"Motardbromsar" på XR-650R?

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
954
Hej,

Går det att klämma på ett "motardbromskitt" på en XR-650R med orginalhjulet fram eller är dom helt gjorda för 17-fälgar?

Frågan gäller bara om det är möjligt och inte varför ...tack!

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jäg har provat med 320-skivan och ok-distansen på min 21"-fälg. Det var obehagligt, åt helsike för mycket bromskraft för dom däcken jag hade på(Cross), föredrar org. bromsskiva till crossdäck.

Summa sumarum, det funkar.

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Det funkar skitbra med Beringers 4-kolvskit iaf! Bara att bulta dit! :tummenupp

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
saknas och saknad
skulle aldrig köra med orginal på en xr 650. efter 4-5 inbroms. är det helt jävla dött. svampigt är det konstant... funkar hyffsat i trafik men GLÖM att åka bana med det...

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag kör med hojens originalok fram, 320mm skiva och stålomspunnen slang. Funkar väl hyffsat på bana tycker jag, långt från värstingbromsar men det går. Svampigheten i bromsen sitter i slangen, bort med den och dit med en riktig så blir det betydligt bättre.

Hade jag en massa pengar så skulle jag köpa 4- eller 6-kolvsok och en bättre pump men som jag använder hojen så känns det onödigt.

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Beringer 4 kolv på 640

Nån som har erfarenhet om att tillverka en ok adapter själv till Beringer 4 kolvsok för att passa på en Kåtte 640 å en 320mm skiva är det också.

///Anders

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
TLS skrev:
Jag kör med hojens originalok fram, 320mm skiva och stålomspunnen slang. Funkar väl hyffsat på bana tycker jag, långt från värstingbromsar men det går. Svampigheten i bromsen sitter i slangen, bort med den och dit med en riktig så blir det betydligt bättre.

Hade jag en massa pengar så skulle jag köpa 4- eller 6-kolvsok och en bättre pump men som jag använder hojen så känns det onödigt.

Instämmer, svampigt som tusan med originalslangen och stor skillnad vid byte till mytomspunnen.
Däremot så försvinner bromsverkan ganska omgående vid banåka.
Skall byta till 4-kolv i sommar. Köpte ett par begagnade brembo ok inkl en hel drös belägg för en tusing. Hoppas det både hjälper och passar till en bromspump från R1/R6 eller vad det är som ligger hemma. Gratis är gott!
Nån som behöver ett höger ok?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Per skrev:
Instämmer, svampigt som tusan med originalslangen och stor skillnad vid byte till mytomspunnen.
Däremot så försvinner bromsverkan ganska omgående vid banåka.
Skall byta till 4-kolv i sommar. Köpte ett par begagnade brembo ok inkl en hel drös belägg för en tusing. Hoppas det både hjälper och passar till en bromspump från R1/R6 eller vad det är som ligger hemma. Gratis är gott!
Nån som behöver ett höger ok?

Var köper du en distans till oket??

OBS! JÄTTE intresserad av ett svar, för jag har ett Brembo på G. Men ingen distans för oket...

Jag har bromspump från en TLS... :D
(14mm)

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
PutteLiten skrev:
Var köper du en distans till oket??

OBS! JÄTTE intresserad av ett svar, för jag har ett Brembo på G. Men ingen distans för oket...

Jag har bromspump från en TLS... :D
(14mm)

Jag vägrar betala tusen spänn för en bit aluminium så det blir en hemmagjord.
Eller rättare sagt bortgjord då det blir ngn kompis som för göra den åt mig.
Brembo har väl bara egentligen en standard modell på fyrkolv? Blir det bra så kan man kanske göra en till? Det blir dock längre fram i sommar.

Yamaha pumpen är också 14mm står det på den. Det får duga. Billigt blir det i alla fall. Bromsuppdatering alá 1000:- inkl en kasse överblivna grejer som går att sälja. Tycker det verkar dumt att lägga pengar på så banala saker som bromsar.. :hihi
Hittade i skrubben ett vä bromsok också, passande R1(R6?) Det går kanske att få dit om man kapar övre fästet och svetsar dit ett eget.
Fast då bör man ju ha tillgång till sån utrustning och det hade väl inte du?

Edit: Hittade grejer

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nope, har inte tillgång till sådana där lyx grejer. :)

Om du gör en adapter till en Brembo, så är jag intresserad. Och jag betalar naturligtvis. :)

Köpte min TLS m/c av en polare för 200 inkl frakt, från Australien... :lol

PS. Brembo har två modeller på sina bromsok. Släng gärna upp en bild på vilket ok du har. DS.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
954-Fajerbläjd skrev:
Hej,

Går det att klämma på ett "motardbromskitt" på en XR-650R med orginalhjulet fram eller är dom helt gjorda för 17-fälgar?

Frågan gäller bara om det är möjligt och inte varför ...tack!

Ja säger Fonka skitbra :tummenupp

Bifogat

• bromsen.jpg
    bromsen.jpg
    109.5 KB · Visningar: 69
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...