Tebax
Kör mindre än önskat
- Gick med
- 14 Mar 2021
- Hoj
- Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Nu på semester så fanns tid och läge att äntligen starta en specifik tråd om Moto Guzzi’s nya generation!
Och vad är detta för hoj då?
Jo denna speciella hoj med ”vingar”, världens första hoj med aerodynamiska hjälpmedel för vardagsbruk!

Till att börja med, här är en samlad tråd med videos för provkörningar av V100 Mandello:
www.sporthoj.com
Samt:
Vad är det för typ av hoj då?
- Bra fråga!
Det är en hoj som gör flera saker, och bra på allt detta dessutom.
Det är både en roadster, nakenhoj, och mellanklass touringhoj!
För kåpglaset är elektriskt manövrerbart, så det kan både vara uppe i touringläge och nerhissat som om det vore en nakenhoj.
”Vingarna” är elektriskt manövrerade efter hastighet och olika körlägen, och hjälper till att styra undan lite kyla och regn från lår och höfter.
De kan ställas in att öppnas och stängas i olika hastigheter för alla körlägen.
Och tillsammans med kåpglaset så ger det en effekt av en hygglig kåpa totalt sett, men givetvis inte som en stor BMW, FJR1300 eller liknande.
Men klarar touringjobbet i allmänhet.
Eller så kör man med både kåpa och vingar undanstoppat och njuter av fullt luftdrag varma dagar!
Hojen finns i två tekniska utföranden, där S modellen är toppmodellen som har en semi aktiv fjädring från Öhlins, samt lite extra utrustning som t.ex. standard värmehandtag.
Hojen har i princip alla moderna tekniska hjälpmedel som finns just nu.
Och det finns fyra olika körlägen (touring, road, sport, och regn) som interagerar med bromsar, traktion control etc.
I sportläget så ändras motorkaraktären tydligt, motorn står mer på tå och svarar mycket snabbare på gasen (känns klart starkare faktiskt), men blir lite väl ryckig vid av/på med gasen i lägre hastigheter och lägre varvtal och belastning.
Kul vid forcerad körning, och Öhlinsfjädringen stramar upp hojen mer och gör den superstabil och mer snabb och distinkt i chassit.
Vikten är lite högre (233kg), så det är inget substitut för en 600 sporthoj, men den kan köras väldigt sportigt om man så vill.
Bromsarna är senaste godiset från Brembo och gör sitt jobb galant utan att vara överkänsliga.
Och så klart, komforten är bra, och tillbehörs sadlar finns för kortare ben och längre ben.
Sadeln är spontant åt det fastare hållet, men ändå lagom mjuk.
Jag har kört dagsetapper upp till 90 mil och hade inga problem alls.
Inte ens klassiska V-twin vibrationer från stora cylindrar är något problem.
De finns så klart, och i ärlighetens namn irriterar stundvis.
Men de finns mest vid låga varvtal eller acceleration vid lägre registret, men beror också på hur belastningen är.
Så man saknar inte vibrationer i handtagen som man förmodligen väntar sig från en Moto Guzzi, dock så glöms vibrationerna bort igen ögonblicket senare om belastningen ändrar sig.
Men vid långresa på 220 mil så tänkte jag aldrig på vibrationer när jag stannat efter en etapp, och inte heller vid dagens slut.
Så jag tycker det fungerat alldeles förträffligt med komforten.
Och så motorn…
Ja motorn!!!
En riktig pärla
Startar med en liten bang som ljudkuliss, framförallt vid kallstart.
Ljudet är förvånansvärt högt för en senaste generation av hojar, och låter mysigt vid låga varv och motorbroms (med avgasknallar som grädde på moset).
Moto Guzzi har verkligen lyckats med att få fram ett oväntat stort avgasljud, vilket man kan mysa omkring och lyssna på hela tiden!
Det finns inte så mycket anledning att hänga på eftermarknads ljuddämpare här inte.
Snyggt jobb Moto Guzzi!
Vid lite mer landsvägsfart så tystnar den dock lite grand, men det är bara att leka med acceleration och motorbroms om man vill njuta lite igen
Den har både gott om vrid, OCH varvar väldigt lätt!
Så både skönt vrid vid lägre varvtal (80% vrid redan vid ca 3300 rpm), men pigg och varvar snabbt som en sportmotorcykel.
Lätt att övervarva så det är bäst att kika på varvräknaren om man vill dra den nära varvstoppet…
Toppeffekten är 115 hästar men upplevs som lite starkare än så pga motorkaraktären och vridet.
Vid touring eller försiktig körning så kan den klara sig under 0,5 l/mil, men till vardags lite över 0,5 l/mil.
Det är förresten Moto Guzzis första vattenkylda hoj, men både kylare och slangar etc är väl undanstoppade och ger ett visuellt rent intryck.
Så som lite summering, hojen är lite multifunktionell och lyckas faktiskt med det på alla fronter.
Man kan lika gärna mysa omkring i väldigt låg hastighet och tycka det funkar toppen, likväl som att man kan köra den som en sporthoj med aning högre vikt.
Eller njuta av den som nakenhoj i varmt väder, eller använda den till touring…ja till och med pendling (men då finns det billigare alternativ…).
Men dess naturligaste element är myskörning i moderat hastighet, touring för en person (även om den klarar passagerare helt OK), eller inspirerade helgrundor.
Tillbehör och utrustning då?
Ja jag kan rekommendera Moto Guzzis hårda modellanpassade väskor, som sitter snyggt med nästan osynliga fästen på hojen.
Efter 150 mil regnkörning (mycket ösregn) så kan jag säga att de är rejäla och håller tätt.
Rymmer en hjälm i varje väska.
Det finns även original toppbox, om man nu står ut med den visuella klumpen där bak.
Till detta finns det på eftermarknaden mjuka väskor att ha innanför, så slipper man ta av de hårda väskorna.
Jag skaffade snygga sådana från en italiensk firma, och de är av mycket god kvalitet faktiskt.

Finns det några typfel på denna helt nya modell då?
Den har faktiskt klarat sig bra så här långt.
Det som dykt upp mest är dåliga slangklämmor till kylsystemet, men fixas givetvis för de som drabbas.
En batch av displayer som den delar med andra i Piaggio gruppen har haft något komponentfel som gör att den drar ström även avstängd.
Men det är inget specifikt modellfel ur den synvinkeln.
Min gissning är att under Covid och komponentbrist tider så har det letat sig genom några dåliga komponenter.
Det verkar inte vara ett allmänt problem heller, utan begränsar sig till en mindre del hojar.
En missad bricka till stötdämparen bak för standard modellen utan Öhlins gav en återkallelse för några tidigt producerade hojar.
Samt så är det någon o-ring eller annan packning som skall bytas till kopplingskorgen på tidigaste produktionerna, men kan bara ge ett litet oljeläckage som värst. Fixas givetvis på garantin.
Så där, det var mina 25 öre som glad och nöjd ägare av en Moto Guzzi V100 Mandello S
Frågor på det?
Och vad är detta för hoj då?
Jo denna speciella hoj med ”vingar”, världens första hoj med aerodynamiska hjälpmedel för vardagsbruk!

Till att börja med, här är en samlad tråd med videos för provkörningar av V100 Mandello:
2023 Moto Guzzi V100 Mandello Review - Daily Rider
Vad är det för typ av hoj då?
- Bra fråga!
Det är en hoj som gör flera saker, och bra på allt detta dessutom.
Det är både en roadster, nakenhoj, och mellanklass touringhoj!
För kåpglaset är elektriskt manövrerbart, så det kan både vara uppe i touringläge och nerhissat som om det vore en nakenhoj.
”Vingarna” är elektriskt manövrerade efter hastighet och olika körlägen, och hjälper till att styra undan lite kyla och regn från lår och höfter.
De kan ställas in att öppnas och stängas i olika hastigheter för alla körlägen.
Och tillsammans med kåpglaset så ger det en effekt av en hygglig kåpa totalt sett, men givetvis inte som en stor BMW, FJR1300 eller liknande.
Men klarar touringjobbet i allmänhet.
Eller så kör man med både kåpa och vingar undanstoppat och njuter av fullt luftdrag varma dagar!
Hojen finns i två tekniska utföranden, där S modellen är toppmodellen som har en semi aktiv fjädring från Öhlins, samt lite extra utrustning som t.ex. standard värmehandtag.
Hojen har i princip alla moderna tekniska hjälpmedel som finns just nu.
Och det finns fyra olika körlägen (touring, road, sport, och regn) som interagerar med bromsar, traktion control etc.
I sportläget så ändras motorkaraktären tydligt, motorn står mer på tå och svarar mycket snabbare på gasen (känns klart starkare faktiskt), men blir lite väl ryckig vid av/på med gasen i lägre hastigheter och lägre varvtal och belastning.
Kul vid forcerad körning, och Öhlinsfjädringen stramar upp hojen mer och gör den superstabil och mer snabb och distinkt i chassit.
Vikten är lite högre (233kg), så det är inget substitut för en 600 sporthoj, men den kan köras väldigt sportigt om man så vill.
Bromsarna är senaste godiset från Brembo och gör sitt jobb galant utan att vara överkänsliga.
Och så klart, komforten är bra, och tillbehörs sadlar finns för kortare ben och längre ben.
Sadeln är spontant åt det fastare hållet, men ändå lagom mjuk.
Jag har kört dagsetapper upp till 90 mil och hade inga problem alls.
Inte ens klassiska V-twin vibrationer från stora cylindrar är något problem.
De finns så klart, och i ärlighetens namn irriterar stundvis.
Men de finns mest vid låga varvtal eller acceleration vid lägre registret, men beror också på hur belastningen är.
Så man saknar inte vibrationer i handtagen som man förmodligen väntar sig från en Moto Guzzi, dock så glöms vibrationerna bort igen ögonblicket senare om belastningen ändrar sig.
Men vid långresa på 220 mil så tänkte jag aldrig på vibrationer när jag stannat efter en etapp, och inte heller vid dagens slut.
Så jag tycker det fungerat alldeles förträffligt med komforten.
Och så motorn…
Ja motorn!!!
En riktig pärla

Startar med en liten bang som ljudkuliss, framförallt vid kallstart.
Ljudet är förvånansvärt högt för en senaste generation av hojar, och låter mysigt vid låga varv och motorbroms (med avgasknallar som grädde på moset).
Moto Guzzi har verkligen lyckats med att få fram ett oväntat stort avgasljud, vilket man kan mysa omkring och lyssna på hela tiden!
Det finns inte så mycket anledning att hänga på eftermarknads ljuddämpare här inte.
Snyggt jobb Moto Guzzi!
Vid lite mer landsvägsfart så tystnar den dock lite grand, men det är bara att leka med acceleration och motorbroms om man vill njuta lite igen

Den har både gott om vrid, OCH varvar väldigt lätt!
Så både skönt vrid vid lägre varvtal (80% vrid redan vid ca 3300 rpm), men pigg och varvar snabbt som en sportmotorcykel.
Lätt att övervarva så det är bäst att kika på varvräknaren om man vill dra den nära varvstoppet…
Toppeffekten är 115 hästar men upplevs som lite starkare än så pga motorkaraktären och vridet.
Vid touring eller försiktig körning så kan den klara sig under 0,5 l/mil, men till vardags lite över 0,5 l/mil.
Det är förresten Moto Guzzis första vattenkylda hoj, men både kylare och slangar etc är väl undanstoppade och ger ett visuellt rent intryck.
Så som lite summering, hojen är lite multifunktionell och lyckas faktiskt med det på alla fronter.

Man kan lika gärna mysa omkring i väldigt låg hastighet och tycka det funkar toppen, likväl som att man kan köra den som en sporthoj med aning högre vikt.
Eller njuta av den som nakenhoj i varmt väder, eller använda den till touring…ja till och med pendling (men då finns det billigare alternativ…).
Men dess naturligaste element är myskörning i moderat hastighet, touring för en person (även om den klarar passagerare helt OK), eller inspirerade helgrundor.
Tillbehör och utrustning då?
Ja jag kan rekommendera Moto Guzzis hårda modellanpassade väskor, som sitter snyggt med nästan osynliga fästen på hojen.
Efter 150 mil regnkörning (mycket ösregn) så kan jag säga att de är rejäla och håller tätt.
Rymmer en hjälm i varje väska.
Det finns även original toppbox, om man nu står ut med den visuella klumpen där bak.
Till detta finns det på eftermarknaden mjuka väskor att ha innanför, så slipper man ta av de hårda väskorna.
Jag skaffade snygga sådana från en italiensk firma, och de är av mycket god kvalitet faktiskt.

Finns det några typfel på denna helt nya modell då?
Den har faktiskt klarat sig bra så här långt.
Det som dykt upp mest är dåliga slangklämmor till kylsystemet, men fixas givetvis för de som drabbas.
En batch av displayer som den delar med andra i Piaggio gruppen har haft något komponentfel som gör att den drar ström även avstängd.
Men det är inget specifikt modellfel ur den synvinkeln.
Min gissning är att under Covid och komponentbrist tider så har det letat sig genom några dåliga komponenter.
Det verkar inte vara ett allmänt problem heller, utan begränsar sig till en mindre del hojar.
En missad bricka till stötdämparen bak för standard modellen utan Öhlins gav en återkallelse för några tidigt producerade hojar.
Samt så är det någon o-ring eller annan packning som skall bytas till kopplingskorgen på tidigaste produktionerna, men kan bara ge ett litet oljeläckage som värst. Fixas givetvis på garantin.
Så där, det var mina 25 öre som glad och nöjd ägare av en Moto Guzzi V100 Mandello S

Frågor på det?

Bifogat
Last edited: