MotoGP 2012: Philip Island - Australien

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag brukar kolla på Moto2 ibland. Men jag vill ju så gärna se mina hjältar i Motogp göra samma sak.
Samma här men det går inte med dagens hojar och det är därför Dorna vill inför en enhets-ECU med färre hjälpmedel. För egen del tycker jag att de kan ta bort kolfiberbromsarna och öka på bränslemängden för alla. Ytterst tveksamt om Brembo, som de flesta team kör med, använder datan de får in till att bygga bättre "stålbromsar" på gathojar. Sämre bromsar borde ge fler misstag och därmed ökade omkörningsmöjligheter.

Sen är ett stort problem att Dorna måste få upp varvtiderna i WSBK så de inte kommer för nära MotoGP.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Som någon skrev innan så tycker jag ju tyvärr att det förstör när man ska börja snåla in på allt.. Motogp ska vara prototyper, snuskigt dyra dessutom. Supersnabba och långt från gatcyklar. Då blir det speciellt. Men pengar verkar ju vara ett problem och det är ju därför det är så få tillverkare som startar. Tänk om Kawa, Suzuki, BMW, Aprilia och Ducati skulle ha 2 fabrikare var. Plus att alla har två satelitare. Då blir det 28 startande. Så sätter man en maxbudget som är rimlig. Så får alla göra vad de vill med hojen, så länge de håller bugdet. Sen vissa riktlinjer gällande effekt och vikt kanske.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Så sätter man en maxbudget som är rimlig. Så får alla göra vad de vill med hojen, så länge de håller bugdet. Sen vissa riktlinjer gällande effekt och vikt kanske.
Ganska svårt att kontrollera en budget för att bygga, utveckla och tävla med en hoj...
En faktor som skulle göra racen mer intressanta är ganska enkel att peka på, te x TC, men att ta bort den strider mot framförallt säkerhetstänket, samt utvecklingen i sig själv.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Ganska svårt att kontrollera en budget för att bygga, utveckla och tävla med en hoj...
En faktor som skulle göra racen mer intressanta är ganska enkel att peka på, te x TC, men att ta bort den strider mot framförallt säkerhetstänket, samt utvecklingen i sig själv.

Vet inte om det skulle bli så mycket roligare.. Självklart kommer det att kraschas mer, sladdas mer osv. Men frågan är hur det kommer att bli med fighterna? Jag vill ju ha in fler tillverkare också. Idag är det bara två märken som kan fightas om vinst. Honda och Yamaha. Rent krast så är det Stoner, Lorenzo, Pedrosa som kan slåss om en vinst i år. Tre förare är alldeles för lite. Sen vet jag inte om det säger mer om de andra förarna eller om det är materialet för de andra förarna som är för dåligt..

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Vet inte om det skulle bli så mycket roligare.. Självklart kommer det att kraschas mer, sladdas mer osv. Men frågan är hur det kommer att bli med fighterna? Jag vill ju ha in fler tillverkare också. Idag är det bara två märken som kan fightas om vinst. Honda och Yamaha. Rent krast så är det Stoner, Lorenzo, Pedrosa som kan slåss om en vinst i år. Tre förare är alldeles för lite. Sen vet jag inte om det säger mer om de andra förarna eller om det är materialet för de andra förarna som är för dåligt..
Utan TC:n blir det svårare att köra nära gränsen utan misstag, och det borde resultera i ett ojämnare tempo bland förarna, vilket i sin tur borde resultera i att det går att köra ikapp och förbi en förare, och sedan bli omkörd av denne. Tar man peddo stoner lorre som ligger så nära max så blir de ingen fajt, har pedrosa en inställning som gör att han kör 3 tiondelar snabbare än lorre, så håller de sig typ hela racet, de har för jämna varvtider helt enkelt. Förr kunde någon leda ett race, men mot slutet tappa ordentligt pga av att man inte sparat däcken ordentligt, det händer inte idag... eller är extremt sällsynt.
Jag vet inte, men min läktaranalys säger att när TC:n inte var så utvecklad bjöds det på roligare racing, och numera när hojjarna går på räls så bjuds det sällan upp till bra fight, ja har sett en enda i år som är värd att nämna, brno.

Smagatusk

Guest
P€RRA;5670306 skrev:
Sämre bromsar borde ge fler misstag och därmed ökade omkörningsmöjligheter.

Jag vill inte se att race avgörs för att nån bromsar på sig. Eller det var kanske inte så du menade?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag är inte helt hundra på varför det skulle vara bättre om vi kollar kryckan och Lorran som säkert använder sig av en mer centrerad CG.
Den enda fördelen som jag gissar passar in med dovis körstil att han genom mera vikt i bak kan bromsa in sig djupare in i kurvan än många andra vilket gör att han fått någon form av Hovtittel "Devil late breaker..
Barros är väl känd för samma typ av teknik..
:tummenupp

Sandström postade en länk från visordown vill jag minnas.
Den handlade om aluminiumram och skrevs innan Ducati bytt bort monocoq-eller-vad-den-heter.
De gick igenom materialval, egenskaper med mera och kom då fram till att den nya ramen inte borde hjälpa speciellt mycket mer än att de kan flytta runt motorn lättare men det spelar ingen roll eftersom den tar för stor plats.

Ganska intressant så här i efterhand.

Ska dra nu, hinner inte leta länk men det kanske Någon Annan kan köra?
För övrigt tycker jag deras L-hysteri är lite löjlig, motorn syns inte och de serietillverkar inte fyrcylindrigt ändå.
De kunde lika gärna haft femcylindrig stjärnmotor eller Wankel ur identitetssynpunkt.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag vill inte se att race avgörs för att nån bromsar på sig. Eller det var kanske inte så du menade?
Nja, jag vill nog mest att inbromsningarna ska bli svårare och längre plus att det minskar kostnaderna mer ett par miljoner per år och hoj.

Sandström postade en länk från visordown vill jag minnas...
Hjälp! Du har skrivit ut mitt efternamn! :jisses
Jag måste genast skicka ett argt PM till dig och en moderator :hihi

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
P€RRA;5670306 skrev:
Sen är ett stort problem att Dorna måste få upp varvtiderna i WSBK så de inte kommer för nära MotoGP.

Ett första steg är väl att införa begränsning i antal motorer. Om de inte bränner igenom 4711 motorer på en säsong kan de heller inte trimma dem som fan. Det är väl på g, om jag läste rätt genom raderna för ett tag sen.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Ett första steg är väl att införa begränsning i antal motorer. Om de inte bränner igenom 4711 motorer på en säsong kan de heller inte trimma dem som fan. Det är väl på g, om jag läste rätt genom raderna för ett tag sen.
Ja. Dorna kommer nog att skruva ner nivån rejält i WSBK för att kunna få ner den även i MotoGP.

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Avgasröret 0:02-0:05, lite lätt med chatter inför den kurvan måste kännas förtroendegivande. :gnissla

Känns som chatter är barnmat jämfört med att köra kurvan på curb'sen.
Det kanske är så Casey tränat på att hantera chatter, "om jag lär mig köra fort på curbsen så måste jag ju kunna köra fortare med lite chatter?"

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC