Moto2-maskiner i sitt första officiella kval

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Rolle Rotax;4143555 Ingen utveckling från 30 hästar till +100 ?:rolleyes:[/QUOTE skrev:
Jag får så klart be om ursäkt för min okunskap och arrogans!

Tror dock fortfarande att det kommer bli en bra klass. Och jag hoppas att detta leder till ballare gat-600or också, något som man faktiskt inte (och nu tror jag att jag har helt rätt ;) ) kan beskylla 250-klassen för att ha gjort det senaste.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag får så klart be om ursäkt för min okunskap och arrogans!

Tror dock fortfarande att det kommer bli en bra klass. Och jag hoppas att detta leder till ballare gat-600or också, något som man faktiskt inte (och nu tror jag att jag har helt rätt ;) ) kan beskylla 250-klassen för att ha gjort det senaste.
Fast frågan är hur mycket ballare gat-600 det kommer ge med tanke på hur ryktena om reglementet är.

OM de nu ska ha enhetesmotor från en tillverkare så finns ju stor risk för följande två scenarion.
Kawasaki, eller annan stor japanskt tillverkare får kontraktet. Hur sugna är de andra på att vara med och bygga chasien till ngn av konkurrenternas motor? HRC tävla med ett chassie med Kawasakimotor? Är det någon som tror att det kommer att ske?
Det andra alternativet är att man ger kontraktet till en liten oberoende tillverkare, Illmor har nämnts. Då kommer ju inte deras evetuella framsteg att komma köpare av andra tillverkares motorcyklar till gagn.

När det sedan gäller chassiedlen så är det ju inte så att en ny 600-klass kommer ge tillverkarna en massa ny kunskap som de inte redan har från MotoGP. De skulle kunna bygga gatcyklar med chassien som funkar mycket bättre på bana men de har ju 1000 andra hänsyn att ta för att ta fram en gatcykel.

Så. Var det något mer? ;)

Håller med.... men säger "Fuck framåtskridande!" Det är close racing av de bästa utövarna vi vill se!!! Med fria klasser blir det för dyrt för att få fulla startfält. Formel 1 höll på att gräva sin egen grav och införde därför begränsningar och plötsligt är det en mer spännande klass.
Jag tror att Moto2 kommer att bli grymt spännande racing (mao som i 250GP) och det är viktigare än att en eller ett par hojar med grym teknik går jättefort på bekostnad av täta fighter... för det är så det skulle bli med ett fritt reglemente. Tror jag.
Men om det är close racing man vill ha, endast, så undrar jag varför det är så förare som propsar på/lobbar för enhetsklasser i Sverige?
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det klagades ju på att de stora hojtillverkarna inte ska vara dom som ska köra MotoGP. Det ska vara de mindre teamen som bygger prototyphojar. Så kan det väl mycket väl bli nu i denna klassen. Sen att alla har samma motor tycker jag bara är positivt.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hittar inga banrekord från olika klasser på Albacetes hemsida. Den funkar inte längre. I höstas när vi skulle köra EM fungerade den och den fungerade 2005 när vi skulle ner och köra Dunlop-tester där... 250GP har iof inte kört på VM nivå där ändå så tiderna hade ändå kvittat.

Resultat från CEV-Moto2 är inte heller lätt att hitta. Däremot en video där man ser 2st hojar. Den ena ser ut som en R6:a fast med annan sving.

Vädret ser ut att ha varit dåligt med regn till och från under helgen. Hade CEV-Moto2 bättre förhållander under sitt kval än dom klasserna man jämför med?

På VM-nivå ligger 250GP oftast på samma tider eller ca 1-2 sek efter WSBK om det är en riktig effektbana. Spanska FX är som STK1000 fast med kit-kylare, annan kamaxel och fritt att dreva om i vxl-lådan. 125GP kör tider som kan jämföras med WSS.

Jag tror att deras jämförelser haltar på någonting. Jag köper det inte..
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
3st cyklar var det som körde.

1.30:370 körde snabbaste CEV-Moto2 och snabbaste CEV-Supersport 1.31:359. Det är 1,2% snabbare tider av Moto2. I GP brukar det skilja 4% mellan varje klass. Eftersom WSS och CEV-SS kör samma reglement och oftast likande tider på banorna så är det nog mera rätt att lägga på dom 1,2% snabbare tider på 125GP´s klass för at få trovärdiga tilltänkta tider för en Moto2.

Men vädret här på Albacete går inte att få fram mer än att tiderna på CEV-SS ser ut att varit regn ena passet iaf och på videos från CEV125 ser det ut som fuktig bana och många krascher under racet.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men om det är close racing man vill ha, endast, så undrar jag varför det är så förare som propsar på/lobbar för enhetsklasser i Sverige?

Men är det inte det vi har? Nästan? Superstock är ju om inte en enhetsklass så iaf en standardklass = billig.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Och jag hoppas att detta leder till ballare gat-600or också, något som man faktiskt inte (och nu tror jag att jag har helt rätt ;) ) kan beskylla 250-klassen för att ha gjort det senaste.

Tror också att man kanske ifrån mc-tillverkarna kommer göra vissa hojar som till utseende kommer efterhärma utseende ifrån Moto2, förutsatt att dom isf kommer se annorlunda ut.

I Moto2 kommer inga team ha skylldighet att informera någon annan vad dom gjort med sina hojar. Det blir en mera skyddad verksamhet än vad man har idag. Inga utanför dom privata teamen kommer få insyn vad dom gör om man inte köper en motor för 20k euro och den är ändå rätt meningslös att köpa för att få veta nått som dom redan vet..

I dagens GP-klasser har teamen som leasar hojar skyldighet att visa tillverkaren vad dom gör med sina hojar och då får även övriga team information och möjlighet att göra samma förändringar/förbättringar.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Varför valde man 600cc istället för 400?
Kanske är det det som ska ersätta 125-klassen så småningom!!!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Varför valde man 600cc istället för 400?
Kanske är det det som ska ersätta 125-klassen så småningom!!!

Man har ganska så klart gått ut med att det INTE finns planer på att byta ut 125GP. Det är isf bara spekulationer från dom som inte vet bättre. Men med tanke på hur man brytit tidigare överenskommelser och hur ofta man ändrar på reglerna numera så..

Däremot har man till i år (igen) satt en begränsning på max en hoj per förare och till nästa år kommer en maxkostnad som en fabrik får ta för att leasa eller om det gäller för att sälja hojar till klassen med.

På EM-nivå kommer man försöka starta upp en en-cylindrig 250cc klass. Men inte varit mycke som man hört om det hur det går.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Håller med.... men säger "Fuck framåtskridande!" Det är close racing av de bästa utövarna vi vill se!!! Med fria klasser blir det för dyrt för att få fulla startfält. Formel 1 höll på att gräva sin egen grav och införde därför begränsningar och plötsligt är det en mer spännande klass.
Jag tror att Moto2 kommer att bli grymt spännande racing (mao som i 250GP) och det är viktigare än att en eller ett par hojar med grym teknik går jättefort på bekostnad av täta fighter... för det är så det skulle bli med ett fritt reglemente. Tror jag.

Klassen under MotoGP ska vara den näst värsta klassen. Den klassen som ligger under den värsta. Förarna och teamen mm ska bli utbildade till att klara av att gå upp till den värsta klassen. Det kvittar hur täta fighter man kan ha i 600 standard för en "billig" peng när sen inte förare eller teamen vet hur man får ihop pengar för att köra i MotoGP eller förarna vet hur man ska arbeta med 30 personer i ett MotoGP-team med hojar som kan och måste ändras på allt för att få ut det sista. MotoGP-teamen kommer isf ha mera nytta av att plocka sina förare ifrån 125GP då. Moto2 blir en meningslös klass som bara har som uppgift att vara utfyllnad i programmet och som får stor risk att bli bortplockad pga att ingen ser det som intressant att delta i eftersom det inte kommer bli steget under MotoGP. Har man "grym teknink" i MotoGP måste förarna kunna klara av den kostanden och utmaningen att hantera den hyffsat okej innan man kommer upp där.
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Klassen under MotoGP ska vara den näst värsta klassen. Den klassen som ligger under den värsta. Förarna och teamen mm ska bli utbildade till att klara av att gå upp till den värsta klassen. Det kvittar hur täta fighter man kan ha i 600 standard för en "billig" peng när sen inte förare eller teamen vet hur man får ihop pengar för att köra i MotoGP eller förarna vet hur man ska arbeta med 30 personer i ett MotoGP-team med hojar som kan och måste ändras på allt för att få ut det sista. MotoGP-teamen kommer isf ha mera nytta av att plocka sina förare ifrån 125GP då. Moto2 blir en meningslös klass som bara har som uppgift att vara utfyllnad i programmet och som får stor risk att bli bortplockad pga att ingen ser det som intressant att delta i eftersom det inte kommer bli steget under MotoGP. Har man "grym teknink" i MotoGP måste förarna kunna klara av den kostanden och utmaningen att hantera den hyffsat okej innan man kommer upp där.

Fast så värst mycket "grym teknik" har det väl ändå inte varit i MotoGP de senaste tio-femton åren. Det är ju bara utveckling av samma gamla visa, oavsett om det varit tvåtakt eller fyrtakt (effektökning ja, men det är samma gamla teknik som förfinas). Mycket lite av detta har kommit mc-köparna till goda (cross plane-veven i nya R1an är väl främsta undantaget). Det tekniska MotoGP-reglementet är ju redan otroligt begränsat. Varför tillåter man inte Wankel eller turbo eller liknande? Eller för den delen, att Dorna har FÖRBJUDIT det KERS-liknande system som KTM haft på sina 250GP-hojar.

Tror inte det blir sämre med Moto2-reglementet, även om jag håller med om att det inte känns så jättespännande.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
LaGlisse´s "YM2". Den diskvalificerar sig dock som en Moto2 eftersom reglerna föreskriver att airbox och kåpor måste vara prototyper. Bakdelen ser ut att vara hämtad från Kawasakis MotoGP-hoj från 2004. Enligt dom själva körde man första gången på tisdagen innan racet på Albacete och motorn var helt standard R6 och dom flesta komponenterna med förutom ramen från Suter. Om det är att lita på vet jag inte. Finns olika uppfattningar om vad standard är. Den hojen körde dock snabbare än teamets egna fullkitade R1:eek:r i Formula Extreme och BQR´s hoj ska vara fullkitad med 153hk bakhjulshästar. Så bra är inte Rodriges som körde hojen eller en ram från eftermarknadstillverkare?


sinttulo3zjm.jpg



Kino Contreras på BQR säger att dom lagt Moto2-projektet på is sen man kommit ut med att kommer köra enhetsmotorer i denna nya klass som säkert blir med motorer från Kawasaki nu. Man har lagt 3 år på att bygga sin hoj där man enligt folk i Spanien fått alla delar från Japan för att bara sätta ihop i sitt garage hemma i Spanien. Så att så mycket eget bygge av cykeln utav teamet själva på denna cykel har det inte varit. BQR var i Japan i början av april för att hyra 2st färdigbygda motorer av Honda. En som reservmotor till sitt eget team och en till en tilltänkt kund. Men nu vågar man inte ta några risker på att investera nått i klassen mera. BQR är helt emot enhetsmotorerna och säger att beskedet om detta var som att hälla kallt vatten på dom.
 
Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Känns som Grand Prix racingen är på väg att urarmas...på det mesta. Kungaklassen består av 18 startande och den nästa "finaste klassen" ska bestå av produktionsmotorer. Vad hände med prototypracing? Hur kul är det att se MotoGP, kungaklassen på en bana som BRNO? Inte det minsta skulle jag säga..
Teknikutveckling existerar inte oavsett takter, motorerna är ju inte ens överladdade och sugmotorn är från 1800-talet!!

/JPS
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Teknikutveckling existerar inte oavsett takter, motorerna är ju inte ens överladdade och sugmotorn är från 1800-talet!!

/JPS

Många av motorerna före Ottos hade en större cylinder som skötte gasväxlingen till en mindre arbetscylinder så principen med överladdning kom före ottomotorn.

Enlig din definition är det alltså ett steg bakåt i utveckling med överladdning antar jag.

För att inte tala om en sån gammal usel konstruktion som hjulet!
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
Känns som Grand Prix racingen är på väg att urarmas...på det mesta. Kungaklassen består av 18 startande och den nästa "finaste klassen" ska bestå av produktionsmotorer. Vad hände med prototypracing? Hur kul är det att se MotoGP, kungaklassen på en bana som BRNO? Inte det minsta skulle jag säga..
Teknikutveckling existerar inte oavsett takter, motorerna är ju inte ens överladdade och sugmotorn är från 1800-talet!!

/JPS


Håller i stort med dig,

Men. Det kläms fortfarande ur mer effekt ur motorerna (till samma elektronik) och tiderna sjunker varje år - oavsett om motorerna "är från 1800-talet".

En överladdad GP-hoj skulle, med dagens elektronik, bli okörbar. Oavsett om det handlar om 125-, 250- eller 800cc.
Och att göra en F1, att kompensera den för höga effekten med elektronik, är de flesta överens om att det tar för mycket från förarna, verktygslådorna och depåboxarna för att bli bra racing.
125 och 250GP har idag enbart elektronik för att logga motor och chassi under körning. Ingenting som direkt påverkar körbarheten eller kravet på föraren.
Idag är det en ganska fin ratio effekt och körbarhet. (mycket) Mer effekt leder till bristande chassi vilket leder till mer elektronik vilket ingen vill ha. Med dagens sugmotorer tycks effektförbättringar gå hand i hand med chassiförbättringar.



Finns för övrigt en video på motogp.com med "Moto2" hojarna från Albacete, lite tveksamt dock vilka som verkligen kan klassas som M2 med tanke på prototyp-reglementet. Ljudmässigt känns det som en 800.
 

Starby

de ba gasa
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Honda CBR 600RR

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Senaste ändringarna i reglerna för Moto2 är att varvtalet är ändrat till 16.500v/min och ljudgränsen är nu på 115db/A.

HRC´s vice chef Shuhei Nakamoto säger att motorerna kommer få kassetväxellådor. Motorerna kommer förmodligen kunna levereras i oktober eller november.

29 maj är sista datumet för att regristrera sitt team för att få delta i Moto2 2010.


Carmelo Ezpelata uttryckte sig lite förvånat att intresset för den nya klassen varit så litet för att bara 2st hade lämnat in seriösa erbjudanden på att leverera motorer till klassen. Dom seriösa förslagen kom ifrån Yamaha och Honda och den sistnämda fick kontraktet med motiveringen att dom lovade mest effekt från sina motorer. Norton ska ha varit en som sägs ha lämnat in ett förslag på att leverera wankelmotorer men inte blivit tagna som så seriösa..
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top