MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2818816 Läs Boris inlägg igen.
Jag har läst det men det är ju fortfarande inte lika med sanningen, mer än väl underbyggda antaganden. Jag har läst samma bok och att avgöra budgetar baserat på den boken är ganska svårt tycker jag. att WCM, Aprilia och Moriwaki inte tagit många pinnar är inte så konstigt men varför Kawasaki och Suxzuki inte tagit så mycket pinnar är nog mer komplext än attd e har mindre pengapåse.
Det kan vara så att Ducati satsar lika mycket pengar som HRC men det kan lika gärna vara så att de har en jävligt bra raceavdelning som vågar tänka lite annorlunda mot japanerna och gör det jävligt bra till en mindre peng.
 

sandstream

Guest
Jag har läst det men det är ju fortfarande inte lika med sanningen, mer än väl underbyggda antaganden. Jag har läst samma bok och att avgöra budgetar baserat på den boken är ganska svårt tycker jag.
Med tanke på att bokens författare har betydligt bättre insyn i MotoGP än vad någon här har tror jag mer på vad han skriver (sen om du och NT väljer att inte göra det är inget jag kan påverka) och det stämmer rätt bra överens med de egna antaganden jag gjort angående hur stora budgetar de olika tillverkarna har för MotoGP.

Jamen, vad fint. Då vet vi! :lol
Det tvivlar jag starkt på :rofl
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Är det inte dags för :
MotoGP - 2007 - Jerez - Race 2 ??
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Är det inte dags för :
MotoGP - 2007 - Jerez - Race 2 ??
Jo, helt klart.

Ska bli kul att se om Rossi återigen ger upp och kör safe för en andraplats, och vad rossifuckona i så fall ska säga om mannen "som aldrig ger upp och som alltid kör för seger".

Tänk om inte Ducati sopar banan med konkurrenterna igen? Betyder det då att man plötsligt inte är fruktansvärt kompetenta hos Ducati?

När får sopan Tamada sparken? Vilken sponsor kan vilja synas på en sådan losers hoj?

Vad har hänt med "MRNG", "Horseface" Melandri? Förr en utmanare, nu i kön. Uppryckning startar i Jerez? Det hoppas vi.

Kan HRC slå tillbaka? Lär sig Tummelisa att bromsa? Kan Världsmästaren hitta rätt på RC212V?

Varför släpps kalleankahojar som Illmor in i MotoGP? Vad tillför de?
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Förra året var det 26 grader. Så det var 2grader kallare än i år. Men dom 2 första åren var det mycke varmare då man körde på hösten.

Ahh, my bad. Blandade ihop åren:) .

Men var kommer då tidsskillnaden ifrån :confused: ? Ingen sand på banan iår? Eller har SBK gjort ett fint rent spår?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
@sandstream/Nyteknik mfl

Mitt inlägg är givetvis bara ett antagande då varken jag eller Niel Spalding som är författare av boken jag läst har någon eg insyn i HRC mfl budgetar.

När man tittar på mängden chassien och motorlösningar en fabrik testar under ett år så är Honda/yamaha/Ducati på topp medan Suzuki är något efter, Kawa sen verkar satsa mindre pengar då de bla inte byggde om till riktig longbang utan endast ändrade tändföljden lite troligen pga brist på resurser/pengar.

Läs gärna boken den är väldigt bra för den teknikintresserad MotoGp nörden.
http://www.bokus.com/b/9781844253104.html?pt=search_result
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Med tanke på att bokens författare har betydligt bättre insyn i MotoGP än vad någon här har tror jag mer på vad han skriver (sen om du och NT väljer att inte göra det är inget jag kan påverka) och det stämmer rätt bra överens med de egna antaganden jag gjort angående hur stora budgetar de olika tillverkarna har för MotoGP.

Men det är ju inget han skriver om i boken så hur man kan dra slutsatser om deras respektive budgetar utifrån det förstår jag inte riktigt. Antaganden kan man göra och där tror jag HRC och Yamaha är i en egen liga gällande monetära medel. Närman komemr in på deras "know how" blir det ju betydligt svårare att avgöra, och det är ju inte sällan det är det absolut intressantaste.
 

sandstream

Guest
Men det är ju inget han skriver om i boken så hur man kan dra slutsatser om deras respektive budgetar utifrån det förstår jag inte riktigt. Antaganden kan man göra och där tror jag HRC och Yamaha är i en egen liga gällande monetära medel. Närman komemr in på deras "know how" blir det ju betydligt svårare att avgöra, och det är ju inte sällan det är det absolut intressantaste.
Se Boris svar ovan ditt inlägg.

Men var kommer då tidsskillnaden ifrån :confused: ? Ingen sand på banan iår? Eller har SBK gjort ett fint rent spår?
Kommentatorerna på Eurosport nämnde WSBK/WSS helgen som en anledning till att det var bra grepp i år.
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top