Motivlackad hjälm/visir

Jempa83

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Hoj
2010 Honda hornet CB600F
Hade planer på beställa motivlackad hjälm, men hört lite om att visiret inte får lackas? Nån som vet något om detta stämmer eller vad som gäller?

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
TSVFS 1987:10
Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm

Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter med stöd av 159 och 162 §§ vägtrafikkungörelsen (1972:603) följande

1.2 Åtgärder får inte vidtas som kan förändra skyddshjälmens egenskaper

Exempelvis får inte dekaler, utskjutande föremål eller överdrag anbringas på hjälmskalet, hål tas upp i hjälmskalet eller hjälmen MÅLAS.

I rest my case!

See you in court!

0

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Exempelvis får inte dekaler, utskjutande föremål eller överdrag anbringas på hjälmskalet, hål tas upp i hjälmskalet eller hjälmen MÅLAS.

I rest my case!

See you in court!

Notera gärna årtalet den lagen skrevs. Det har hänt lite i utvecklingen av både hjälmskal och färg så lagen är ålderdomlig vad gäller skyddet efter målning. Lite skillnad förr där lösningsmedel i färgen gärna löste upp hjälmens plastskal.
Fortfarande olämpligt att måla visiret dock.

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Visir tillverkas i hårda plaster, som PC - PolyCarbonat. PC är extremt tåligt och har utmärkta optiska egenskaper, men tål inte petroliumbaserade lösningsmedel.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Lagen tillämpas ännu även fast den enligt dig är uråldrig, TYVÄRR! ;)

Du kan gärna försöka men riskerar både böter då du inte har en godkänd hjälm, riskerar skador på dig själv och problem med försäkringsbolaget om det framkommer att din hjälm ändrats.

Lycka till!

Jempa83

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Hoj
2010 Honda hornet CB600F
Tackar för svar. Bättre vara säker innan man gör nått dumt som kan kosta en massa problem!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Lagen tillämpas ännu även fast den enligt dig är uråldrig, TYVÄRR! ;)

Du kan gärna försöka men riskerar både böter då du inte har en godkänd hjälm, riskerar skador på dig själv och problem med försäkringsbolaget om det framkommer att din hjälm ändrats.

Lycka till!

Försökte hitta någon som fått böter eller annat straff för lackad hjälm. Nada.

Däremot hittade jag en artikel där If själva uttalade sig om att de inte bryr sig i händelse av olycka.

http://www.mcnytt.se/kortips/hjalmar-lagar-och-ratt-2163

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Försökte hitta någon som fått böter eller annat straff för lackad hjälm. Nada.

Däremot hittade jag en artikel där If själva uttalade sig om att de inte bryr sig i händelse av olycka.

http://www.mcnytt.se/kortips/hjalmar-lagar-och-ratt-2163

Jag hänvisar till SMCs egna drift mot dessa föreskrifter.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Medical-Card/

SMC skriver massa om att polis inte skulle göra ditten, och att försäkringsbolagen skulle göra datten... I slutändan gör åklagaren sin bedömning och där har han lagen bakom sig oavsett vad du eller andra tycker... Tyvärr. Lev med det.

Jag tror säkert du har en stor chans mot regeringen när inte ens SMC har en chans! :yoparty

Köp en ny hjälm :7peta

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag hänvisar till SMCs egna drift mot dessa föreskrifter.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Medical-Card/

SMC skriver massa om att polis inte skulle göra ditten, och att försäkringsbolagen skulle göra datten... I slutändan gör åklagaren sin bedömning och där har han lagen bakom sig oavsett vad du eller andra tycker... Tyvärr. Lev med det.

Jag tror säkert du har en stor chans mot regeringen när inte ens SMC har en chans! :yoparty

Köp en ny hjälm :7peta

Varför ska jag köpa ny hjälm? Min är minsann lackad av fabriken och alldeles fullständigt laglig ändå.

Angående lackering av visir så kan jag höra med en kollega imorgon om han hört talas om genomskinlig färg. Han har nämligen en motivlackeringsfirma så han om någon bör veta.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Varför ska jag köpa ny hjälm? Min är minsann lackad av fabriken och alldeles fullständigt laglig ändå.

Angående lackering av visir så kan jag höra med en kollega imorgon om han hört talas om genomskinlig färg. Han har nämligen en motivlackeringsfirma så han om någon bör veta.

Mig veterligen har jag aldrig hört eller läst någonstans något om att man inte får lacka sitt visir men vad är meningen med att lacka visiret i en genomskinlig färg?
Har du genomskinliga solglasögon då också?

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Mig veterligen har jag aldrig hört eller läst någonstans något om att man inte får lacka sitt visir men vad är meningen med att lacka visiret i en genomskinlig färg?

Klart att solglasögon är genomskinliga, annars skulle du ju inte se något med dem på :va
Angående hjälmen antar jag att TS menar typ:
116-motorcycle_lawyer_losangeles_1.jpg

Går fortfarande att se igenom visiret

Edit: Angående lagligt eller inte, så står det ju inget i lagtexten att visiret inte får målas. Vet dock inte om jag skulle chansa

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019

Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter med stöd av 159 och 162 §§ vägtrafikkungörelsen (1972:603) följande

I rest my case!

See you in court!

0

najs när man har SMC's dekal med medic card inside på krukan å blir vägrad ersättning av FB :näsblod .... å det roliga e OM man har en sån på OCH tex hamnar i rullstol eller annat "dyrt" ersättningsärende så kan dom faktiskt vägra å pröjsa.... men då lär det ta husihelvete dock :tummenupp

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
najs när man har SMC's dekal med medic card inside på krukan å blir vägrad ersättning av FB :näsblod .... å det roliga e OM man har en sån på OCH tex hamnar i rullstol eller annat "dyrt" ersättningsärende så kan dom faktiskt vägra å pröjsa.... men då lär det ta husihelvete dock :tummenupp

Ja, i slutändan är det faktiskt så det KAN sluta tyvärr oavsett vad gemeneman tycker om föreskrifterna.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Som svar på din fråga. Ja jag har genomskinliga solglasögon :7peta
Har även ett visir på min hjälm som är genomskinligt från ena hållet men guldfärgat från andra.

Klart att solglasögon är genomskinliga, annars skulle du ju inte se något med dem på :va
Angående hjälmen antar jag att TS menar typ:
116-motorcycle_lawyer_losangeles_1.jpg

Går fortfarande att se igenom visiret

Edit: Angående lagligt eller inte, så står det ju inget i lagtexten att visiret inte får målas. Vet dock inte om jag skulle chansa

Ja som sagt har jag idag pratat med min motivlackerarvän och det är mycket riktigt så som på bilden man får göra. Man målar en perforerad film som sedan sätts på visiret isåfall.
Han hade aldrig provat att kika genom en sån men jag kan tänka mig att det blir ganska dimmigt. Ögonen pusslar nog ihop de bitar som fattas ganska bra ändå men jag skulle störa mig något fruktansvärt.

Visiret kan nog dessutom ses som en del av hjälmen av en kinkig åklagare eller försäkringshandläggare.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om motivlackeringen av visiret är rätt gjord så har du samma syn genom detta visir som på ett helt svarttonat, spegelfärgat visir osv.Det är ju liksom det som är poängen med det hela.Att kunna se ut ur hjälmen men inte in.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024