna som alla andra precis som förra året och om de inte kommer ut kör så blir det inget att titta på förstås.

Dock vill jag påpeka att det inte är för publiken i huvudsak som körningarna på Rörken finns.....men jag vill inte heller säga att att jag inte gärna ser många som kommer och tittar på det vi gör. Väldigt trevligt att glida runt och snacka med allt folk etc. Så jag hoppas att det kommer fler motarder om det är det som behövs för att det ska komma flera folk och kika =)

Sen är det ju alltid lite lugnare första måndagarana för att bli mer o mer mot slutet av året, se bara till förra året helt otroligt med folk mot slutet av sommaren.

Jag tror du kommer att få se fler motarder framöver! Kankse har de inte vaknat ur sina iden riktigt bara ;)
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Som jag skrev i tråden : http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=45281

"Skillnaden är framförallt att IF i år har klargjort att deras trafikförsäkring inte gäller på inhägnat område. De andra försäkringsbolagen anser att det är mer eller mindre Ok att köra där om SMC står som arrangör. IF anser inte det om det inte är en MC med märkesförsäkring (till den 30 Juni). Efterssom SMC måste stå som arrangör måste vi (i SMC-uppsala) som arrangerar kurv och bromskursen på Rörken följa SMC's riktlinjer för hur en kurs skall genomföras. Vissa moment måste följas. Därför har det skett lite förändringar på Rörken i år."

Vi följer SMC's linjer på Rörken bara för att Ni skall få träna. Vi vill ert bästa. Är det fel? Jag menar nej.

Silwer: Kom fram och hälsa nasta gång! :tummenupp

BGG: Du verkar hyffsat aggresiv för att ha varit ledig en vecka! :lol
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Mattias skrev:
Rörken är på väg att döööö. Så ÄR det, serni.
Nää, jag tror snarare det är stockholmarna som blir gnälligare..

TomK, decibeldödarna är kanske samma som i fjol.. Men hur är det med din motor i övrigt? :D :7peta


Decibelmätningarna förra året hade lite justeringsmån för olika mätutrustningar och vindriktning/styrka, men någonting som inte ändrats är;

Träningsansvarigs ord är lag och det har INGEN betydelse vilka andra bullertest man bedyrar att man klarat. Kan man inte på plats åtgärda bullret är man inte tillåten att köra.
Orsakerna till bullerkraven prickade Goodstuff in perfekt tidigare i tråden.
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Känns som att det inte är mkt att bjabba om.
Det är väl toppen att
*få genomgå teori om vad som gäller på RörkRingen
*få teorin skriftligt i handen
*få lite mer ordnade former i depån, västutlämningen och körningarna allmänt
*VETA att nu ska jag vara flaggvakt om jag har de särskilda numrena på min väst.


Som Rörken var innan var den förbenat rolig, social och fylld av positiv stämning. Jag upplever iaf att den är detsamma idag, men med lite mer ordning och reda :tummenupp

En sak va dock knas sist.. man vet inte riktigt vem som pratar vartifrån i komradiosarna :confused:

Sen det där med db-mätare, det känns som rätt självklart i och med att det finns boende i krokarna. Och DEM vill man ju inte gärna göra sig osams med :gnissla

Anyway.. Tackar och bockar iallafall Rörkengruppen för bra och hårt arbete och ser fram emot ännu en sommar med er! :Bugar
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Finns det någon rimlig chans att klara bullerkraven med KTM:s original SXC dämpare? Hur mycket körning blir det ungefär på en kväll? Sen att man "måste" ha blinkers och annan gatutrustning på banan känns väl som lite overkill.Bara mer att ha sönder ju.Måste man ha backspeglar med orange SMC-tejp också :rofl
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
4st 15-minuters pass borde det väl bli på en kväll. Det beror på hur länge vi vill köra.

Om du skaffar backspeglar med orange SMC-tejp kommer jag antagligen garva läppen av mig! :D
Nej, det är inte krav på blinkers. Hojen skall tex inte läcka olja eller köras på slutkörda däck. Kraven är mest bondförnuft.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Det är en säkerhetskontroll och inte en besiktning. Vi passar även på att dokumentera skador för att utesluta försök till försäkringsfiffel. Allt enligt riktlinjerna för en SMC-fortbildning vilket är en förutsättning för att trafikförsäkringarna ska gälla. Vi bryr oss inte om miniskyltar och deras belysning.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Illa... Nu har jag glömt betala in medlemsslanten till SMC ytterligare en vecka.. :gnissla
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Busaberg skrev:
Finns det någon rimlig chans att klara bullerkraven med KTM:s original SXC dämpare?

Ja, det finns en rimlig chans då min husa med rensat system NÄSTAN klarar sig utan extra strypningar (med gnistgaller i är det inga problem).
Kom och prova!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Busaberg skrev:
Finns det någon rimlig chans att klara bullerkraven med KTM:s original SXC dämpare? Hur mycket körning blir det ungefär på en kväll? Sen att man "måste" ha blinkers och annan gatutrustning på banan känns väl som lite overkill.Bara mer att ha sönder ju.Måste man ha backspeglar med orange SMC-tejp också :rofl

Ja, om kröken inuti finns kvar - annars kommer den över gränsen. Den bör vara någorlunda fräsch i packningen också. Gnistgallret är det enda som kan vara bortplockat och SXC fortfarande funkar...

Husabergare (650) med samma typ av dämpare går inte - det har med insug och motorkaraktär m.m. att göra. Där krävs extra dB-plugg. Det gick förut, men eftersom gränsen för ljudnivå fick sänkas en aning, hamnade den över gränsen.

Säkerhetsbesiktningen för motarder håller jag i - om jag finns på plats - och det jag tittar på är detaljer som har med säkerheten att göra (inte blinkers si och så...). Bromsar (ok, slang, grepp, "svampighet" osv) och oljepluggar, samt skicket på däck och drivpaket är något av det viktigaste. På KTM 625 är det noga att kolla pluggarna under motorn, samt oljepåfyllningen, allmänna oljeläckage, bromsslangarnas infästning och kedjesklacket. Det kan du själv gå igenom innan. Om du varit på bana förut har du kanske uppsamlingskärl och det rekommenderas varmt, men är (tyvärr) inget krav för att få köra på Rörken.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ugluk skrev:
TomK, decibeldödarna är kanske samma som i fjol.. Men hur är det med din motor i övrigt? :D :7peta

Den är ju större :) Förra säsongen passerade maskinen under gränsen (100dB) och ökningen som nu noterades var till 110dB - vilket är en rejäl ökning. Förklaringen till det uppmätta värdet kan vara följande:

1. Jag körde tätt intill en crf450 som lät ganska mycket (cross-dämparen på) och även om det enligt utsago var två mätarpucklar, så samverkar ljudvågor.

2. Motorn i sig (från cylinder m.m.) låter säkert mer och på så nära håll kanske det räcker för att ge mer utslag. Det ljudet fortplantar sig dock inte lika långt som det från avgassystemet. Motorljudet kan jag inte göra något åt (madrass runt ? :) ).

3. Sebringsystemets dämpare har gått 40-50 mil extra nu och kan ha satt sig.

Så jag ska när ekonomin tillåter se över packningen av dämparna och så får vi göra en ny mätning utan andra maskiner i närheten och se hur utslaget blir vid fullgas (och ett vid försiktigare körning). Det vore dock bra att veta om mätaren ger samma grad av utslag i år som förra året och inte blivit överkänslig i jämförelse. En BMW som åkte dit på ljudet på BMW-körningen, lät faktiskt inte mycket och inte heller en polares motard som jag stod och lyssnade på - men som sagt, ljuduppfattning är subjektiv och mätaren ska vara objektiv.

Förhoppningen är att maskinen faktiskt klarar sig, för annars är det slutåkt för min del med motard på Rörken. Jag kan inte strypa ner motorn mer och med gott samvete köra med samma bestyckning (den får för fet blandning och dessutom går den för varm om inte den får andas ordentligt pga trimgraden). Att köra i nuvarande skick och med mindre gaspådrag/högre växel funkar inte - jag tappar koncentrationen om jag ska ligga och hålla igen (det har jag försökt tidigare och det är då krascherna kommer). Möjligen att det går att köra som instruktör i någon långsammare grupp där man ligger långt under normaltempo, men det är inte där jag behövs - med just den hojen.

Nåja, vi får se hur det blir. Annars återstår att busa på gata och isbana med KTM:en och använda Aprilian (som nu är frisk!!!) för Rörken-åka. Detta kan jag göra även i motardgruppen om det inte dyker upp andra instruktörer. Det måste inte vara motard för att gå i den gruppen, det är mer körstilen och farten som avgör... Inte helt optimalt med tanke på smalt effektregister och drevning avsedd för stor bana och gata, men det går till nöds.

Att det nu är dåligt med motarder på Rörken har nog (tyvärr) faktiskt med ljudkraven att göra och att det är svårt att få dessa maskiner att gå tillräckligt tyst. De flesta trimmar eller modifierar och då blir det knepigt att få stil på ljuddämpningen. Kanske att några avskräcks av teori m.m. i okunnighet om vad det i praktiken innebär (rebellen inom dem skriker av fasa :D ). Pissigt väder och tävlingar och träningar på annat håll gör sitt till och att det i Uppsalas närhet är få motardåkare jämfört med t.ex. Sthlm och Gävle. Men det blir nog mer fart framåt sommaren...

Ljudkraven behövs så länge det finns grinpittar till grannar som inte har rätt öra för det där med motorer - det är synd - förbaskat synd, men så är det och det är bara att gilla läget. :gnissla
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Silwer skrev:
Jo jag åker väl förbi en annan måndag helt enkelt, men i kväll blir det eländigt väder så då är jag hemma.
Det är soligt nu.. :7peta

TomK, sedan ifjol har ju den då nygallrade undervegetationen mellan oss och grinpitten vuxit till sig lite, så det är nog snart dags för en jämförande mätning och utvärdering. Kanske det visar sig möjligt att justera decibelgränserna en liten aning så länge motarderna inte blir för många.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top