roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Så var även fallet med Balaton Ring och Circuit of Wales och mig veterligen så existerar ingen av dessa än så länge...
Det skulle vara kul med ett GP på våra breddgrader, men jag har alltid haft känslan att de inledande kalkylerna är något optimistiska. Vi talar om att bygga en helt ny bana från scratch. På tjälpåverkad finsk skogsmark mitt i ingenstans. Med FIM och FIA-klassning med allt vad det innebär. Och med depåboxar, byggnader, läktare och infrastruktur i världsklass. Det är inte Sviestad eller Gelleråsen vi talar om, utan en helt ny bana fullgod för MotoGP. Alltså en kostnad som får Friends Arena att framstå som växelpengar och därmed en finansiering som man inte direkt snyter ur näven på våra breddgrader.
Jag hoppas att jag har fel, men det tilltänkta racedatumet är arton månader bort och "banan" är fortfarande en grusgrop och kommer så förbli minst ett halvår till. Det bådar inte gott, men hatten av om de grejar det.
Vi som jobbar i Bygg- och Anläggningssektorn brukar imponeras av att Finnarna får mycket för pengarna - men det tar tid. T ex den imponerande motorvägen mellan Torneå och Kemi - slät som ett salsgolv flera år efter invigningen. Å andra sidan fick den sträckningen ligga med överlast ett par år innan vägbanken planades ut och belades. Bara en sån sak!
I Sverige bygger vi hellre som bekant brett, svulstigt - och utan att ägna särskilt mycket tid åt att analysera kostnadseffektivitet på sikt, under brukarstadiet.
Men vad har det med Kymiring att göra? Ptjaa, ingenting annat än att Ditt scenario innebär att finländarna tvingas göra våld på sina egna principer att bygga stabilt från grunden. Helt enkelt därför att den återstående tiden till invigning inte räcker till för att de ska kunna optimera framtida prestanda. De måste helt enkelt resonera som vårt rikssvenska TRV och gena i kurvorna!
Kommer detta att ske? Jag är skeptisk...