motiverat med full utrustning?

John84

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
.
Ska ta mc-kort i sommar, och förhoppningsvis köpa tillhörande motorcykel. Då jag bor centralt i stan så kommer jag till största delen använda hojen som transportmedel snarare än nöjesmaskin.
Vill höra vad ni anser jag ska inhandla i utrustningsväg, är det krav på fullställ vid utbildning/uppkörning? Vad brukar ni köra med för utrustning beroende på hur ni kör?
Jag anser själv att det räcker med hjälm, ryggskena och jacka? Då jag mestadels kommer köra i stan kommer jag inte köra snabbare än mopedfart (min moped gick över 30 :rolleyes: ), givetvis kommer jag också köra motorväg och sånt men har försökt intala migsjälv att jag ska köra väldigt lungt och inte busköra första året.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Köp ett smidigt 2-delat ställ. Du vill ha bra saker om du sopar i backen. Snåla inte.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
för att köra upp krävs full skyddsutrustning...

Skulle rekomendera att köpa byxor också, för dom gångerna du lämnar stan.

När jag kör till plugget blir det för det mesta bara jacka/ryggskena/stövlar, även om jag har en bit motorväg längs vägen :huvet Vet att det är dumt, men körningen blir lite roligare på något sätt :död När jag å andra sidan kör lite mer utmanande på kurviga vägar har jag självklart full utrustning.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Precis hela stan är full av hojåkare i jeans och jacka, åk i vad du vill. Självklart skyddar inget som ett skinnställ men kanske vill man kunna möta upp någon någonstans utan att behöva ta köksingången för att man ser ut som en dåre i tight, färgglatt nötskinn i ögonen på en en vanlig stadsflanerare.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
www.vv.se står klart och tydligt vilken beklädnad du ska ha vid uppkörningen.

För övrigt kan jag meddela att ett riktigt ställ inte bara är skönt när man synar asfalten utan även för att hålla dej torr och varm de dagar det inte är 25 grader och sol.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Tänk dig att du är på väg hem från jobbet och är ute och kör jättelugnt på motorvägen.

Helt plötsligt finner du dig kanandes och rullandes på asfalten i cirka 200 km/h.
Vad vill du ha på dig då?

John84

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
.
kan omöjligt tänka mig att alla som motiverar helställ, ALLTID kör med deT?

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Det är ju upp till dig... det finns ju andra i trafiken också! när du ligger där med knäskålarna blåttade och köttiga på sjukan kommer du att ångra dig!!!

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
John84 skrev:
2108033 kan omöjligt tänka mig att alla som motiverar helställ, ALLTID kör med deT?

Jag har nog kört nästan lika mycket i jacka-ryggskydd-handskar som i helställ...det är helt enkelt bekvämare och smidigare när man ska in till stan, dra och bada, träffa polare och liknande.

Men hur kul är det att ALDRIG kunna dra på lite på en kurvig 70-väg utan att vara livrädd för att lite rullgrus i en kurva ska göra att man blir helt flådd på benen?

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ducati 749
Fast det låter ju nästan som du borde köpa dig en bil istället. Då slipper du både körkorts och utrustningskostnader. Å så är det ett bättre transportmedel för köra hoj i stan är ju trist.

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Har man råd med båge och kort så har man f...n råd med rätt utrustning. Även om du inte gör några fel så finns det gott om odugliga förare runt dig som kan ställa till det.

Testa och sätt ner foten i 30 km/h med bara strumpor. :tummenupp

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Nä, alla kör inte alltid med det. Det är upp till var och en, men faktum är att som redan sagts så är du inte ensam i trafiken och även i 50 kan du råka ut för en olycka pga någon annans tabbe. Men det hjälper inte dig när du är helt uppskrapad

Köp ett delat helställ. Du kommer nog i vilket fall många ggr finna dig körandes lite längre sträckor även om du tror att du mestadels ska köra i stan. Och om du är nybörjare så är det ju extra viktigt.

Om du absolut inte vill ha skinnställ så skyddar ju ett allväderställ mycket bättre än vanliga kläder.

För övrigt tycker jag att det var helt sjukt att man vågade åka moppe endast iförd byxor och t-shirt i 80 knyck. Inte en tanke på skyddsutrustning då. Trots dåliga bromsar osv. Men nu är man klokare.

edit. Jag har skaffat mig en försäkring som kräver att jag har full skyddsutrustning hela tiden. Det tvingar mig att använda den också, lätt att bara ta på sig jackan annars när man ska kortare sträckor.

Last edited:

John84

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
.
CH skrev:
2108058 Fast det låter ju nästan som du borde köpa dig en bil istället. Då slipper du både körkorts och utrustningskostnader. Å så är det ett bättre transportmedel för köra hoj i stan är ju trist.

Fast bil kostar att ha parkerad, sen brukar det oftast vara rätt mycket trafik i stan och ont om parkeringar...har redan vart med om den plågan ett tag..:p

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Snåla inte på säkerheten!

Snåla inte på säkerhetstanken :4skrika

Kör alltid med full utrustning om du så ska till korvkiosken.
Du har bara en kropps osv att vara rädd om.
Av egen erfarenhet så är jag evigt tacksam att jag alltid använt full skyddsutrustning och kostat på mig det.

Ta ditt förnuft och tänk på din säkerhet,det behöver inte vara ditt fel o så ligger du där fast du tänkt dig puttra i stan.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
John84 skrev:
2108033 kan omöjligt tänka mig att alla som motiverar helställ, ALLTID kör med deT?
Jag har sett en kompis ben och underkropp efter en krock i 50-60 km/h och jeans på grov asfalt. Litet hud, mycket rött kött och vitt ben. Jävligt mycket smärta, länge.
Du kan tänka dig precis vad du vill. Jag kör i helt skinn, alltid.

John84

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
.
man kan väl iofs dra på sig byxor över ett par shorts eller nått...eller kanske dra på sig en rygga med ombyte :p
Fast man vet ju själv hur lat man är...ska man åka ett par km in till stan så kommer man ju inte orka dra på sig mer än hjälmen när det är 25grader och solsken...självdiciplin, vart köper man sånt?

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
John84 skrev:
2108090 man kan väl iofs dra på sig byxor över ett par shorts eller nått...eller kanske dra på sig en rygga med ombyte :p
Fast man vet ju själv hur lat man är...ska man åka ett par km in till stan så kommer man ju inte orka dra på sig mer än hjälmen när det är 25grader och solsken...självdiciplin, vart köper man sånt?

Läs några trådar om mc-olyckor så ökar den. GRATIS

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
I ditt fall kanske ett GoreTex-ställ vore på sin plats. Det finns ju jeans med skydd i på http://www.handelsboden.com om jag inte minns fel och då ser man ju inte ut som en ligist när man kliver av hojen... :hihi
Fuska aldrig med ryggskydd och hjälm, mycket billig livförsäkring även i mycket låga hastigheter.

EDIT: Fel länk... :huvet

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...