MotoGP 2012 - Red Bull Indianapolis Grand Prix

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
:va hur då ?
Om värsta konkurrenten är sist, är väl fortfarande 1:a plats bättre än 2:a?
Om värsta konkurrenten är 1:a, så hade de fortfarande varit bättre att komma 1:a själv, istället för bakom? :)
Jag menar att en andraplats i ett race är ett bättre resultat ur titefightperspektiv om värsta konkurrenten vurpar/blir 9:a typ, än en förstaplats i ett annat race där samma konkurrent kommer 2:a.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Hur ofta har det hänt dig? ;)
Nä de e sant, när ja körde gp va ja alltid sist så ja hade aldrig nån bakom mig:)

Du har rätt, ja vet ju inte, grundar mitt uttalande på att hör man en "standard" cykel tydligt borde en gp maskin höras väl också, även om ens egen också låter mer.

Sen kan ja göra ett tillägg, kör man lÅngsammare än moto2 i gp, och har blivit varvad av ledaren får man fan ha ögon i nacken, så man inte riskerar att sabba ngt.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Jag menar att en andraplats i ett race är ett bättre resultat ur titefightperspektiv om värsta konkurrenten vurpar/blir 9:a typ, än en förstaplats i ett annat race där samma konkurrent kommer 2:a.
Haha, ja förstår även om de gick utanför ramarna som ja tänkte.
Då kan även en 10e plats va bättre än vinst.
Men isolerar vi oss till ett race så :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sen kan ja göra ett tillägg, kör man lÅngsammare än moto2 i gp, och har blivit varvad av ledaren får man fan ha ögon i nacken, så man inte riskerar att sabba ngt.

2004 körde jag Supersport 600 på Gelleråsen med min standard 600. Ett par varv före mål får jag blåflagg genom Esset och lämnar någon meter på innern i högerknicken. Ingen kommer men jag hör hur det börjar morra bakom. Tänker att "Nu ska jag lämna plats in mot Ejes" och går några meter till höger och bromsar tidigt för att lämna fritt fram i racinglinjen in mot Ejes. Då hör jag hur någon SKRIKER snett bakom mig TIIL HÖGER och med lite läder mot läder svischar Petjo om på innern!!! Läbbigt tyckte jag och letade rätt på honom för att be om ursäkt.
"Det är lugnt" sa han, det gick ju bra, "Men i framtiden, lämna ALDRIG plats vid en varvning, håll ditt spår men var beredd på att du kan bli snodd på ditt spår med kraft! När folk ska lämna plats vet man aldrig var dom hamnar. Blåflaggen är till för att du vara beredd på att bli omkörd, inte att du ska flytta dig. Du har ju ditt race att ta hand om!"

Sa Petjo...
 

MC Doktorn

Guest
Svårt för oss att sätta sig in i deras situation, men om jag ledde VM, hade jag också blivit irriterad över att en varvad förare inte flyttar på sig, oavsett blåflagg eller inte, oavsett om ja har en lucka bakåt eller inte.
Rapp låg o körde solorace, blivit passerad av pedrosa.. då bör han va lite uppmärksam på att nästa förare kan komma närsom, o dessa hojjar är inte svåra att höra när man har en bakom sig.

Om wildcard föraren visste att det var någon som skulle varva honom håller jag med dig, men hur vet vi att han visste det?

I racing är det inte obligat att man släpper förbi en förare som är bakom en om det inte visades blåflagg.
Detta är vad racing handlar om i dess grundläggande betydelse att komma före sin motståndare.

Då kan man inte ursäkta ett sånt beteende att sparka ut benet för att markera sitt förakt.

Vad innebär blåflaggan som Moss säger ? att vara medveten att någon kommer men inte att du behöver flytta dig?
jag trodde det var precis tvärtom att du ska flytta på dig!
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om wildcard föraren visste att det var någon som skulle varva honom håller jag med dig, men hur vet vi att han visste det?

I racing är det inte obligat att man släpper förbi en förare som är bakom en om det inte visades blåflagg.
Detta är vad racing handlar om i dess grundläggande betydelse att komma före sin motståndare.

Då kan man inte ursäkta ett sånt beteende at sparka ut benet för att markera sitt förakt.

Beror kanske på vem som gör det?
Gissar du har inga problem att ursäkta sådant beteende när det är Stoner som står för det?
 

MC Doktorn

Guest
Beror kanske på vem som gör det?
Gissar du har inga problem att ursäkta sådant beteende när det är Stoner som står för det?

Ska man vara riktigt korrekt så ska man inte döma gärningsmannen utan själva gärningen.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Blåflaggen är till för att du vara beredd på att bli omkörd, inte att du ska flytta dig. Du har ju ditt race att ta hand om!

Mycket bra skrivet! :tummenupp
Så fick jag förklarat för mig när jag tog racinglicens för bil.
Men med tillägget att lämna spår om det gick utan att sabba mitt eget race.
På bilen hade man jue backspeglar dock...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
2004 körde jag Supersport 600 på Gelleråsen med min standard 600. Ett par varv före mål får jag blåflagg genom Esset och lämnar någon meter på innern i högerknicken. Ingen kommer men jag hör hur det börjar morra bakom. Tänker att "Nu ska jag lämna plats in mot Ejes" och går några meter till höger och bromsar tidigt för att lämna fritt fram i racinglinjen in mot Ejes. Då hör jag hur någon SKRIKER snett bakom mig TIIL HÖGER och med lite läder mot läder svischar Petjo om på innern!!! Läbbigt tyckte jag och letade rätt på honom för att be om ursäkt.
"Det är lugnt" sa han, det gick ju bra, "Men i framtiden, lämna ALDRIG plats vid en varvning, håll ditt spår men var beredd på att du kan bli snodd på ditt spår med kraft! När folk ska lämna plats vet man aldrig var dom hamnar. Blåflaggen är till för att du vara beredd på att bli omkörd, inte att du ska flytta dig. Du har ju ditt race att ta hand om!"

Sa Petjo...
Din tanke var god, trots att de höll på att sluta illa. Att hålla sitt spår är en korrekt grundindé så bakomvarande inte får en överraskning. Men om det går att hålla undan, så gör/gjorde iaf jag det. Finns många exempel på i min värld "lyckade" förbisläppningar av varvande förare. Se bara hur Edwards sköter sig när de börjar lukta varvningar, o han kanske är exemplarisk just för att han varit toppförare och varit utsatt för att varva förare många gånger.
Hur jobbigt är de att ta ett lugnt ytterspår i en kurva o släppa förbi ngn när man själv inte slåss om ngn poängplacering?
Rapp kanske inte hörde lorenzo som jag tycker han borde gjort, men om ja blev varvad av ledaren, hade jag slagit ett getöga bakåt för att se om fler står på tur. Rätt eller fel ? - vet inte, bara min åsikt.:)
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top