MotoGP 2021 #5: SHARK Grand Prix de France

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Varför inte se det positiva ? Det var länge sedan jag upplevt något så spännande som Moto3, Moto2 och MotoGP i helgens Le Mans !
Och alla kan inte simma skrev någon i tråden. Hur skulle det vara att göra Le mans till årets regnrace ?
För att bättra på simkunnigheten. Vattenspridare längs banan ? ! Ifall vädret inte står arrangörerna till hjälp.

Jag skrev om förarna och hoppas inga fick bestående men av helgen, men hur mycket kostade helgen teamen i kraschskador jämfört med en "vanlig" racehelg ?
Men kraschskadorna i Le Mans är kanske är försumbart jämfört med resor och löner. ???

Eller det kanske är sponsorerna som tar smällarna ?
Riktigt kul med Miller i topp igen.

Att MM inte skulle vara på banan mentalt igen är motbevisat då han gjorde en klassisk MM krasch följt av en vansinnig uppkörning bara för att krascha igen. När kroppen hänger med igen så blir han svårslagen.

Kraschskadorna kanske var nog mindre per krasch då regnet både drar ner hastigheten men även sättet de kraschar på. Dock borde ändå kostnaden vara hårresande speciellt med alla vingar och dylikt som sitter på. Förut var det nog mer en omlackning och kanske lite annat men nu måste dom fixa en helt ny frontkåpa i coolfiber. Honda mfl kanske kommer undan liiite billigare då dom fäster på vingarna efteråt men tex ducce är det ju en del av kåpan. En torrkrasch är nog dyrare men det stora antalet vinner nog här.
Tror inte sponsoravtalen fungerar så att de är flexibla med antalet krascher utan det är nog fasta summor per race eller säsong med vissa bonusdelar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förut var det nog mer en omlackning och kanske lite annat men nu måste dom fixa en helt ny frontkåpa i coolfiber. Honda mfl kanske kommer undan liiite billigare då dom fäster på vingarna efteråt men tex ducce är det ju en del av kåpan. En torrkrasch är nog dyrare men det stora antalet vinner nog här.
Tror inte sponsoravtalen fungerar så att de är flexibla med antalet krascher utan det är nog fasta summor per race eller säsong med vissa bonusdelar.
Det var kanske därför ingen Ducce kraschade. Dom hade inte råd. :hihi
Men jag såg någonstans mycket bra gas på Duccarna, inga vridmomentryck vare sig vid vrid på gasen eller ökande varvtal....Bra jobbat av Ducati.
I MotoGP var ju racekrascherna 2 av 2 Suzuki och 1 Aprilia och en Aprilia utgick efter skjutit motorn. En Honda, MM och en KTM , Oliveira.
Men vad hände Morbidelli ? Han kom 4 varv efter ? Kraschade han på banan och sprang in och hämtade ny hoj.
Eller ?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det var kanske därför ingen Ducce kraschade. Dom hade inte råd. :hihi
Men jag såg någonstans mycket bra gas på Duccarna, inga vridmomentryck vare sig vid vrid på gasen eller ökande varvtal....Bra jobbat av Ducati.
I MotoGP var ju racekrascherna 2 av 2 Suzuki och 1 Aprilia och en Aprilia utgick efter skjutit motorn. En Honda, MM och en KTM , Oliveira.
Men vad hände Morbidelli ? Han kom 4 varv efter ? Kraschade han på banan och sprang in och hämtade ny hoj.
Eller ?
Morbidelli blev avträngd(kommer inte ihåg av vem) och skadade ett redan skadat vänsterknä när han försökte ta sig upp från sandfållan.

Båda apriliorna fick motorhaveri AEsp var helt förstörd och Savadori förbannad.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Riktigt kul med Miller i topp igen.

Att MM inte skulle vara på banan mentalt igen är motbevisat då han gjorde en klassisk MM krasch följt av en vansinnig uppkörning bara för att krascha igen. När kroppen hänger med igen så blir han svårslagen.

Kraschskadorna kanske var nog mindre per krasch då regnet både drar ner hastigheten men även sättet de kraschar på. Dock borde ändå kostnaden vara hårresande speciellt med alla vingar och dylikt som sitter på. Förut var det nog mer en omlackning och kanske lite annat men nu måste dom fixa en helt ny frontkåpa i coolfiber. Honda mfl kanske kommer undan liiite billigare då dom fäster på vingarna efteråt men tex ducce är det ju en del av kåpan. En torrkrasch är nog dyrare men det stora antalet vinner nog här.
Tror inte sponsoravtalen fungerar så att de är flexibla med antalet krascher utan det är nog fasta summor per race eller säsong med vissa bonusdelar.
Tror knappast att kostnaden för för kraschade vingar påverkar nämnvärt. Fabriksteamen har rätt många på lönelistan, lokaler, transport och logistik för alla inblandade, utvecklingskostnader......många miljoner att driva ett team per år. Dessutom finns nog ett antal krascher per år i budgeten.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Morbidelli blev avträngd(kommer inte ihåg av vem) och skadade ett redan skadat vänsterknä när han försökte ta sig upp från sandfållan.

Båda apriliorna fick motorhaveri AEsp var helt förstörd och Savadori förbannad.
Morbidelli blev inte avträngd. Han gjorde en alltför optimistisk satsning innanför Pol och gick ut i gruset. Tur att han inte drog med sig någon annan
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De krascher som kostar rejält med stålar är när ramar, svingarmar och framgafflars ytter- och innerör tar skada. Dels för att de allt som oftast innehåller autoklav-bakad kolfiber som bondats mot andra material. Dels för att deras produktion innehåller extremt mycket manuell handpåläggning. Dels för att de kontrolleras med styvhetsuppmätningar, röntgen och egenfrekvenstester både vid nyproduktion och efter krasch, vilket också är att betrakta som extremt tidskrävande manuell handpåläggning.

Kåpdelar, hela kåpset, handtag och fotpinnar är småpengar i jämförelse, även om de naturligtvis inte är gratis på den här nivån.

Sedan är det lik förbannat svårt att sätta en exakt prislapp på en krasch. Det absolut dyraste är fortfarande utvecklingstiden bakom varje enskild komponent, inte om den behöver tillverkas i tio, tjugo eller trettio exemplar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tror knappast att kostnaden för för kraschade vingar påverkar nämnvärt. Fabriksteamen har rätt många på lönelistan, lokaler, transport och logistik för alla inblandade, utvecklingskostnader......många miljoner att driva ett team per år. Dessutom finns nog ett antal krascher per år i budgeten.
Självklart är driften av ett team mkt högre än kraschskadorna men det är stor skillnad på fasta och rörliga kostnader. Teamen vet nästan exakt vad säsongen kommer kosta i form av löner, resor och utveckling. Det som är kan variera rejält även om det antagligen finns en baslinje är väl just krascher. Man måste även betänka att grejerna som kraschas inte köps på biltema utan är extremt begränsade serier av de dyraste materialen. Oavsett om du gör saker in house så kostar det pengar och när du börjar kassera kåpor a`20kkr/set (lågt räknat) snabbare så drar kostnaden fort iväg. Till detta ska läggas alla småsaker som måste bytas och fälgar/fjädring bör kollas(ingen vill åka på en sprucken magnesium fälg) så har du snabbt en ganska stor summa som inte alls var beräknad.
Fabriksteamen har garanterat inga problem med detta men ingen teamchef vill ha högre kostnader då racing i sig bara är en kostnad. För privatteamen är det nog mkt mer av en "do or die" fråga.
 
Last edited:

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Självklart är driften av ett team mkt högre än kraschskadorna men det är stor skillnad på fasta och rörliga kostnader. Teamen vet nästan exakt vad säsongen kommer kosta i form av löner, resor och utveckling. Det som är kan variera rejält även om det antagligen finns en baslinje är väl just krascher. Man måste även betänka att grejerna som kraschas inte köps på biltema utan är extremt begränsade serier av de dyraste materialen. Oavsett om du gör saker in house så kostar det pengar och när du börjar kassera kåpor a`20kkr/set (lågt räknat) snabbare så drar kostnaden fort iväg. Till detta ska läggas alla småsaker som måste bytas och fälgar/fjädring bör kollas(ingen vill åka på en sprucken magnesium fälg) så har du snabbt en ganska stor summa som inte alls var beräknad.
Fabriksteamen har garanterat inga problem med detta men ingen teamchef vill ha högre kostnader då racing i sig bara är en kostnad. För privatteamen är det nog mkt mer av en "do or die" fråga.
Självklart medför varje krasch en merkostnad men fortfarande är de delar du nämner, kåpor, vingar och dyl. peanuts i sammanhanget.
Se kommentar #66 i tråden för en bra förklaring.
Är det någon på forumet som har koll på vad teamen betalar i leasingkostnad för hojarna?
Vad förarnas löner ligger på? (självklart stort spann).
En mekanikers årslönekostnad här på hemmaplan i Sverige borde hamna på ca 550000 Kr. Uppskattningsvis hur många tekniker ingår i teamen?
Teamet ska resa runt i världen från tävling till tävling med sina mobila verkstäder...kostnaden för detta måste vara väldigt höga.
Arvey! de 20 000 du nämner är i sammanhanget lunchpengar för en tävling.
Kan 100 - 150 milj. räcka för att driva ett team per säsong?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag fick höra någonstans (tyvärr glömt var :( ) att de större teamen i F1 kan ha 700 personer som jobbar för de, allt som allt med utveckling etc...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror inte att någon kommer att få något rakt svar på frågan vad det kostar att leasa en MotoGP-hoj. Affärer på den nivån är i allra högsta grad förhandlingsbara och satellitteamets status lär påverka priset rejält.

Samtidigt har ju den traditionella uppdelningen mellan fabriksteam och satellitteam nästan suddats ut helt och hållet. Hojen som leasas kommer ju med ett antal ingenjörer som fattar alla tekniska beslut, samtidigt som fabriken använder sig av deras feedback för utveckling, samtidigt som satellitteamen i många fall får nya prylar samtidigt som eller till och med före fabriksteamet. Allt är betydligt mer ihopnystat med fabriken än för tio-tjugo år sedan.

Den sista hyfsat officiella siffra jag hört angående ett MotoGP-team’s budget var när Marc VDS hade två satellithojar i MotoGP. Teamets totala budget ska tydligen ha ökat med ganska exakt tjugo miljoner Euro jämfört med att bara köra Moto2.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Självklart medför varje krasch en merkostnad men fortfarande är de delar du nämner, kåpor, vingar och dyl. peanuts i sammanhanget.
Se kommentar #66 i tråden för en bra förklaring.
Är det någon på forumet som har koll på vad teamen betalar i leasingkostnad för hojarna?
Vad förarnas löner ligger på? (självklart stort spann).
En mekanikers årslönekostnad här på hemmaplan i Sverige borde hamna på ca 550000 Kr. Uppskattningsvis hur många tekniker ingår i teamen?
Teamet ska resa runt i världen från tävling till tävling med sina mobila verkstäder...kostnaden för detta måste vara väldigt höga.
Arvey! de 20 000 du nämner är i sammanhanget lunchpengar för en tävling.
Kan 100 - 150 milj. räcka för att driva ett team per säsong?
Jag tror du inte ser det från synvinkeln av en teamchef eller ansvarig. De är ju i stort sett motsvarigheten till mellanchefer för stora företag. Jag jobbar med deras motsvarigheter i industrin och där pratar man aldrig om de faktiska kostnaderna som inte är påverkbara. Det som är intressant är hur man kan sänka eller optimera "peanuts" då dessa är rörlig och mkt mer påverkbara.
MM tjänar 33m euro/år vilket säkert täcker alla kraschkostnader flera gånger om MEN det är ingen rörlig kostnad då det är vad världes bästa förare kostar idag. Puig, Jarvis, Bierer mm har redan budgeterat för allt det du pratar om och mellan kontraktsförhandlingar kostar det vad det kostar. Lägger du dock till dubbla mängden krascher så kommer det garanterat vara något som alla ansvariga tittar på som ett problem. Vi kan lägga till dimensionen av en skadad förare som då helt plötslig ändrar kalkylen helt. Bara tanken på vad MM krasch kostat Honda är galen.
Förutom det så tror jag att den största kostnaden är när en tillverkare gör ett framsteg och får en klar fördel så de andra teamen måste utveckla något som inte låg i budgeten tex hondas sömlösa växellåda eller ducatis vingar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tror inte att någon kommer att få något rakt svar på frågan vad det kostar att leasa en MotoGP-hoj. Affärer på den nivån är i allra högsta grad förhandlingsbara och satellitteamets status lär påverka priset rejält.

Samtidigt har ju den traditionella uppdelningen mellan fabriksteam och satellitteam nästan suddats ut helt och hållet. Hojen som leasas kommer ju med ett antal ingenjörer som fattar alla tekniska beslut, samtidigt som fabriken använder sig av deras feedback för utveckling, samtidigt som satellitteamen i många fall får nya prylar samtidigt som eller till och med före fabriksteamet. Allt är betydligt mer ihopnystat med fabriken än för tio-tjugo år sedan.

Den sista hyfsat officiella siffra jag hört angående ett MotoGP-team’s budget var när Marc VDS hade två satellithojar i MotoGP. Teamets totala budget ska tydligen ha ökat med ganska exakt tjugo miljoner Euro jämfört med att bara köra Moto2.
200 svenska miljoner är helt klart en hyfsad slant. Gissningsvis har de officiella fabriksteamen har en betydligt högre kostnad än så (3-4 ggr så mycket?) och att några satellitteam troligen ligger en bit lägre då Marc VDS ändå känns som en av de mer seriösa aktörerna (även om de nu inte verkar i högsta klassen längre).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kom dessutom ihåg att skillnaden mellan "fabrik" och fabriksteam är allt annat än tydlig. Det är alltid "fabriken" som står för den tekniska kompetensen. Alla ingenjörer som sitter på kontoret och ritar hojen och alla ingenjörer som reser med cirkusen för att driva hojen är nuförtiden alltid anställda av "fabriken". Även de ingenjörer som jobbar med satellitteamen. Fabriksteamet såväl som satellitteamet är nuförtiden mer en hållplats för att anställa mekaniker och marknadsföringsfolk. Något som väldigt sällan är tydligt för media och journalister...

Men vem som i slutändan betalar notan för den tekniska utvecklingen är högst oklart. Fördelas denna kostnad endast ut på "fabrikens" slutkunder, det vill säga kunder som köper deras gathojar och mopeder...? Eller använder man sig dessutom av de sponsorpengar som fabriksteamet och satellitteamet får in...? Återigen - ingen kommer att få några exakta siffror, men min bästa gissning är en kombination av de båda längs en väldigt flytande och föränderlig skala.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jämför man med F1 så har de ett budgettak för teamen så ingen ska kunna köpa sig fördelar. I år är det 147,4 miljoner USD per team. Då räknas inte förarnas och de tre högst betalda personernas löner in i den summan. Marknadsföringskostnader ingår inte heller.
Därför blev Mercedes chefer lite purkna när deras "kommande" förare krokade ihop med en av deras nuvarande och åsamkade extrakostnader för teamet.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top