Nej det gör jag inte.
Jag hade gjort det om jag hade haft åsikten att det är fel med gridgirls för att argument x(dvs jag hade tolkat företeelsen i deras namn oaktat hur de själva ser och känner). Nu säger jag inget om jag de facto tycker det är rätt eller fel utan menar att så länge de gör det frivilligt så får de göra som de vill.
I fallen med angripsvåld så konstaterar jag bara att våld är våld oavsett om någon tycker det är rätt eller fel.
Det är ang stympning du ger dig själv tolkningsföreträde.
Du skriver:
-"Blir man utsatt för könsstympning mot sin vilja så är det fel."
På vissa platser är det inte så rent lagligt.
När du skriver att det är fel, trots att det i det landet är lagligt rätt, ger du dig själv tolkningsföreträde rent moraliskt.
Sen får du kalla det vad du vill.
Att ditt"fel" är moraliskt bättre än deras"rätt" är tolkningsföreträde.
Om jag tar din skrivning:
" Nu säger jag inget om jag de facto tycker det är rätt eller fel utan menar att så länge de gör det frivilligt så får de göra som de vill."
Och vi byter ut din tänkta företeelse grid-girls mot företeelsen könsstympare.
Är skrivelsen fortfarande sann?
Edit från här.
Detta för att förtydliga.
Jag byter bara grid-girls mot könsstympare.
" Nu säger jag inget om jag de facto tycker det är rätt eller fel utan menar att så länge grid-girls gör det frivilligt så får de göra som de vill."
" Nu säger jag inget om jag de facto tycker det är rätt eller fel utan menar att så länge könsstympare gör det frivilligt så får de göra som de vill."
Edit till här.
Om du
inte tycker det så tycker du som jag:
Dvs att de som är i en företeelse och rättfärdigar den gör det inte nödvändigtvis OK.
Det blir en fråga om åsikt.
Min
åsikt är:
Könsstympning är förkastligt.
Barnarbete är förkastligt.
Grid-girls är förlegat.
Andras åsikt kan vara annorlunda.