Motardbana i Västerås, Hässlö Flygfält

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Är det någon som kan bidra med en bra adress eller koordinater för en Garmin GPS? Jag ÄR urkass på att hitta. :rolleyes:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Är det någon som kan bidra med en bra adress eller koordinater för en Garmin GPS? Jag ÄR urkass på att hitta. :rolleyes:

Om du kommer från Stockholmshållet så åka av första avfarten när du kommer till Västerås, Hälla-någonting på skyltarna, avfart 139 enl kartan, sväng vänster över E 18, ta första höger i rondellen, nu åker du tills du har ett flygplan(Draken) på en pedistal på vänster sida, sväng vänster där, följ sedan den vägen så hittar du på dom.

N59 34 56.0 E16 37 29.8 (Enl WGS 84, hddd¤mm'ss.s")
N59 34.933 E16 37.497 (Enl WGS 84, hddd¤mm.mmm')

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Tack aRWe! Jag tog ut en position i närheten och sedan gick det hyfsat lätt att hitta.

Det var kul! Om någon undrar, så var det jag som var den blågula konen där ute på banan. :D Som på den gamla goda tiden, när motardförare var huliganer och körde på flygfält med hemmabyggda banor markerade med däck (läs Tierps flygfält). Lite knixigt och GUPPIGT (fjädring och framdäck fick jobba hårt över kanterna), men efter ett tag fick jag lite kläm på det och det blev kul! :yoparty

Klart värt att åka dit och få köra lite. TACK för att ni ordnar. :tummenupp

schang

Enduro, motard, grus!
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
KTM 400 EXC -07, 525 EXC -06
Jag håller med Yasha, kul körning igår! :tummenupp Helt klart värt 100kr och en tripp till Västerås. :tungan Tack för det!

Lilla 400:an fick jobba och endurofjädringen gungade fint... Jag vill ha en riktigt motard... :gnissla

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Blev det några bilder tagna? Eller en beskrivning av banan kanske?

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Ja nog fan var det kul allt. :)
Jag lär vara där på onsdag också.
Men som sagt, endurofjädring suger. Det är lite vanskligt att åka fort på en gunghäst när det knixar till sig lite på banan. :näsblod
Det blir nog att sätta av lite pengar till att fixa fjädringen snarast.

Ni andra motardpiloter här omkring, kom och åk för fasen!! :yoparty

Blev det några bilder tagna? Eller en beskrivning av banan kanske?

Vette fan om det blev några bilder, men jag kan ju försöka beskriva banan. :tungan

Först är det en rakstäcka, sen rundar man en kona 180 grader. Sen är det en raksträcka igen, tillbaka åt det hållet du kom från. Sen svänger det lite vänster, sen höger, sen vänster, sen höger och ut på en raka. Sen en halvlång böj åt vänster i 180 grader. Svag höger böj in i en vänsterböj och sen full gas ut på rakan som du startade på. :D

Underlaget är asfalt/betong med ett par skarvar här och där. Kanonfäste överallt.
Ingen lång bana direkt, men kul ändå. :tummenupp

Last edited:

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
Jag håller med om att det både var askul igår och att endurofjädring suger. Jag vill dessutom lägga till en åsikt: Tvåkolvs original-bromsok på WR450 suger åxå... :rolleyes:

Men det var så kul att det ändå blir fler besök för min del. Bra sätt att spendera en onsdagskväll! :tummenupp

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Låter kul det där, jag kommer nog och joinar er nästa vecka. :)

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Blir bara roligare och roligare på bana och gatåka blir sunkigare och sunkigare...hmmm...
Jag håller med SvenneC att endurofjädring suger fittipaldi fast min är ställd hårt.
Dock så visa 6kolvsoket framfötterna. Fast när det vart HÖG temp på dom så högg dom nå djävulskt.
Skitnödigt för en rookie fast fan så kul!
Tommy, jag gjorde som du sa och la hojen mkt mer i kurvorna. Funka fint fast man fick akta så man inte slog omkull konorna med styret ist.
Ett par onsdagar till så kör man nog lite snabbare ändå och kaaaanske får ut bakhjulet i kurvorna (kanske).

Beskåda min snygga skiss av banan. Tog mig hela natten att få den SÅ här bra.

Bifogat

• Motardbanan.JPG
    Motardbanan.JPG
    19.7 KB · Visningar: 166

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
behöver man krashpuckar och körkort för att köra på denna bana ?

Nej då, det går bra ändå. Det är ju inhängnat område, så du kan köra oreggat och utan kort. (tror jag, rätta mig om jag har fel) :tungan

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag kommer imorrn! Hur kinkiga är ni på fotpinns slitskydd, uppsamlningskärl o.sv? Om jag måste bemöda mig att se över det... =)

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Det är alltså ingen nyasfalterad bana det här, så om man vill ha krashpuckar och prylar så är det inte för asfaltens skull i första hand. :rolleyes:

Uppsamlingskärl är ju bra i alla lägen såklart. Det blir ju halt av spill, men det är nog inget krav. Jag hade inte det när jag åkte förra onsdagen i alla fall.

Kom åk åk för fasen. Liten men grymt kul bana.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tänk på att när ni kör på icke godkänd bana (jag har inte hört talas om nån besiktning iaf) så kolla noga upp vilka försäkringar ni har.
Klotar man med en reggad hoj träder hojens trafikförsäkring in om inte bolaget krånglar med att det var träning/tävling man höll på med.
Är det oreggat fordon går skador på olycksfallsförsäkringen förutsatt att sådan finns och bolaget inte krånglar.

Låter tråkigt men jag vil inte att någon ska drabbas av olycka :)

Last edited:

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Tänk på att när ni kör på icke godkänd bana (jag har inte hört talas om nån besiktning iaf) så kolla noga upp vilka försäkringar ni har.
Klotar man med en reggad hoj träder hojens trafikförsäkring in om inte bolaget krånglar med att det var träning/tävling man höll på med.
Är det oreggat fordon går skador på olycksfallsförsäkringen förutsatt att sådan finns och bolaget inte krånglar.

Låter tråkigt men jag vil inte att någon ska drabbas av olycka :)
Helt rätt att uppmana till eftertanke, men det här är väl egentligen ingen skillnad mot turerna vi brukar göra på Åland? :va

Ett gäng som kör för att det är kul, på egen risk, inga försäkringar gäller och det är bra att ha en olycksfallsförsäkring för sin egen skull. Om det skulle hända något...

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
såja, lyckats (hoppas jag :rolleyes: ) med min första ventiljustering på denna hoj, och den startade! :D

Kommer åka med släp från Uppsala ca 1530, får plats med en till om det är nån som vill haka på.
slå isf en pling på 0709-352523

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...