Okidok. Men i fallet Marquez vs Espargaro så togs ärendet upp till FIM och FIM menade att föraren låg före så straffet drogs tillbaka. Jag har inte hittat någon video på detta så jag vet inte hur just den incidenten såg ut. Men är det lika lite stake i FIM som i RD eller är de köpta av Repsol? Eller finns det helt enkelt ingen regel som säger att man inte får vika in till racespår hursomhelst? Eller ska en sådan manöver helt enkelt falla in under "irresponsible riding" så att det inte ska behövas en separat regel för det?
ja, jag säger inte att jag Är reglerna utan jag säger hur det Borde vara.
Tror nära Alla som kör race är överrens om att när du ligger i racelinjen så äger du den och inte behöver flytta dig för någon som kommer utifrån som vill in där du är.
I just detta fall känner jag extra för Dani då jag varit i nära exakt den situationen, låt vara på en amatörnivå och utan deras tempo men ändå, "vi" kör alla på "samma" sätt.
Vi utnyttjar vårt material och förmåga till det vi gör, detta innebär att det inte finns något över till annat som på en träning/bandag där man lämnar öppet för andras dumhet just för att inte bli indragen i något och kunna göra en miss men ändå klara banan, i race finns inte dessa marginaler sparade utan när det är dags att styra in så gör man det eller så åker man troligen av.
Att börja fundera på var de andra tar vägen skulle kunna resultera i att man är utanför banan för man inte lägger fokus där det ska vara, när man ser någon missa sin instyrning så är man beredd att utnyttja det tillfället direkt i accelerationen till nästa böj och när de "försvinner" så långt ur linjen som Lorenzo/Dovi så är de borta och de ska lämna företräde när de åter vill in i linjen, själv ser man de inte ens medans den som kommer utifrån och vill in igen bör ha så pass brett synfält att han inser att platsen är upptagen och tar nödvändig hänsyn till detta.
Reglerna brukar för övrigt vara av godkännande typ och inte tvärtom, det står vad man får göra och det innebär att resten inte är tillåtet, tyvärr öppnar detta för en hel del "tolkning" (kan man ju kalla de, eller "gråskalefusk"..) bland en del då vissa helt enkelt inte förstår hur man läser reglerna och andra testar vad dom kommer undan med så att leta där vad man Inte får göra är inte säkert det resulterar.
Så, ur mitt perspektiv så är det helt Lorenzos fel, han chansade troligen var han skulle komma in för han måste sett Dani och misslyckades, jag skulle vilja se en bestraffning på den typen av körning men inte förbundet/rd så då är det tillåtet sålänge intentionen är ärlig trots man är korkad, det är väl den typen av racing publiken vill ha.
Dani skulle säkert vara helt beredd på att Zarco eller MM skulle kunna göra en sådan vårdslös dykning in i linjen men när det är Lorenzo/Dovi som försvinner ut där så släpper han fokus därifrån direkt han vänt in blicken och riktar det dit han ska istället.
Man lär sig vilka man kan ge förtroende och vilka man får lämna öppet för "anything can happend" när man kör race, alla kan ha en dålig dag men vissa har det alltid, att det just är Lorenzo som gör detta är det som får folk att snacka för ingen hade reagerat på om det var Zarco.....