Känns som Grand Prix racingen är på väg att urarmas...på det mesta. Kungaklassen består av 18 startande och den nästa "finaste klassen" ska bestå av produktionsmotorer. Vad hände med prototypracing? Hur kul är det att se MotoGP, kungaklassen på en bana som BRNO? Inte det minsta skulle jag säga..
Teknikutveckling existerar inte oavsett takter, motorerna är ju inte ens överladdade och sugmotorn är från 1800-talet!!
/JPS
Håller i stort med dig,
Men. Det kläms fortfarande ur mer effekt ur motorerna (till samma elektronik) och tiderna sjunker varje år - oavsett om motorerna "är från 1800-talet".
En överladdad GP-hoj skulle, med dagens elektronik, bli okörbar. Oavsett om det handlar om 125-, 250- eller 800cc.
Och att
göra en F1, att kompensera den för höga effekten med elektronik, är de flesta överens om att det tar för mycket från förarna, verktygslådorna och depåboxarna för att bli bra racing.
125 och 250GP har idag enbart elektronik för att logga motor och chassi under körning. Ingenting som direkt påverkar körbarheten eller kravet på föraren.
Idag är det en ganska fin ratio effekt och körbarhet. (mycket) Mer effekt leder till bristande chassi vilket leder till mer elektronik vilket ingen vill ha. Med dagens sugmotorer tycks effektförbättringar gå hand i hand med chassiförbättringar.
Finns för övrigt en video på motogp.com med "Moto2" hojarna från Albacete, lite tveksamt dock vilka som verkligen kan klassas som M2 med tanke på prototyp-reglementet. Ljudmässigt känns det som en 800.