Moto Guzzi V100 Mandello / Stelvio - tråden (2023-)

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Nu på semester så fanns tid och läge att äntligen starta en specifik tråd om Moto Guzzi’s nya generation!
Och vad är detta för hoj då?
Jo denna speciella hoj med ”vingar”, världens första hoj med aerodynamiska hjälpmedel för vardagsbruk!

1721931814591.jpeg

Till att börja med, här är en samlad tråd med videos för provkörningar av V100 Mandello:
Samt:

Vad är det för typ av hoj då?
- Bra fråga!
Det är en hoj som gör flera saker, och bra på allt detta dessutom.
Det är både en roadster, nakenhoj, och mellanklass touringhoj!
För kåpglaset är elektriskt manövrerbart, så det kan både vara uppe i touringläge och nerhissat som om det vore en nakenhoj.
”Vingarna” är elektriskt manövrerade efter hastighet och olika körlägen, och hjälper till att styra undan lite kyla och regn från lår och höfter.
De kan ställas in att öppnas och stängas i olika hastigheter för alla körlägen.
Och tillsammans med kåpglaset så ger det en effekt av en hygglig kåpa totalt sett, men givetvis inte som en stor BMW, FJR1300 eller liknande.
Men klarar touringjobbet i allmänhet.
Eller så kör man med både kåpa och vingar undanstoppat och njuter av fullt luftdrag varma dagar!

Hojen finns i två tekniska utföranden, där S modellen är toppmodellen som har en semi aktiv fjädring från Öhlins, samt lite extra utrustning som t.ex. standard värmehandtag.
Hojen har i princip alla moderna tekniska hjälpmedel som finns just nu.
Och det finns fyra olika körlägen (touring, road, sport, och regn) som interagerar med bromsar, traktion control etc.
I sportläget så ändras motorkaraktären tydligt, motorn står mer på tå och svarar mycket snabbare på gasen (känns klart starkare faktiskt), men blir lite väl ryckig vid av/på med gasen i lägre hastigheter och lägre varvtal och belastning.
Kul vid forcerad körning, och Öhlinsfjädringen stramar upp hojen mer och gör den superstabil och mer snabb och distinkt i chassit.
Vikten är lite högre (233kg), så det är inget substitut för en 600 sporthoj, men den kan köras väldigt sportigt om man så vill.
Bromsarna är senaste godiset från Brembo och gör sitt jobb galant utan att vara överkänsliga.

Och så klart, komforten är bra, och tillbehörs sadlar finns för kortare ben och längre ben.
Sadeln är spontant åt det fastare hållet, men ändå lagom mjuk.
Jag har kört dagsetapper upp till 90 mil och hade inga problem alls.
Inte ens klassiska V-twin vibrationer från stora cylindrar är något problem.
De finns så klart, och i ärlighetens namn irriterar stundvis.
Men de finns mest vid låga varvtal eller acceleration vid lägre registret, men beror också på hur belastningen är.
Så man saknar inte vibrationer i handtagen som man förmodligen väntar sig från en Moto Guzzi, dock så glöms vibrationerna bort igen ögonblicket senare om belastningen ändrar sig.
Men vid långresa på 220 mil så tänkte jag aldrig på vibrationer när jag stannat efter en etapp, och inte heller vid dagens slut.
Så jag tycker det fungerat alldeles förträffligt med komforten.

Och så motorn…
Ja motorn!!!
En riktig pärla 😎
Startar med en liten bang som ljudkuliss, framförallt vid kallstart.
Ljudet är förvånansvärt högt för en senaste generation av hojar, och låter mysigt vid låga varv och motorbroms (med avgasknallar som grädde på moset).
Moto Guzzi har verkligen lyckats med att få fram ett oväntat stort avgasljud, vilket man kan mysa omkring och lyssna på hela tiden!
Det finns inte så mycket anledning att hänga på eftermarknads ljuddämpare här inte.
Snyggt jobb Moto Guzzi!
Vid lite mer landsvägsfart så tystnar den dock lite grand, men det är bara att leka med acceleration och motorbroms om man vill njuta lite igen 😄
Den har både gott om vrid, OCH varvar väldigt lätt!
Så både skönt vrid vid lägre varvtal (80% vrid redan vid ca 3300 rpm), men pigg och varvar snabbt som en sportmotorcykel.
Lätt att övervarva så det är bäst att kika på varvräknaren om man vill dra den nära varvstoppet…
Toppeffekten är 115 hästar men upplevs som lite starkare än så pga motorkaraktären och vridet.
Vid touring eller försiktig körning så kan den klara sig under 0,5 l/mil, men till vardags lite över 0,5 l/mil.
Det är förresten Moto Guzzis första vattenkylda hoj, men både kylare och slangar etc är väl undanstoppade och ger ett visuellt rent intryck.


Så som lite summering, hojen är lite multifunktionell och lyckas faktiskt med det på alla fronter. 👍
Man kan lika gärna mysa omkring i väldigt låg hastighet och tycka det funkar toppen, likväl som att man kan köra den som en sporthoj med aning högre vikt.
Eller njuta av den som nakenhoj i varmt väder, eller använda den till touring…ja till och med pendling (men då finns det billigare alternativ…).
Men dess naturligaste element är myskörning i moderat hastighet, touring för en person (även om den klarar passagerare helt OK), eller inspirerade helgrundor.

Tillbehör och utrustning då?
Ja jag kan rekommendera Moto Guzzis hårda modellanpassade väskor, som sitter snyggt med nästan osynliga fästen på hojen.
Efter 150 mil regnkörning (mycket ösregn) så kan jag säga att de är rejäla och håller tätt.
Rymmer en hjälm i varje väska.
Det finns även original toppbox, om man nu står ut med den visuella klumpen där bak.
Till detta finns det på eftermarknaden mjuka väskor att ha innanför, så slipper man ta av de hårda väskorna.
Jag skaffade snygga sådana från en italiensk firma, och de är av mycket god kvalitet faktiskt.

1721936410597.jpeg

Finns det några typfel på denna helt nya modell då?
Den har faktiskt klarat sig bra så här långt.
Det som dykt upp mest är dåliga slangklämmor till kylsystemet, men fixas givetvis för de som drabbas.
En batch av displayer som den delar med andra i Piaggio gruppen har haft något komponentfel som gör att den drar ström även avstängd.
Men det är inget specifikt modellfel ur den synvinkeln.
Min gissning är att under Covid och komponentbrist tider så har det letat sig genom några dåliga komponenter.
Det verkar inte vara ett allmänt problem heller, utan begränsar sig till en mindre del hojar.
En missad bricka till stötdämparen bak för standard modellen utan Öhlins gav en återkallelse för några tidigt producerade hojar.
Samt så är det någon o-ring eller annan packning som skall bytas till kopplingskorgen på tidigaste produktionerna, men kan bara ge ett litet oljeläckage som värst. Fixas givetvis på garantin.


Så där, det var mina 25 öre som glad och nöjd ägare av en Moto Guzzi V100 Mandello S 😎
Frågor på det? 😂
 

Bifogat

  • IMG_2633.jpeg
    IMG_2633.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 29
  • IMG_2153.jpeg
    IMG_2153.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 29
  • IMG_2154.jpeg
    IMG_2154.jpeg
    4.5 MB · Visningar: 29
  • IMG_2155.jpeg
    IMG_2155.jpeg
    4.4 MB · Visningar: 28
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ser ut som en mycket fin hoj och en direkt konkurrent till exempelvis BMW RS. Fast med oändligt bättre ljud.
Låg efter en sådan i ett bergspass i Alperna och njöt av välljudet under några minuter. Mycket trevligt. :)
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ser ut som en mycket fin hoj och en direkt konkurrent till exempelvis BMW RS. Fast med oändligt bättre ljud.
Låg efter en sådan i ett bergspass i Alperna och njöt av välljudet under några minuter. Mycket trevligt. :)
Aah…ja RS är ju en konkurrent till V100.
Lite större motor i BMWn såklart, så mer effekt i den, men V100 lite mer sportig.
Men där finns saker som talar för båda hojarna.
Jag drogs till V100 dock, och motorljudet och designen var två faktorer här 🙂

Båda förstås i det högre prissegmentet…tyvärr 😂
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Glömde några vettiga tillbehör:

Dels skydd för ventilkåporna, som skyddar mot de mindre incidenterna.
Ett smäckert aluminium skydd.
Funkar väl om man tappar hojen på sidan och räddar kanske mot det värsta om man går omkull på grus i låg hastighet.
Det finns även svarta rörkonstruktioner som ofta sätts på Adventure hojarna, men jag tycker inte det passar med hojens stil.

Dels finns det skyddsplåt för att skydda motorblocket mot grussprut och stenskott, vilket jag verkligen rekommenderar.
Finns lite olika modeller för detta, men denna är mest diskret och dessutom täckande.

En förlängare till framskärmen är bra för att stoppa stenskott mot kylaren (finns skyddsgaller till kylaren med om man vill gå hela vägen).
 

Bifogat

  • IMG_2175.jpeg
    IMG_2175.jpeg
    4 MB · Visningar: 25
  • IMG_2140.png
    IMG_2140.png
    3.4 MB · Visningar: 25

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Någon som tog ut V100 på bana och gillade den starkt.
Sportigare däck var gynnsamt, samt strama åt fjädringen var guld.
S-modellen löser detta med en knapptryckning dock.


Ja min uppfattning är att sportläget rör S-modellen gör den den mycket stabil och och snabbare i styrningen.
Sportdäck förbättrar uppenbarligen både greppet och gör styrningen sida till sida snäppet bättre i sin tur.

En annan liten testkörning av någon som provade runt inställningar på S-modellen:

 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
En länk till annan tråd där det är en massa videos om V100:

Nu har jag haft hojen i två år.
Fortfarande lika trevlig att köra tycker jag.
Motorn är som sagt riktigt trevlig.
Gött effektregister, och ljudet är lite beroendeframkallande, trots originalsystem 😎
Den där packningen i motorn till den hydrauliska kopplingen byttes i somras på garantin (helt nödvändigt då den höll på att lösas upp pga fel material).
En åtgärd som gällde vissa tidiga produktionsserier.
Annars inget problem att rapportera.

Däcken som original är Pirelli Angel GT2 behöver bytas vid ca 1000mil, både fram och bak faktiskt.
De har upplevts bra, även på våta vägar.
Dock så är hojen ganska trög att få att svänga med lite platta och kalla däck, men det blir fortfarande okej om de har värmts upp lite.
Bakhjulsmuttern dock större än vad som hittills brukat användas, hela 65mm!
Hittade dock en specialtillverkad hylsa i USA som en liten verkstad lät ta fram. Den är nästan hälften så klumpig som motsvarande heavy duty i verkstadsindustrin, och den får plats under sadeln om man åker på resa.
Men då hjulmuttern ska dras med hela 260Nm(!) så behövde jag skaffa en momentnyckel som klarar den kraften…
Letade länge, men hittade en på svensk sida som kostade runt 1500 papp, ett uppenbarligen bra pris för den stora momentnyckeln.
Så om jag kan lämna in hjulen för däckbyte så gör jag det, annars måste det införskaffas extra stora centreringskoner till balanseringsaxeln också, samt en däckkrängare (sådan med hävarm etc lagom för sällan arbeten i garaget.

Edit: Det enda jag egentligen skulle önska med en ny version är nog bara att få ner vikten lite grand. Inga problem när man kör, men vikten finns där som en faktor, och det märks när man baxar runt den vid garaget och de där gånger man vänder på en liten grusväg ni vet.
Som sagt vid vanlig körning märks inte vikten såtillvida.
 

Bifogat

  • IMG_1277.png
    IMG_1277.png
    1.9 MB · Visningar: 9
Last edited:
Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Top