Coola Ola
Progressiv klassicist
Jag lägger till att för seger fodras att hojen inte drar för mycket bensin (bensinförbrukning är inget problem när det gäller sätta pole)
samt att för seger fodras att föraren / teamet valt rätt däck. Däck som håller ihop i ca 25 varv.
Ja, detta är ju ett fenomen som framförallt uppstod när man gick över från Bridgestone till Michelin. Kändes som att Bridgestone-däcken var mycket mer förutsägbara. Michelin har förvisso blivit bättre men i starten på Michelin-eran var det ju nästan lotteri ibland. Funderar ibland på hur mycket detta sammanföll med Andrea Doviziosos formtopp, han var ju snabbt ute och lyckades lära sig hur man sparar däck till slutet av racet och det var väl också efter införandet av Michelin som han tagit majoriteten av sina vinster och pallplatser (jo, jag vet att han nämnde att den stora skillnaden för honom var coachning som han fått, men ändå).
Last edited: