Moto Guzzi V100 Mandello / Stelvio - tråden (2023-)

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Nu på semester så fanns tid och läge att äntligen starta en specifik tråd om Moto Guzzi’s nya generation!
Och vad är detta för hoj då?
Jo denna speciella hoj med ”vingar”, världens första hoj med aerodynamiska hjälpmedel för vardagsbruk!

1721931814591.jpeg

Till att börja med, här är en samlad tråd med videos för provkörningar av V100 Mandello:
Samt:

Vad är det för typ av hoj då?
- Bra fråga!
Det är en hoj som gör flera saker, och bra på allt detta dessutom.
Det är både en roadster, nakenhoj, och mellanklass touringhoj!
För kåpglaset är elektriskt manövrerbart, så det kan både vara uppe i touringläge och nerhissat som om det vore en nakenhoj.
”Vingarna” är elektriskt manövrerade efter hastighet och olika körlägen, och hjälper till att styra undan lite kyla och regn från lår och höfter.
De kan ställas in att öppnas och stängas i olika hastigheter för alla körlägen.
Och tillsammans med kåpglaset så ger det en effekt av en hygglig kåpa totalt sett, men givetvis inte som en stor BMW, FJR1300 eller liknande.
Men klarar touringjobbet i allmänhet.
Eller så kör man med både kåpa och vingar undanstoppat och njuter av fullt luftdrag varma dagar!

Hojen finns i två tekniska utföranden, där S modellen är toppmodellen som har en semi aktiv fjädring från Öhlins, samt lite extra utrustning som t.ex. standard värmehandtag.
Hojen har i princip alla moderna tekniska hjälpmedel som finns just nu.
Och det finns fyra olika körlägen (touring, road, sport, och regn) som interagerar med bromsar, traktion control etc.
I sportläget så ändras motorkaraktären tydligt, motorn står mer på tå och svarar mycket snabbare på gasen (känns klart starkare faktiskt), men blir lite väl ryckig vid av/på med gasen i lägre hastigheter och lägre varvtal och belastning.
Kul vid forcerad körning, och Öhlinsfjädringen stramar upp hojen mer och gör den superstabil och mer snabb och distinkt i chassit.
Vikten är lite högre (233kg), så det är inget substitut för en 600 sporthoj, men den kan köras väldigt sportigt om man så vill.
Bromsarna är senaste godiset från Brembo och gör sitt jobb galant utan att vara överkänsliga.

Och så klart, komforten är bra, och tillbehörs sadlar finns för kortare ben och längre ben.
Sadeln är spontant åt det fastare hållet, men ändå lagom mjuk.
Jag har kört dagsetapper upp till 90 mil och hade inga problem alls.
Inte ens klassiska V-twin vibrationer från stora cylindrar är något problem.
De finns så klart, och i ärlighetens namn irriterar stundvis.
Men de finns mest vid låga varvtal eller acceleration vid lägre registret, men beror också på hur belastningen är.
Så man saknar inte vibrationer i handtagen som man förmodligen väntar sig från en Moto Guzzi, dock så glöms vibrationerna bort igen ögonblicket senare om belastningen ändrar sig.
Men vid långresa på 220 mil så tänkte jag aldrig på vibrationer när jag stannat efter en etapp, och inte heller vid dagens slut.
Så jag tycker det fungerat alldeles förträffligt med komforten.

Och så motorn…
Ja motorn!!!
En riktig pärla 😎
Startar med en liten bang som ljudkuliss, framförallt vid kallstart.
Ljudet är förvånansvärt högt för en senaste generation av hojar, och låter mysigt vid låga varv och motorbroms (med avgasknallar som grädde på moset).
Moto Guzzi har verkligen lyckats med att få fram ett oväntat stort avgasljud, vilket man kan mysa omkring och lyssna på hela tiden!
Det finns inte så mycket anledning att hänga på eftermarknads ljuddämpare här inte.
Snyggt jobb Moto Guzzi!
Vid lite mer landsvägsfart så tystnar den dock lite grand, men det är bara att leka med acceleration och motorbroms om man vill njuta lite igen 😄
Den har både gott om vrid, OCH varvar väldigt lätt!
Så både skönt vrid vid lägre varvtal (80% vrid redan vid ca 3300 rpm), men pigg och varvar snabbt som en sportmotorcykel.
Lätt att övervarva så det är bäst att kika på varvräknaren om man vill dra den nära varvstoppet…
Toppeffekten är 115 hästar men upplevs som lite starkare än så pga motorkaraktären och vridet.
Vid touring eller försiktig körning så kan den klara sig under 0,5 l/mil, men till vardags lite över 0,5 l/mil.
Det är förresten Moto Guzzis första vattenkylda hoj, men både kylare och slangar etc är väl undanstoppade och ger ett visuellt rent intryck.


Så som lite summering, hojen är lite multifunktionell och lyckas faktiskt med det på alla fronter. 👍
Man kan lika gärna mysa omkring i väldigt låg hastighet och tycka det funkar toppen, likväl som att man kan köra den som en sporthoj med aning högre vikt.
Eller njuta av den som nakenhoj i varmt väder, eller använda den till touring…ja till och med pendling (men då finns det billigare alternativ…).
Men dess naturligaste element är myskörning i moderat hastighet, touring för en person (även om den klarar passagerare helt OK), eller inspirerade helgrundor.

Tillbehör och utrustning då?
Ja jag kan rekommendera Moto Guzzis hårda modellanpassade väskor, som sitter snyggt med nästan osynliga fästen på hojen.
Efter 150 mil regnkörning (mycket ösregn) så kan jag säga att de är rejäla och håller tätt.
Rymmer en hjälm i varje väska.
Det finns även original toppbox, om man nu står ut med den visuella klumpen där bak.
Till detta finns det på eftermarknaden mjuka väskor att ha innanför, så slipper man ta av de hårda väskorna.
Jag skaffade snygga sådana från en italiensk firma, och de är av mycket god kvalitet faktiskt.

1721936410597.jpeg

Finns det några typfel på denna helt nya modell då?
Den har faktiskt klarat sig bra så här långt.
Det som dykt upp mest är dåliga slangklämmor till kylsystemet, men fixas givetvis för de som drabbas.
En batch av displayer som den delar med andra i Piaggio gruppen har haft något komponentfel som gör att den drar ström även avstängd.
Men det är inget specifikt modellfel ur den synvinkeln.
Min gissning är att under Covid och komponentbrist tider så har det letat sig genom några dåliga komponenter.
Det verkar inte vara ett allmänt problem heller, utan begränsar sig till en mindre del hojar.
En missad bricka till stötdämparen bak för standard modellen utan Öhlins gav en återkallelse för några tidigt producerade hojar.
Samt så är det någon o-ring eller annan packning som skall bytas till kopplingskorgen på tidigaste produktionerna, men kan bara ge ett litet oljeläckage som värst. Fixas givetvis på garantin.


Så där, det var mina 25 öre som glad och nöjd ägare av en Moto Guzzi V100 Mandello S 😎
Frågor på det? 😂
 

Bifogat

  • IMG_2633.jpeg
    IMG_2633.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 27
  • IMG_2153.jpeg
    IMG_2153.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 27
  • IMG_2154.jpeg
    IMG_2154.jpeg
    4.5 MB · Visningar: 27
  • IMG_2155.jpeg
    IMG_2155.jpeg
    4.4 MB · Visningar: 26
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ser ut som en mycket fin hoj och en direkt konkurrent till exempelvis BMW RS. Fast med oändligt bättre ljud.
Låg efter en sådan i ett bergspass i Alperna och njöt av välljudet under några minuter. Mycket trevligt. :)
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ser ut som en mycket fin hoj och en direkt konkurrent till exempelvis BMW RS. Fast med oändligt bättre ljud.
Låg efter en sådan i ett bergspass i Alperna och njöt av välljudet under några minuter. Mycket trevligt. :)
Aah…ja RS är ju en konkurrent till V100.
Lite större motor i BMWn såklart, så mer effekt i den, men V100 lite mer sportig.
Men där finns saker som talar för båda hojarna.
Jag drogs till V100 dock, och motorljudet och designen var två faktorer här 🙂

Båda förstås i det högre prissegmentet…tyvärr 😂
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Glömde några vettiga tillbehör:

Dels skydd för ventilkåporna, som skyddar mot de mindre incidenterna.
Ett smäckert aluminium skydd.
Funkar väl om man tappar hojen på sidan och räddar kanske mot det värsta om man går omkull på grus i låg hastighet.
Det finns även svarta rörkonstruktioner som ofta sätts på Adventure hojarna, men jag tycker inte det passar med hojens stil.

Dels finns det skyddsplåt för att skydda motorblocket mot grussprut och stenskott, vilket jag verkligen rekommenderar.
Finns lite olika modeller för detta, men denna är mest diskret och dessutom täckande.

En förlängare till framskärmen är bra för att stoppa stenskott mot kylaren (finns skyddsgaller till kylaren med om man vill gå hela vägen).
 

Bifogat

  • IMG_2175.jpeg
    IMG_2175.jpeg
    4 MB · Visningar: 17
  • IMG_2140.png
    IMG_2140.png
    3.4 MB · Visningar: 17
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top