MotoGP 2022 #2: Pertamina Grand Prix of Indonesia

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Banan har sett halkig ut i torrt.
Nu ska dom till att köra på banan i wet vilket är helt otestat...
Hoppas det inte blir en krasch-fest och att ingen skadar sig.

Edit
Några skapliga räddningar av JMart och Bagnia. :3freak
Och där från Oliveira.
Kör inte på linjerna grabbar.
Och där Pol.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Helt sanslöst vad de kör. Första gången i blött vad jag förstått?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Riktigt kul att se den "gamle" Oliveira igen! :tummenupp
Skönt att det inte blev någon krasch- fest!
Grymt av Quarten.
Lite bredsidor mellan Binderarna...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Marquez startar inte pga hjärnskakning.
Tror tyvärr det börjar närma sig slutet på hans karriär.
Hur många smällar skall han ta innan kroppen säger ifrån eller få men för livet.
Han har väl redan men för livet? Ena armen funkar ju inte helt hundra.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Han har väl redan men för livet? Ena armen funkar ju inte helt hundra.
Han menade väl på Qatar att armen inte längre var ett problem? Oavsett verkar det som att Marquez inte riktigt har skärpan just nu, men tror heller inte man ska underskatta hans förmåga till comeback. Det viktigaste för honom är ju att vinna och tror att han fortfarande har hungern efter en nionde titel.

Hur är det förresten med hjärnskakningar, har de någon långsiktig eller permanent inverkan på kroppen eller är man återställd utan kvarstående men efter någon vecka?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han menade väl på Qatar att armen inte längre var ett problem? Oavsett verkar det som att Marquez inte riktigt har skärpan just nu, men tror heller inte man ska underskatta hans förmåga till comeback. Det viktigaste för honom är ju att vinna och tror att han fortfarande har hungern efter en nionde titel.

Hur är det förresten med hjärnskakningar, har de någon långsiktig eller permanent inverkan på kroppen eller är man återställd utan kvarstående men efter någon vecka?

Att den är duglig betyder ju inte att den är återställd till innan. Sedan har han ju axelleder som poppar ut lätt med.

Hjärnskakingar beror väl lite på, men jo de kan ge livslånga men som koncentrationssvårigheter eller minnesproblem och sånt skoj.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Kul att Oliveria lyckades igen. Hoppas att han kan ha en högre och jämnare nivå i år.
Som jag sagt innan så är det min tro att om MM inte slutar krascha snart så är karriären över
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hur är det förresten med hjärnskakningar, har de någon långsiktig eller permanent inverkan på kroppen eller är man återställd utan kvarstående men efter någon vecka?

Det som kommit ur debatten kring ishockey är väl att ju fler och våldsammare hjärnskakningar man genomgår, desto större är risken för framtida men som koncentrationsproblem, huvudvärk och framförallt tidig demens.

Det är dessutom otroligt viktigt att låta hjärnan vila efter en hjärnskakning, annars blir risken mångdubbelt högre. Det är därför en knockad boxare inte tillåts gå en ny match på ett bra tag och det är därför en skadad hockeyspelare vilar X antal veckor. Samma sak i MotoGP. Om "medical commission" fattar minsta misstanke om hjärnskakning så är det definitivt färdigkört den helgen, med uppföljning den kommande helgen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Brad hade tydligen problem med sitt ride height device hela loppet.

Diskussioner pågår ju om att ta bort det helt.

Vad tror ni, kommer man ha det kvar?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Hur kan man få till sådant fäste i ett regndäck?!!! Det går liksom inte att få in i skallen.
Vad har de blandat i egentligen?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie


Känns bra att sporten får den uppmärksamhet den förtjänar i Sverige…
Inte ett positivt ord har jag läst om RR generellt någonsin i svensk press.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Baserat på hur fort de kör i regn eller kanske mer korrekt hur lite tid de förlorar i regn så klarar de nog under 1.30 på ett blött Anderstorp. Vilket innebär att de skulle slå absolut varvrekord för mc även om det regnade rejält. Enligt mig är allt under 1,50 svinfort oavsett väglag, men jag tycker å andra sidan inte om den banan.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Spännande race men det är alltid roligare med torrt. Kul för Oliveira då det alltid är bra med oväntade vinnare.

MM verkar inte ha tagit till sig av de tidigare krascherna och kör fortfarande för långt över gränsen. Vore väldigt synd om den största talangen någonsin måste sluta pga skador.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Baserat på hur fort de kör i regn eller kanske mer korrekt hur lite tid de förlorar i regn så klarar de nog under 1.30 på ett blött Anderstorp. Vilket innebär att de skulle slå absolut varvrekord för mc även om det regnade rejält. Enligt mig är allt under 1,50 svinfort oavsett väglag, men jag tycker å andra sidan inte om den banan.
Jag som trodde alla flinar i smyg åt mitt PB på 1.51
<3

Jag får det till att varvtiderna ökade med 7,7% mellan kval och rejs. I min bok är det i princip jämförbart med att bryta mot fysikens lagar.

*baserat på Mossbergs angivelser på 1.31 resp 1.38
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tror inte att RNF är supernöjda med Andrea Dovizioso. Han känns som en sk "gridfiller" i högre grad än Darryn Binder. Jack Miller hänger löst också, skulle jag påstå.
Vad gäller Moto2 ser vi nog inte Marcos Ramírez länge till. Romano Fenati kör Supersport/Superbike eller nåt nationellt mästerskap snart.

Discuss!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det verkar mer och mer som om han har tagit ut sin tilldelade lott av krascher ur kroppen nu. Tror inte han kommer ta en titel till.

Det verkar onekligen inte särskilt lovande. Hoppas bara att han tar denna nya episoden på allvar och inte ger sig tillbaka i racingen förrän han är helt läkt. Onödigt att skaffa sig livslånga handikapp för en ev fruktlös jakt på ytterligare titlar.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top