Motardställ och inköp av motard

mattiaas

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Suzuki dr650 r -92
Tjenare!

Teoriprovet satt och våren närmare sig och det är dags att få börja vårhandla.
Jag kommer köra en motard till sommaren (självklart..) och även tänkt att köra upp med den, och vad jag förstår det som så måste hojen ha mer än 25kw och mindre än 35kw för att få användas till uppkörningen för ett A2 kort.. Vilka hojar brukar ligga inom dessa ramar, söker mest efter Ktm då dessa verkar ha längst serviceintervall?

Sen undrar jag även vad ni andra motardförare brukar sitta i för ställ och vad som rekommenderas för än som tänkt pendla dagligen, även vad för hjälmar ni kan tipsa om!

Tacksam för svar

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Ingen aning vilken motard.

Jag åker alltid i skinnställ, lite bök när man pendlar med one-pice ;) Men beror väl på hur långt o vilken väg, sikta på skinn om det är mycket asfalt o stora vägar. Textil + safetyvest funkar nog skapligt på mindre vägar, svalare iaf ;) Jag kör med jeans,hoodie o en dainese safetyjacket när jag åker till jobbet på min pendlaremoppe, 125a scooter från 80talet ,) Men det är typ ödevägar utan trafik på landet...

Hjälm köper man den dyraste man har råd med. Typ en Arai RX-7 eller Shoei XR-1100... Dyrast som dyrast utan massa snygg lack på...

Jag har både en HJC Carbon nånting och en gammal RX-7, Arai krukan är mycket tystare ;)

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Nu har du allt ställt till det i min skalle TS när du skriver att hojen måste minst ha 25 kw:va
Källa på det för nu blev jag orolig...

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
Krav på fordon som får användas vid körprov för behörighet A2
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim. Den ska ha:
en cylindervolym av minst 395 cm3,
en nettoeffekt av minst 25 kW och högst 35 kW,
ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg.
Om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
Vilken skyddsutrustning ska jag använda?
Du ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.
Ta del av Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2012:42) om förarprov, behörighet A1, A2, A.
Specifik information för dig som: Ska ta körkortSka vara handledareHar körkortHar förlorat ditt körkort

http://www.korkortsportalen.se/jag-...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Korprov/Fordon/
visste jag faktist inte, var ju JÄVLIGT korkat ..

mattiaas

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Suzuki dr650 r -92
Nu har du allt ställt till det i min skalle TS när du skriver att hojen måste minst ha 25 kw:va
Källa på det för nu blev jag orolig...

Du fick din källa.. Jag gissar att detta irriterar dig lika mycket som mig..
Skall ringa transportstyrelsen idag och se vad de säger om detta.
Verkar ju tydligt som att man kör på skinnställ då, bor innerstad Sthlm och kommer pendla stora vägar..
Kör ni i crossstövlar eller läderstövlar?

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Du fick din källa.. Jag gissar att detta irriterar dig lika mycket som mig..
Skall ringa transportstyrelsen idag och se vad de säger om detta.
Verkar ju tydligt som att man kör på skinnställ då, bor innerstad Sthlm och kommer pendla stora vägar..
Kör ni i crossstövlar eller läderstövlar?

VAD FÖR JÄVLA SKITHELVETEBALLE ÄR DET HÄR DÅ?!?!:4skrika:4skrika:4skrika:4skrika:4skrika:4skrika:4skrika
Förstörde min jävla dag, efterblivna jävla idioter som sitter och hittar på en sådan regel vafan, jävla muppar, låt mig köra på mina 24 kw :4skrika Nej men nu ska man slösa pengar för att få hyra en jävla hoj, och oftast ställer de krav att man kör att par lektioner med deras jävla skithojar, helvete.

Skinnställ is the shiet, man ser inte bara snabbare ut, man känner sig snabbare och blir faktiskt snabbare! Hade textil, never go back!
Kör på några sketna läderstövlar idag, ska dock köpa andra som är vridskydd och allt sådant, funderar nästan på att köra med mina crosstövlar istället tills jag har köpt, känns säkrare..

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Skinnställ+Motard borde vara tabu (rent utseende mässigt) ;) Då ska man se till att ha en hood över så blir det lite bättre ;)
Enduro/dirt byxor samt hood is the way to ride motard ;) Funkar att vurpa i oxå ;)

Jag har kört i street skor innan vilket inte uppskattas av många.men dom är lätta å smidiga när man slangar och busar.MEN efter att överlevt en rejäl vurpa så blir det riktiga motard stövlar. Har testat cross stövlar scott 250.Det gick inget vidare att leka i pga av sin grymma vridstyvhet. Men full utrustning är att rekommendera.

Last edited:

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Hoj
KTM SXF450 SM
Skinnställ, o bra stövlar
Sen finns MVD ställ som är just för SM. Mer rörlighet o luftiga bla a.

Last edited:

mattiaas

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Suzuki dr650 r -92
Skinnställ it is!

Tittar som sagt febrilt efter hojar och är mest intresserad av Ktm 625. Dom jag tittat på nu är från 06-07 och det verkar som om man kan få loss detta för ungefär 40 lappar.
Är det dum snålt att gå ner till -02 eller liknade och försöka få loss en för 25-30 då plånboken givetvis skulle må mycket bättre av detta.. Skall pendla 15min enkel resa och fritidsåkning.

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
05 och uppåt e jävligt fina.Jag hade ju lätt kollat på nyare än 02 om jag skulle handlat.Tror inte ens att jag hade tagit min 03 om jag hade handlat idag.05 och uppåt e snyggare oxå

OCH JAAA 625 utan tvekan ;) N0 3:640 NO 2:660 NO 1:625

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Skinnställ+Motard borde vara tabu (rent utseende mässigt) ;) Då ska man se till att ha en hood över så blir det lite bättre ;)
Enduro/dirt byxor samt hood is the way to ride motard ;) Funkar att vurpa i oxå ;)

Jag har kört i street skor innan vilket inte uppskattas av många.men dom är lätta å smidiga när man slangar och busar.MEN efter att överlevt en rejäl vurpa så blir det riktiga motard stövlar. Har testat cross stövlar scott 250.Det gick inget vidare att leka i pga av sin grymma vridstyvhet. Men full utrustning är att rekommendera.

Inte ens skinnställ duger alla gånger när man går omkull. Jag tror du och jag definerar ordet vurpa olika eller så har du aldrig vurpat om du påstår att det duger att vurpa i endurobyxor och hood tröja. ;)

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
vobbla omkull i 120km/h så d klassar jag som en rejäl vurpa ;) och alla saker gjorde vad dom skulle.

Kan ju klargöra att jag har ju alla skydd på mig oxå så jag kör inte BARA i Hood och endurobyxor

Last edited:

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06

Det finns ju faktiskt skinnställ som påminner väldigt mycket om cross-ställ, riktigt snygga alltså..
Jag snackar självklart om MvD.
Barrett här på forumet säljer, rekommenderas starkt, funkar utmärkt att åka med både på bana som i rusningstrafik i högsommarvärme.
Lite väl kallt på hösten pga perforeringen bara.

20110103163716.jpeg

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Jag köpte mina på prosupermoto.se, ett set kostar 7700:- och då ingår skinnbyxor, skinnjacka med ryggskygg, crosströja och skinnhandskar. Jag har sedan köpt ett par extra crosströjor och en hoodie (större storlek än jag normalt har pga jackan) så det är lätt att byta stil beroende på humör och temperatur ute.
Hoodie och svart integralhjälm när man är ute och kör i stan en kall helgkväll, crosströja och crosshjälm när man är ute och piskar grusväg en varm solig dag :)

Jag är helnöjd, värt varenda krona.

mattiaas

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Suzuki dr650 r -92
Jo de förstår jag, dom var riktigt fräscha!

Har ytterligare en fråga och denna gäller försäkring..
Tittade på försäkringar på en Ktm 625 smc -06 på mig 21 år och priset skulle landa på 17000kr halvförsäkring..
Jag undrar därför vilken hoj/försäkring man ska leta sig efter för att kunna pressa ner priset, det jag söker efter är självklart en motard!

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
BMW G650 Xmoto -07, Kawasaki z 750 -80, Kawasaki GPX 600 R -88

Tittade på försäkringar på en Ktm 625 smc -06 på mig 21 år och priset skulle landa på 17000kr halvförsäkring..
Jag undrar därför vilken hoj/försäkring man ska leta sig efter för att kunna pressa ner priset, det jag söker efter är självklart en motard!

Suzukis märkesförsäkring + DR-Z400SM?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer

På Svedea betalar jag 1900:- trafik/helår på min 690 SMC, ska du parkera på gatan eller? Brorsan har ett KTM helställ till salu billigt storlek 52, skicka pm om intresse finns.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
På Svedea betalar jag 1900:- trafik/helår på min 690 SMC, ska du parkera på gatan eller? Brorsan har ett KTM helställ till salu billigt storlek 52, skicka pm om intresse finns.

Det är dyrt om man inte haft körkortet länge, jag har haft mitt kk i 17 månader om ett par dagar, 18 år, krav på skinställ och inlåst på hemadressen, jag är den enda brukaren, det mesta landar runt 15k. Halvförsäkring.

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Det är dyrt om man inte haft körkortet länge, jag har haft mitt kk i 17 månader om ett par dagar, 18 år, krav på skinställ och inlåst på hemadressen, jag är den enda brukaren, det mesta landar runt 15k. Halvförsäkring.

varför är ktm:erna så dyra egentligen? har en honda xr650r -00 och den ska väl vara hyffsat lik typ 625 effekt mässigt? betalar strax under 5000 hel/hel 19 år och haft körkort i drygt 4 månader

:edit öppnade precis ett brev ifrån LF där dom nu kräver 13 330kr istället för 4800 som ja hade förut. ja känner mig ganska så röv k*****D :p

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...