Motard Vad ska man ha?

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Om man skulle vilja ha en "motard" vad ska man köpa om man inte vill byta olja och filter offta... typ husa... snygg å allt,gär fint.. men inte billig i drift...
ska man ha en offroad/enduro då eller... tips tips.. å mera tips.. gärna lite bilder eller länkar också..! :tummenupp
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
porec skrev:
Om man skulle vilja ha en "motard" vad ska man köpa om man inte vill byta olja och filter offta... typ husa... snygg å allt,gär fint.. men inte billig i drift...
ska man ha en offroad/enduro då eller... tips tips.. å mera tips.. gärna lite bilder eller länkar också..! :tummenupp

Gå in o läs i motardforumet och använd sökfunktionen finns hur många trådar som helst om detta.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Marals76 skrev:
Gå in o läs i motardforumet och använd sökfunktionen finns hur många trådar som helst om detta.

Vad jag har förstått är Ktm 660/625 riktigt bra som motard samtidigt som de inte behövs servas särskilt ofta. Tror oljeintervallerna ligger på 250mil och ventiler 500 eller nåt. Honda xr650 verkar också vara ok, fast har tydligen sämre chassi än Ktm:erna. Ska man sedan ha ännu längre serviceintervaller så får man nog sattsa på en tt600r, xr600 eller liknande. Dessa är dock luftkylda med ganska basic konstruktion och "tröttare" motorer.
 

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Dalby
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Jag skulle rekomendera en XT660x/r om du vill kunna köra utan att tänka på service hela tiden. Sök på www.bikez.com för att jämföra och kolla lite i http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=59942&highlight=modifiering för att se goda sidar av XTn den har service vid, om jag inte missminner mig, vid 100,500,1000,2000 osv... Enda nackdelen är att den är lite tyngre än komkurenterna. Men den går att busa mycket med ändå.
 

Matterunken

Billackerare
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Gammelfazer....
Vill du slippa serva hojen så mycket tror jag på Honda xr650 eller KTM 660.
Kan du tänka dig att serva lite mer så köp antingen Honda crf450 eller KTM 525.
Dom senare nämda hojarna har enligt mig dubbelt så mycket körglädje.
Det är i varje fall vad jag tycker... har själv ägt en husa 650 -02 samt en honda crf450 -03, men jag har provat i princip alla dom vanligaste motarderna både på bana och landsväg.

Obs! Om du ska ha en motard för att ev köra lite längre sträckor så är honda xr650 att föredra av dom här modellerna.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Har som du ser en xr650, och denna gämfört med ktm660 är att den kanske är liiite
slöare i chassi och en lite "större" hoj! Dock bra mycket
skönare att åka på! (Jag förstår fortfarande inte hur man kan köra en 660
utan att förlora känseln i alla lemmar somman håller kära : )
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Det jag har tänkt mig är att ha den som andra hoj och bara busa runt på stan... men ändå vill slippa att byta olja och filter varje kväll...då jag kör väldigt mycket.. inga jätte krav på vad man vill ha.. billigt och bra..

ReDan skrev:
Har som du ser en xr650, och denna gämfört med ktm660 är att den kanske är liiite
slöare i chassi och en lite "större" hoj! Dock bra mycket
skönare att åka på! (Jag förstår fortfarande inte hur man kan köra en 660
utan att förlora känseln i alla lemmar somman håller kära : )

en polare har en sån som du.. men har dock aldrig provat den.. får bli nästa säsong då han ställt in sin..
 

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R eller Motard ?
ReDan skrev:
Har som du ser en xr650, och denna gämfört med ktm660 är att den kanske är liiite
slöare i chassi och en lite "större" hoj! Dock bra mycket
skönare att åka på! (Jag förstår fortfarande inte hur man kan köra en 660
utan att förlora känseln i alla lemmar somman håller kära : )

hur många ärliga hk på XR650?, tyckte den verka OK som den va i broschyren men fick höra att det är glädje siffror från Honda, hade provat trimmad LC-4 så mycket mindre ville jag inte ha...
 

Matterunken

Billackerare
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Gammelfazer....
porec skrev:
Det jag har tänkt mig är att ha den som andra hoj och bara busa runt på stan... men ändå vill slippa att byta olja och filter varje kväll...då jag kör väldigt mycket.. inga jätte krav på vad man vill ha.. billigt och bra..



en polare har en sån som du.. men har dock aldrig provat den.. får bli nästa säsong då han ställt in sin..
Då tycker jag att du ska köpa en Honda crf450... men se till att det sitter slip-on eller crossljuddämparen på den, går satans mycket hårdare då.. inget prblem att ta upp den på 4an-5an i ca 80-90 :tummenupp
Super enkel att köra på bakhjulet med samt separat olja för motor samt låda 5,5dl i varje. :tummenupp
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Ktm 660 är billig i försäkring och behöver inte servas jätteofta, men den drar så sjukt mycket bakdäck...
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
crf450 -03 kanske kan bli bra.. kraften räcker? kollar lite på KTM.. ser trevliga ut.. får se?
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
porec skrev:
crf450 -03 kanske kan bli bra.. kraften räcker? kollar lite på KTM.. ser trevliga ut.. får se?

Kraften räcker aldrig till, jag funderade på turbo på min 660, men sålde den istället..
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
ceasar skrev:
Kraften räcker aldrig till, jag funderade på turbo på min 660, men sålde den istället..
men på en 660.. så tror jag att jag hade klarat mig ett tag... en sesong om inget annat.. hihihi :hihi jag menar jämför jag min SV 650, inte för att det går att jämföra.. men jag menar att jag inte tycker det är så himla mycket krut i den...slulle jag byta.. så hade det varit uppåt.. så jag menar.. en 450.. hade man tröttnat fort eller inte? för det är ju ändå ett jävla vrid i sånna..
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
porec skrev:
men på en 660.. så tror jag att jag hade klarat mig ett tag... en sesong om inget annat.. hihihi :hihi jag menar jämför jag min SV 650, inte för att det går att jämföra.. men jag menar att jag inte tycker det är så himla mycket krut i den...slulle jag byta.. så hade det varit uppåt.. så jag menar.. en 450.. hade man tröttnat fort eller inte? för det är ju ändå ett jävla vrid i sånna..

CRF 450 är väl inte optimalt för gatåka,kolvbyte var 50 timme ,sen har det väl mummlats en del om ras på dom när man kör gata med dom.

Det finns väl en anl till att 640/625/660 är populära.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hur skulle en Suzuki drz400s vara som motard? Någon som provat? Den lär väl vara enklara att handskas med i skogen iaf. Sägs vara lite slö som orginal, men med förgasarbyte och annat avgas ska den tydligen vara lika pigg som enduromodellen.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top