Motardsugen...

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Stockholm / Hägersten
Hoj
K5
Sitter och drömmer om att ha en kompletterande motard.

Nu kommer frågan som jag själv skulle förakta:

Vilken motard är bäst? Vet att de måste servas mer än andra hojar men vad är det utöver olja, filter och ventiler som måste fixas?

Är det bara lc4 som gäller om man vill ha lite längre serviceintervaller eller finns det några fler?

Ps jag räknar inte tt600 xr600 och xt660 som motarder ;)


NU är det fritt fram att såga frågeställningen och påstå att det finns miljarder trådar om detta!
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Inget fel på 625/660/690 men allt beror på hur mkt du vill skruva.

Hade jag massa pengar och skulle köpa en idag så skulle jag inte tveka å köpa en SXV550 igen. (har haft två):yoparty:Bugar
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 690 SMC R
XR 650 med motardsulor är det inget fel på. Bra med pulver, hyffsat låg vikt och bra intervaller. Samt röven domnar inte bort lika fort som på ktm lc4.
 

schizophrana

Guest
Jag är också sugen på en kompletterande motard, KTM är ju ett favoritmärke bara för att det varit KTM för mig både cross och enduro men kikat mycket på husaberg, hört mycket gott om dem, aldrig fått tillfälle att testa däremot..
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Jag hade köpt wr450, inte så fasligt dyra som sxv osv.
oljebyte 15h, ventiler ställer du en gång per säsong. sen har du dessutom möjligheten att köra i skogen om du skulle bli sugen på't :yoparty
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag hade köpt wr450, inte så fasligt dyra som sxv osv.
oljebyte 15h, ventiler ställer du en gång per säsong. sen har du dessutom möjligheten att köra i skogen om du skulle bli sugen på't :yoparty

:tummenupp
 

ZtiffMensken

Buwzaberget :) En berg kul att bestiga.
Gick med
31 May 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Husaberg 650:: Husqvarna 250 06 Saknaden är stor efter duccen :(
Aprilla sxv eller HONDA CRF 450 utan att tveka sen e ju inte husaberg dumma
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Beror som sagt på hur kinkig du är med service.. Har haft två ktm 660 och kör nu en husa 650.. Hojjarna går ju inte att jämföra men inte heller service intervallerna :)

Tycker att det är värt kortare intervaller, dels för att hojjen är så mycket roligare och dels för att jag inte kör så mycket. Den låga vikten i en "race" motard gör grym skillnad :tummenupp
 

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Stockholm / Hägersten
Hoj
K5
Beror som sagt på hur kinkig du är med service.. Har haft två ktm 660 och kör nu en husa 650.. Hojjarna går ju inte att jämföra men inte heller service intervallerna :)

Tycker att det är värt kortare intervaller, dels för att hojjen är så mycket roligare och dels för att jag inte kör så mycket. Den låga vikten i en "race" motard gör grym skillnad :tummenupp

Precis... det är ju lite det som är frågan... kan tänka mig att ju mer "race" en motard är desto roligare blir den men samtidigt mer meka... hur svårt är det att fixa ventilerna då? Är det något man kan göra själv eller är det bäst att låta en verkstad fixa?
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Köp dig en KTM 525, fo sho!
Serviceintervallerna är kass, men ska man rejsa så ska man :tummenupp
Enkelt att ställa både ventiler och fixa lite annat småmeck på KTM.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Köp dig en KTM 525, fo sho!
Serviceintervallerna är kass, men ska man rejsa så ska man :tummenupp
Enkelt att ställa både ventiler och fixa lite annat småmeck på KTM.

Du får lägga 10k på motorn innan du drar jämt med en husa :tungan

525 ser jag som en bra kompromiss. Låg vikt, snäll och trevlig motor, och hyffsade serviceintervaller

Men husa650 är rätt mkt roligare ..
 

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Precis... det är ju lite det som är frågan... kan tänka mig att ju mer "race" en motard är desto roligare blir den men samtidigt mer meka... hur svårt är det att fixa ventilerna då? Är det något man kan göra själv eller är det bäst att låta en verkstad fixa?

Inte särskilt svårt. Tar väll lite längre tid i början, men efter man har gjort det några gånger så går det betydligt snabbare. :) Lämna in på verkstad varje gång blir dyrt.

mvh Anders
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jag är grymt nöjd med min 660. Inte det värsta som finns på marknaden men räcker gott och väl till det jag avänder den till. Desseutom utnyttjar jag inte hojen till max heller så det finns egentligen ingen anedning att byta till något värre.
Husa 650 skulle jag nog inte köpa. Tycker inte det är värt den extra tiden i garaget som behövs och de går inte så mkt bättre än 660. Den jag lånade under någar veckor var iofs en 02:a så det kanske har hänt lite sen dess men jag var itne så imponerad. Fördelen var att 660n kändes som en fotölj i jämförelse sen när man var tillbaka på den. :)

Honda fmx går bort helt. Den behöver du inte ens fundera på.

690 - Kanske men jag hade valt 660 utan att tveka. 690 går ungefär lika bra men den har skittrist register. Alldeles för snäll, 660n känns mer brutal.

Sen finns ju Aprilia, bmw, ccm (ducati om man räknar int hypermotarden men det är ingen riktig morad) m.m. Men de har jag aldrig kört så det får någon annan recensera.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag köpte mig en crf450 motard. Tycker änsålänge det är en helt underbar hoj. Men jag valde den pg.a att jag ska dels köra cross med den och dels harva motardbana. Skulle jag haft nått till gata enbart hade jag valt ktm660. Det är en mycket rolig hoj.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Precis... det är ju lite det som är frågan... kan tänka mig att ju mer "race" en motard är desto roligare blir den men samtidigt mer meka... hur svårt är det att fixa ventilerna då? Är det något man kan göra själv eller är det bäst att låta en verkstad fixa?
Polaren är på gång att sälja sin Husaberg FS650E -07, PM:a om du är sugen!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Precis... det är ju lite det som är frågan... kan tänka mig att ju mer "race" en motard är desto roligare blir den men samtidigt mer meka... hur svårt är det att fixa ventilerna då? Är det något man kan göra själv eller är det bäst att låta en verkstad fixa?

Meka gör man själv :)

Dels finns det instruktioner här, ( t ex Mr.Qs service av husa ) och till husa har du även workshopmanual du kan ladda ner där det står hur du byter ramlager mm :tummenupp ( finns nog samma till ktm mfl.. )
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag är grymt nöjd med min 660. Inte det värsta som finns på marknaden men räcker gott och väl till det jag avänder den till. Desseutom utnyttjar jag inte hojen till max heller så det finns egentligen ingen anedning att byta till något värre.
Husa 650 skulle jag nog inte köpa. Tycker inte det är värt den extra tiden i garaget som behövs och de går inte så mkt bättre än 660. Den jag lånade under någar veckor var iofs en 02:a så det kanske har hänt lite sen dess men jag var itne så imponerad. Fördelen var att 660n kändes som en fotölj i jämförelse sen när man var tillbaka på den. :)

Honda fmx går bort helt. Den behöver du inte ens fundera på.

690 - Kanske men jag hade valt 660 utan att tveka. 690 går ungefär lika bra men den har skittrist register. Alldeles för snäll, 660n känns mer brutal.

Sen finns ju Aprilia, bmw, ccm (ducati om man räknar int hypermotarden men det är ingen riktig morad) m.m. Men de har jag aldrig kört så det får någon annan recensera.

Har haft 1 660 -04 och en -05 och en husa -04, Visst är det lite mer tryck i husa motorn, men den är också väldigt annorlunda.. Största skillnaden ligger i chassit och bromsarna tycker jag. 660n är tyngre och mindre smidig och där är skillnaden ganska stor!

Dock en smaksak vad man gillar och om man tycker det är värt den kärlek som en husa endå kräver :)
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top