Motardkläder och skydd

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
KTM
Precis köpt hoj, blev en supermotard KTM sm-r 690.
Tar gärna emot tips på märke/typ av skydd.

Är inne på att köpa ett tvådelat skinnställ, hjälm med visir (har glasögon)
Samt ha löst ryggskydd, jacka med övriga skydd och lika med byxor.
Vill ju inte det skall bli lika bökigt som att dra på sig cross utrustningen.

Är 180 lång 70-75 kg och rätt långa armar :)

Kollade in ICON hade riktigt snygga kläder men skinnbyxorna tyckte jag inte såg direkt sportiga ut, sen kanske det är bra med puckar OM man nån gång skall vara på bana? :)

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Har två ICON hjälmar som jag är väldigt nöjd med, den som jag är mest nöjd med är Variant från ICON. Har lite andra kläder från dem också. Dock finns det inte allt för många återförsäljare där man kan testa kläder och hjälmar.

Ps. Variant fungerar bra med glasögon.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Kör själv med 2delat skinnställ och tycker ändå det är lite väl bökigt, det blir ju inga kortrundor till affären med stället iallafall. Till rundor inom stan hade jag hellre velat ha ett par kevlarjeans, en rejäl skyddsväst och en hoodie. Blir aldrig att jag orkar ut på "kortrundor" annars just för att jag inte orkar böka med stället.

Dock är ju skinnstället ovärderligt när man kör långturer.

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SM -07
Crosskruka, Skyddsväst, textilbrallor & luvtröja är fan det bästa när det är varmt ute! :yoparty Skinnställ hinner man ju svettas ihjäl med innan man ens kommer upp på hojen :huvet... Givetvis beror det väl lite på hur man väljer att köra men jag föredrar att hålla mig inne i stan eller mindre 70 vägar och då tycker jag det funkar klockrent.. En motard är ju inte speciellt bekvämt i högre hastigheter ändå!

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
KTM
Eftersom jag kör motocross har jag ju redan allt det där så kan ju ta de grejorna om jag känner för det.
Skinstället blir väl kanske för längre rundor då.
Vad tycker ni om hjälmar, handskar och stövlar finns ju verkligen i alla prisklasser...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En vän som mest håller på och stuntar med en KTM 450 har
ryggskydd
knä och benskydd
armbågs och armskydd
under en overall
handskar och sneakers
Han är väl sällan över 50km/h

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Jag kör mycket med kevlarjeans och kevlarhoddie förutom kruka och handskar. Vid lite mer inspirerande körning åker också ett par mc-stövlar på.

Vid riktigt långa turer åker en ordentlig mc-jacka och byxor på. Har dock inget skinnställ men funderar på det. Känner jag mig själv kommer det nog hänga för mycket. Så jäkla enkelt att dra på sig jeansen och hoddien.

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Kan säga att textil inte håller speciellt bra när man kasar på assvalt, skinn är lätt o föredra den dagen man går i backen.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Har provat att gå omkull med både läder och textil, tyget funkar helt okej så länge man har skydd under. På motard går det sällan så pass fort att man hinner nöta hål på tyget ändå, jag har glidit ca 40m med goretex och de gick inte hål.

Dom flesta ja brukar köra med och som ja vet kör motard föredrar goretexbrallor med skyddsshorts+knäskydd under, stövlar, skyddsväst och luvtröja. Man är betydligt rörligare i den utrustningen+lättare att göra rent än ett skinnställ när man kör grus osv.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Har provat att gå omkull med både läder och textil, tyget funkar helt okej så länge man har skydd under. På motard går det sällan så pass fort att man hinner nöta hål på tyget ändå, jag har glidit ca 40m med goretex och de gick inte hål.

Dom flesta ja brukar köra med och som ja vet kör motard föredrar goretexbrallor med skyddsshorts+knäskydd under, stövlar, skyddsväst och luvtröja. Man är betydligt rörligare i den utrustningen+lättare att göra rent än ett skinnställ när man kör grus osv.

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Metal Mulisha textil funkar bra att lägga sig i 120km/h och kasa,samt resa sig upp utan ett ända skrap märke.
Rekommenderar dock starkt ett par rejäla stövlar för det hade jag däremot inte så fötterna fick mö stryk.
Jag personligen tycker inte att cross/motard stövlar funkar,inte tillräckligt med rörlighet. Däremot funkar RST TracTech skit bra.
Annars så rekommenderas ALL utrustning,snåla inte.

Jag har:

Hjälm:Suomy Lazyboy-Absolut bästa och lättaste hjälmarna
Handskar: Suomy Rider
Skyddsväst:Biketek-Mycket skydd för pengarna
Stövlar: RST TracTech
Knäskydd: UFO Pro Full

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
KTM
Finns det någon tillverkare som gör "längre" ryggskydd med magplatta? Har en Dainese Wave skyddsjacka till cross åkningen men hittar inget liknade ryggskydd med bara magplatta till...?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC