motiverat med full utrustning?

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Madhonda skrev:
2109558 Men vänta nu... om man ska "ner på stan och knalla runt" då tar man väl inte hojen.. :va

Hojen är ju det överlägsna transportmedlet :)
Min mc funkar som, bästa nöje, bästa transport och flickvän.
Man kan parkera i princip överallt, man står först i vid varje stoppljus och så vidare...

Jag propagerar självklart inte för att man INTE ska ha skyddskläder, det är bra att så många har det som möjligt.
Men jag kommer inte be någon att ta på sig, eller klaga över att nån inte har.
Då jag inte alltid har det själv...
...men jag har det dock alltid om jag ska ut och "köra på riktigt" utan att jag ska nånstans :)

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
I min bil är säkerhetsbältet trasigt så det räcker inte ända ner till låsanordningen.

Men om jag trär bältet runt halsen så klarar jag mig väl i alla fall mot whiplashskador? :pangihuve

Jag kör ju i alla fall ganska sakta, och så är jag jätteduktig, så jag blir nog bara påkörd bakifrån i alla fall... :fatta!

Man blir ju mörkrädd när man läser sådana här trådar!

Man läser i försäkringsvillkoren att bolagen kräver full skyddsutrustning, och man tänker att FINNS ingen som är så dum att den åker utan mc-jacka och mc-byxor, hjälm och handskar.

Att det finns folk som kör i gymnastikskor och utan ryggskydd är ju allmänt kännt.

Jag blir bara så förvånad. Hur tänker man om man kör hoj utan full utrustning?

"Jag ska på bröllopsmiddag på lyxrestaurang, så jag sätter på mig skjorta och slips, och så tar jag mina fläckiga och trasiga mekarbyxor jag brukar ha i garaget, för när jag sitter ner syns ju ändå bara överkroppen, och kostymbrallor är ju bara sååååå obekväma..." :huvet

Mona

Vill inget,kan desto mer
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
BMW F650GS alias Roland!
John84 skrev:
2108004 Ska ta mc-kort i sommar, och förhoppningsvis köpa tillhörande motorcykel. Då jag bor centralt i stan så kommer jag till största delen använda hojen som transportmedel snarare än nöjesmaskin.
Vill höra vad ni anser jag ska inhandla i utrustningsväg, är det krav på fullställ vid utbildning/uppkörning? Vad brukar ni köra med för utrustning beroende på hur ni kör?
Jag anser själv att det räcker med hjälm, ryggskena och jacka? Då jag mestadels kommer köra i stan kommer jag inte köra snabbare än mopedfart (min moped gick över 30 :rolleyes: ), givetvis kommer jag också köra motorväg och sånt men har försökt intala migsjälv att jag ska köra väldigt lungt och inte busköra första året.

Tänk på att det inte bara är DU ute i trafiken... Du kan köra hur bra som helst, men alla andra gör tyvärr INTE det - och så är olyckan ett faktum.

Klart du ska ha full utrustning!

/Mona

dannew

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
ER-6n / RD350
Madhonda skrev:
2109558 Men vänta nu... om man ska "ner på stan och knalla runt" då tar man väl inte hojen.. :va

Flanera på stan= Hoj hemma+civila kläder
Åka hoj= Inget flanera på stan +full skyddsutrustning

Jag menar...ska man stanna och käka eller ta en glass....så går det att göra med skyddsutrustning på.

Så svaret är helt enkelt taxi.

För mig är hojen det primära transportmedlet oavsett om jag skall ner på stan och handla, åka till jobbet eller vad det nu må vara.

Svårt att jämföra sådana här saker mellan folk som använder hojen som nyttofordon och de som mest nöjesåker.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Mitt tips är att du lägger ner lite tid på att hitta utrustning som passar till dina ändamål. Kanske finns det t.ex. några schyssta jeans med inbyggda skydd eller så som du kan ha när du kör, men som kanske också funkar när du inte sitter på hojen. Jag röstar alltså för full utrustning, men kolla runt lite så att du hittar grejer som är tillräckligt smidiga att ha till vardags.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
dannew skrev:
2109708 Så svaret är helt enkelt taxi.

Svårt att jämföra sådana här saker mellan folk som använder hojen som nyttofordon och de som mest nöjesåker.

Nää...man kan ta bussen eller T-bana oxå..!!! :tungan

Skämt åsido.. klart man inte kan jämföra...men i mina öron låter det lite skumt att ha en "sporthoj" som nyttofordon. Finns ju inget som helst nyttigt i en sån. Sporthoj är bara en jävligt rolig leksak. Ska man transportera sig finns det nog lämpligare fordon.

MEN....det bästa är att alla gör som dom vill. Så vill man ha en sporthoj som transportmedel fine..!! Själv kör jag som sagt för nöjes skull!!!

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Cervantes skrev:
2108307 Tycker du ska köra naken! skinnet på kroppen lär ju va tåligare än jeans! :rolleyes:

Ja, faktum är att skrubbsår som uppkommit av skinn mot asfalt är lättare att behandla och läka ut än sår som är fulla av jeans. Det är INTE roligt.

Min lillebror drog ikull med moppen iförd jeans och fick sedan under två veckors tid åka in till sjukan varannan dag och få såret skrubbat med något som såg ut som en nagelborste får att få bort alla fibertrådar...

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ducati 749
Det verkar ju som de flesta har förstått konsekvenserna av att vurpa utan full skyddsutrustning men jag kan inte låta bli att kommentera de inlägg som anför som skäl varför de ej har skinnställ på sig att det skulle vara för varmt och "jobbigt". Vilket land bor ni i? Det är väl typ en vecka per år som det är varmt och svettigt med skinnställ, resten av året behövs det för att man inte skall frysa.
Kommentar gällande mc som nyttofordon; Hävdar fortfarande att bil är bättre tpmedel, vill man komma åt rörligheten i stan så köper man en scooter/vespa.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
dannew skrev:
Både ja och nej, egentligen inte svårt alls IMHO. Asfalten är precis lika skrovlig helt oavsett om man kör för att handla mjölk eller för att bara leka... :( Leker man går det ju ofta fortare, men i stadstrafik finns fler riskmoment i form av andra trafikanter och hårda saker.

När kroppen ser ut som en klump rå nötfärs (ja, ungefär så ser det ut) är det nog en klen tröst att man iaf åkte bekvämt och slapp böka med de otäcka skinnkläderna. :rolleyes:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lägg mest krut på att få tag på så bra skyddsutrustning som möjligt. Hojen kan man alltid byta upp till en roligare maskin (läs = innebär starkare/snabbare för de flesta) efterhand som ekonomin tillåter. Men fuska inte med den personliga utrustningen. Skinnställ helst, men om du föredrar allvädersställ så bör du använda separata skydd under som sitter ordentligt på plats. Stövlarna bör ha ankelskydd för att minska risken för avbrutna fotleder och vara styva nog att klara en hoj som landar på foten (första vurpan jag gjorde med mc, fick jag hojen över högerfoten och det med en vanlig "touring-stövel" - det gjorde ont i flera veckor). Knäskydd ska man kolla lite extra på också - det är t.o.m. så de vanliga skydden i skinnställ är i klenaste laget (skyddar rakt framifrån, men inte knäna från sidan). Ryggskydd förstås och så en lätt och stark hjälm (med remmen åtdragen).

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Madhonda skrev:
2109748 .....ska man transportera sig finns det nog lämpligare fordon.

Det ska stå: ...ska man transportera sig finns det nog lämpligare HOJAR!
Rätt ska va rätt :hihi
---
Tänk så här: Hur lång tid tar det att ta på sig stället? En minut?

Hur lång tid och hur plågsamt kan det vara om man vurpar och rullar runt och skrapar hela kroppen och benen mot asfalten och får sjuka brännsår, hur länge får man lida då? Dagar, veckor, kanske i månader?

Så jobbigt är det inte att kränga på sig ett ställ. Och det är inte mig eller mitt liv det gäller men jag vill bara ha en sak sagt, tänk till en extra innan du drar iväg utan rätt skydd!

Last edited:

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Hojlös än så länge...
John84 skrev:
2108004 Ska ta mc-kort i sommar, och förhoppningsvis köpa tillhörande motorcykel. Då jag bor centralt i stan så kommer jag till största delen använda hojen som transportmedel snarare än nöjesmaskin.
Vill höra vad ni anser jag ska inhandla i utrustningsväg, är det krav på fullställ vid utbildning/uppkörning? Vad brukar ni köra med för utrustning beroende på hur ni kör?
Jag anser själv att det räcker med hjälm, ryggskena och jacka? Då jag mestadels kommer köra i stan kommer jag inte köra snabbare än mopedfart (min moped gick över 30 :rolleyes: ), givetvis kommer jag också köra motorväg och sånt men har försökt intala migsjälv att jag ska köra väldigt lungt och inte busköra första året.
Skippa hjälmen också så kortar du lidandet... Skaffa komplett utrustning det är det värt

dannew

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
ER-6n / RD350
CH skrev:
2109795Kommentar gällande mc som nyttofordon; Hävdar fortfarande att bil är bättre tpmedel, vill man komma åt rörligheten i stan så köper man en scooter/vespa.

Bil är för dyrt! Tullar, parkering, köer....

Men det gör väl lika ont att vurpa med en Vespa som med en hoj? :va

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
jag kör alltid med full utrustning, det hör liksom till, ska man in och handla något någonstans, ja då får jag väl knalla en liten bit i stället och det är kanske inte världens schysstaste, men som alla säger, skulle jag gå i backen så är det en klen tröst att jag åkte bekvämt. Förresten, hur lång tid tar det att dra på sig grejorna? För mig tar det max någon minut och jag kör till jobbet varje dag, den minuten spar jag in sen iaf och mer därtill...

så köp full utrustning och bespara oss en onödig tråd om sår och annat skit som vi skulle kunna slippa med hjälp av utrustning...lycka till!

John84

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
.
självklart anser jag också att full skyddsutrustning är det bästa, men jag menar...ska jag ner på stan och träffa några polare, gå runt i solen och sånt...då känns det ganska omotiverat att dra på sig fullställ...visst jag kan lika gärna ta cykeln..men det e ju nästan större chans att nått pucko i bil mejar ner mig då :död

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag kör med helställ när jag nöjeskör, kör långt eller när det finns möjlighet att byta om när man kommer fram.
När jag kör till jobbet, i skogen eller till skolan kör jag i textiljacka och byxor typ Lindstrands STR med hårda skydd, men då är det korta sträckor och aldrig i höga farter.
Det är ingen höjdare att sitta i helställ på en två timmars föreläsning på universitetet :brinnerup ...

Självklart har jag alltid hjälm, ryggskydd, handskar och stövlar.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Du kommer ju få 1000 olika åsikter på din fråga. Från folk som säjer att det e ok att köra i bara hjälm till folk som säjer :ajjabajja att du är cp-skadad om du ens tänker tanken på att köra i nått annat än den bästa skyddsutrustningen.

Normalt sett så är det såhär --> Hög risk = Hög livskvalitet.

Svaret är enkelt: Avgör själv var du lägger ribban.

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
John84 skrev:
2108033 kan omöjligt tänka mig att alla som motiverar helställ, ALLTID kör med deT?
Jag kör alltid med det, inte kört en meter utan det på flera år.

Dr.Bike

Guest
Det självklara svaret är helställ.

Men givetvis är svaret svårare än så.

Det beror på... kan man säga, men för MIG har det alltid varit helställ.

Man kan ju annars konstatera att de riktiga dårarna utan hjälm i träskor jeans och t-shirt börjar försvinna... Troligen det Darwinistiska urvalet?
För det utkristalliserar sig alltid två grupper:
Helställstalibanerna (dit jag hör) och sedan anarki-skit-i-mej-jag-gör-hur-jag-vill-folket.
Nåt mellanting verkar sällan existera.
Sällan sa jag.

För visst: Självfallet kan man köra sin hoj i Tee-Schöört, hjälm handskar osv en solig sommardag, om man kör den ungefär som om den vore en moped, och på villagator/glest trafikerade vägar nästan utan trafik.
Om man klarar det och inte drar på "för att känna fartvinden"
Men det där klarar inte jag iaf en varm sommardag.
Jag VET att jag kommer köra 50-60-70 kanske mer.
Och det räcker ju med 40 för att dö.

Olyckorna som sker i relativt låga farter har ju oxå visat sig vara de som skapar stora kostnader, då de som kört ofta har:

- kört vanlig hoj "laidback" utan utrustning, för jag skulle ju bara ner till...
- haft fel skyddsutrustning: läs customfolket med återfallsknuttar i chaps över jeansen, jethjälmar i form av halvpottor som iaf låter asfalten riva sönder större delen av huvudsvålen än just bara håret... avklippta "fiskarvantar" inga hårda skydd i vare sig fransjackan eller chapsen samt "boots" som sitter som påsar på fötterna.

Att då i detta läge, där inte ens dålig utrustning hjälper, se folk som kommer dånande helt UTAN utrustning gör mig förbannad.
Rent egoistiskt tänker jag: ahaja där kommer en premiehöjare och åker.

Men samtidigt är det givetvis tragiskt. Dels för deras egen del. Dels avsaknaden av det hormon i hjärnan som manar till försiktighet och omdöme, (det som f.ö tungt kriminella och adrenalinknarkare oxå saknar) dels de förväntade skadorna som inte bara ger DEM ett helvete när de ligger i konvalecens som en råriven morot i långa perioder.
Deras anhöriga blir oxå drabbade. Och är man en familjeförsörjare så är det direkt oansvarigt att köra utan skydd med tanke på de efterlevande, som i BÄSTA fall vid en olycka får hem ett rehabpaket.

Jo - jag har mcvänner (fd och levande) vars liv har förändrats till det sämre av dålig eller saknad utrustning.

Därför borde det vara ett gemensamt ansvar av alla hojåkare att ge en liten moralkaka till de som kör helt utan utrustning.

Ni som klarar att ha iaf hjälm, viss utrusning och KLARAR att köra försiktigt (det jag kallar moppekörning) är bara att gratulera.
Ni har en stor inre styrka och bra självkontroll!
Något jag tror de som wheelar i tee-schöört saknar....

Last edited:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jag har inte kört en meter utan full utrustning, oavsett hur varmt det är. Vågar inte chansa helt enkelt, visst det blir jävligt svettigt på sommaren men jag ser inga alternativ. Kör med ett tvådelat skinnställ och ryggskena.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024