MotoGP 2021 #6: Gran Premio d'Italia Oakley

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Freak accident innan start helt klart.

Nja, jag skulle nog vilja påstå att föraren som kommer bakifrån har brustit ganska rejält i uppmärksamhet. Det finns en orsak till att man normalt vinkar gulflagg i sista kurvan in mot gridden, både på sightingvarvet och uppvärmningsvarvet.

Men det är inte lätt...Nuförtiden ska det tryckas på ett antal knappar, dras i ett antal spakar och dessutom bromsas så att framgaffeln bottnar...innan man ens är redo att titta upp mot lamporna...
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Bara jag som irriteras av SVT:s rapportering av sportnyheter som vanligt? Förstår att de inte har möjlighet att informera med inslag om varje enskilt race som med Formel 1. Men här pratar vi om en ung grabb som förolyckats i racingvärlden. Kan tyckas att de borde uppmärksamma detta på något vis utav respekt för Jason men även sporten som trots allt är väldigt farlig. Spelar ingen roll om det är F1, Rally eller Moto GP. Ett dödsfall inom motorsport känns i alla dess läger.
Nja, jag tycker nog det är bättre dom låter bli, eftersom dom aldrig uppmärksammar sporten i positiv riktning tycker jag inte man ska rapportera så snart en allvarlig olycka inträffat.
Tyvärr jobbar medier som Aftobladet så, inte ett ljud om roadracing i normala fall, men vid allvarliga olyckor blåser man på med feta rubriker.(har dock inget sett nu)

Men oavsett så är det fruktansvärt tragiskt när olyckor som denna sker?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja, jag skulle nog vilja påstå att föraren som kommer bakifrån har brustit ganska rejält i uppmärksamhet. Det finns en orsak till att man normalt vinkar gulflagg i sista kurvan in mot gridden, både på sightingvarvet och uppvärmningsvarvet.

Men det är inte lätt...Nuförtiden ska det tryckas på ett antal knappar, dras i ett antal spakar och dessutom bromsas så att framgaffeln bottnar...innan man ens är redo att titta upp mot lamporna...
Ja det är nog så som du är inne på. Fick för mig av klippen som om bromsen inte tar och sen nyper den.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jaha, det verkar ganska klart vem som är främsta kandidaten till VM om inte något händer Qvarten. Riktigt surt att Pecco gick omkull även om jag inte riktigt tror att han hade samma jämnhet som FQ genom hela racet. Kul för Mir då han har lite att leva upp till och även roligt att KTM visar form igen. Undrar varför inte Miller preserade bättre?

I min mening fick MM lite det han förtjänade efter hur han betedde sig i kvalet. Beteendet kan väl till viss del skyllas på att han antagligen är så mkt tävlingsmänniska att inga medel är för fula. Är väl ingen som bryr sig när en när förare får draghjälp till en midpack start eller någon "hamnar" bakom en snabb förare under ett helt varv men att världens största talang i repsolteamet limmar sig fast bakom en av de värsta konkurrenterna är bara fult. Samtidigt tycker jag MV visade sin mentala bräcklighet då han borde insett att MM inte skulle någonstans och bara bitit ihop och sett till att sätta en så bra tid som möjligt. Att köra upp sig från 13:e till iaf 5-6:e borde inte vara helt omöjligt men han verkar oförmögen till att köra bra om han inte startar i första två leden.

Fruktansvärt att förare mister livet dock så är väl just de här olyckorna enormt svåra att undvika när man går omkull i racelinjen och blir påkörd. Är väl just de olyckorna som tagit flest liv de senaste åren med både Tomisawa och Simoncelli.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det jag funderar på är om MM faktiskt är farlig därute?
Det var väl andra gången sedan återkomsten han klippte någons bakhjul?
Första gången klarade sig båda, nu åkte MM ur men vad händer nästa gång?
Är det bara uppehållet som gör att han inte känner sina gränser/marginaler längre eller kör han med marginalerna hos en fysiskt frisk Marquez trots att han uppenbarligen inte är 100% återställd?

Sen tycker jag MV mentalt borde klara av att ha någon bakom sig några varv på banan även i QP annars lär man f-n inte vinna några race.
Och att det skulle vara HUR man hakar på någon och inte ATT man hakar på någon som är fel verkar lite godtyckligt.
Det är inte pojkscouterna utan sport på absolut högsta nivå och det var inget regelbrott.
Den regeländring jag möjligen skulle kunna förstå är att man inte får följa någon genom depån.

Det känns värre med all cruising som var ute på banan denna helg.
Quarten blev ju frustrerad ett antal ggr pga av det.
Var ju stora grupper av förare som cruisade runt och letade lok.
Det kan ju definitivt vara farligt om någon kommer i fullt blås och banan är tjock med allmänhetens åkning.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag förstod inte heller så jag pausade i kraschen och då ser man att han blir påkörd precis innan den andre kör på hans hoj.
Dessutom så ser man inte hur Alcoba är iblandad i olyckan, men man ser hans namn dyka upp lite efter kraschen. Jag vet inte säkert, men jag misstänker att han kommer rätt snabbt bakifrån och även han kör över Dupasquier, men att detta är något som aldrig visas. Detta baserar jag på följande info jag läst på olika ställen.

"Dupasquier appeared to fall and was then hit by his own motorbike and that of Sasaki, while a visibly shocked Alcoba later said on television that he thought he had also gone over the Swiss rider’s legs."
( https://motorsports.nbcsports.com/2...dupasquier-dies-moto3-qualifying-crash-italy/ )

“When such things happen it’s hard to speak about anything else," said Alcoba. "All I can say is that Jason can recover as quick as possible.

"I was pushing hard because I didn’t get the chequered flag and I thought I could improve, but at the Arrabbiata corner we saw the red flag: Rodrigo, who was ahead of me, hit the brakes and I moved to the right to a blind spot and before I knew it I was on the ground.

"I didn’t even have the time to realise how and why I crashed.”
( https://www.crash.net/motogp/news/9...ry-serious-condition-after-mugello-moto3-fall )

Kollar man på videoklippet var de andra hojarna som kommer bakom är på banan och hur J.D ligger, så skulle jag snarare tro att det är hans överkropp eller huvud som Alcoba får kontakt med. Men det är ren spekulation från min sida. Kanske någon som vet mer och kan bekräfta?

Oavsett vad som egentligen hände så är det ytterst tragiskt att en så ung människa har förlorat sitt liv. Det sätter saker i perspektiv med racing. Alla vet att riskerna förekommer, men ändå känns det så jävla fruktansvärt varje gång det händer.

Jag tänker tillbaka på förra året och Red Bull Ring, vilken jävla sanslös tur det var att inte båda Yamahas factoryförare förolyckades. Jag får fortfarande rysningar varje gång jag kollar reprisen av det racet.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Som glad amatör tycker jag Bastinini har sig själv att skylla helt och hållet.
Ja, den är tuff att bedöma, men jag är nog benägen att hålla med dig. För Zarco kommer ju att hävda att han behövde bromsa så hårt för att få till sin front-hole-shot-device, medan Bastianini förmodligen brast lite i uppmärksamheten. Frågan är väl om Zarco bromsade FÖR tidigt? Oavsett vems fel det var så tycker jag att Zarco av någon märklig jävla anledning ofta är inblandad i en massa konstiga incidenter. Otur? Oaktsamhet?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som glad amatör tycker jag Bastinini har sig själv att skylla helt och hållet.
Håller med.
Ingen har ju backspeglar direkt..
(Så länge det inte finns några regler om hur tidigt man får börja provbromsa.)

Sen håller jag med morecore om att Zarco faktiskt ofta är med om konstiga situationer.
Även om det inte är hans fel.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Skulle det räcka om man bromsade stenhårt på sin gridposition? Misslyckas de ofta med att få ner den? :hihi
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om man står stilla är det svårt att trycka ihop sin framgaffel så långt att start-devajsen kopplas in. Det krävs mer än tvåhundrafemtio kilogram för detta och för att detta ska fungera behöver man normalt ta hjälp av hojens tröghet och viktförskjutning vid en hård inbromsning. Detta är inte direkt några MT-07'or med supermjuka fjädrar där man kan bottna framgaffeln genom att gunga lite på den på butiksgolvet...
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Bastianini hade nog glömt att det var uppvärmningvarv och laddade fullt ut på startrakan.
Väldigt tråkigt med J.D. ?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Om man står stilla är det svårt att trycka ihop sin framgaffel så långt att start-devajsen kopplas in. Det krävs mer än tvåhundrafemtio kilogram för detta och för att detta ska fungera behöver man normalt ta hjälp av hojens tröghet och viktförskjutning vid en hård inbromsning. Detta är inte direkt några MT-07'or med supermjuka fjädrar där man kan bottna framgaffeln genom att gunga lite på den på butiksgolvet...
Om du syftade på mitt inlägg så menade jag inte att de ska stå still utan undrade om det är så svårt att få till att se för ofta misslyckas på första försöket. Annars hade det ju räckt att man gjorde det innan sin grid.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att de flesta vill vara säkra på att hojen är "hoptryckt" några meter innan man är framme vid sin startposition, därav tidig inbromsning. Mitt intryck är att de flesta helst inte vill vänta med att göra tidernas stoppie precis vid sin egen startposition, ifall det misslyckas. En del får försöka två-tre gånger om och vill således inte satsa allt på den sista inbromsningen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Skulle det inte kunna funka med en rad i reglementet om att startdevajsrar ska spännas stillastående? Antingen av ytterligare en apparat eller av ännu mer kostsam utveckling.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Skulle det inte kunna funka med en rad i reglementet om att startdevajsrar ska spännas stillastående? Antingen av ytterligare en apparat eller av ännu mer kostsam utveckling.
Eller ta bort möjligheten. Alla förare har det och jag har svårt att se den tekniken implementeras som en funktion på gathojar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Eller ta bort möjligheten. Alla förare har det och jag har svårt att se den tekniken implementeras som en funktion på gathojar.
GP stallen har väl aldrig haft som fokus att utveckla saker för gatan?
Funkar det för gatan tar gärna tillverkaren det men fokus är på att vinna race/vm inte hitta saker för gathojar.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
GP stallen har väl aldrig haft som fokus att utveckla saker för gatan?
Funkar det för gatan tar gärna tillverkaren det men fokus är på att vinna race/vm inte hitta saker för gathojar.
Absolut. Men om funktionen aldrig kommer hitta till gathojarna har motorcykelfabrikören inget intresse av funktionen annat än att raceavdelningen i motorcykelfabriken vill använda den.

Om det dessutom är en funktion som ställer till med mer minus än plus, vem vill då ha den?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top