TSVFS 1987:10
Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm
1.2 Åtgärder får inte vidtas som kan förändra skyddshjälmens egenskaper
Exempelvis får inte dekaler, utskjutande föremål eller överdrag anbringas på hjälmskalet, hål tas upp i hjälmskalet eller hjälmen MÅLAS.
I rest my case!
See you in court!
Lagen tillämpas ännu även fast den enligt dig är uråldrig, TYVÄRR!
Du kan gärna försöka men riskerar både böter då du inte har en godkänd hjälm, riskerar skador på dig själv och problem med försäkringsbolaget om det framkommer att din hjälm ändrats.
Lycka till!
Försökte hitta någon som fått böter eller annat straff för lackad hjälm. Nada.
Däremot hittade jag en artikel där If själva uttalade sig om att de inte bryr sig i händelse av olycka.
http://www.mcnytt.se/kortips/hjalmar-lagar-och-ratt-2163
Jag hänvisar till SMCs egna drift mot dessa föreskrifter.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Medical-Card/
SMC skriver massa om att polis inte skulle göra ditten, och att försäkringsbolagen skulle göra datten... I slutändan gör åklagaren sin bedömning och där har han lagen bakom sig oavsett vad du eller andra tycker... Tyvärr. Lev med det.
Jag tror säkert du har en stor chans mot regeringen när inte ens SMC har en chans!
Köp en ny hjälm
Varför ska jag köpa ny hjälm? Min är minsann lackad av fabriken och alldeles fullständigt laglig ändå.
Angående lackering av visir så kan jag höra med en kollega imorgon om han hört talas om genomskinlig färg. Han har nämligen en motivlackeringsfirma så han om någon bör veta.
Mig veterligen har jag aldrig hört eller läst någonstans något om att man inte får lacka sitt visir men vad är meningen med att lacka visiret i en genomskinlig färg?
Har du genomskinliga solglasögon då också?
TSVFS 1987:10
Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm
Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter med stöd av 159 och 162 §§ vägtrafikkungörelsen (1972:603) följande
1.2 Åtgärder får inte vidtas som kan förändra skyddshjälmens egenskaper
Exempelvis får inte dekaler, utskjutande föremål eller överdrag anbringas på hjälmskalet, hål tas upp i hjälmskalet eller hjälmen MÅLAS.
I rest my case!
See you in court!
najs när man har SMC's dekal med medic card inside på krukan å blir vägrad ersättning av FB .... å det roliga e OM man har en sån på OCH tex hamnar i rullstol eller annat "dyrt" ersättningsärende så kan dom faktiskt vägra å pröjsa.... men då lär det ta husihelvete dock
Mig veterligen har jag aldrig hört eller läst någonstans något om att man inte får lacka sitt visir men vad är meningen med att lacka visiret i en genomskinlig färg?
Har du genomskinliga solglasögon då också?
Klart att solglasögon är genomskinliga, annars skulle du ju inte se något med dem på
Angående hjälmen antar jag att TS menar typ:
Går fortfarande att se igenom visiret
Edit: Angående lagligt eller inte, så står det ju inget i lagtexten att visiret inte får målas. Vet dock inte om jag skulle chansa
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|