MotoGP 2022: Silly Season

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hur arg kommer han inte vara på Aprilian när han kommer sist?
Jag känner inte killen men inte nödvändigtvis arg alls. Sitter man på underdogmaterial och presterar hyfsat kan det säkert vara en självförtroendeboost. Pressen när man inte kan vinna titeln blir kanske lägre också.

Jag lyssnade på Fogdö för jättemånga år sedan, han visade två foton på sig själv där han slutat femma på båda. Vid ena tillfället var han upptränad och var sur som ättika, på den andra hade han "bara åkt" efter återhämtning efter någon skada och var ûberglad.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Viñales lär väl knappast funka bättre på en cykel som inte går att kvala i topp på. Mänskan kan ju inte göra omkörningar.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Han kommer antagligen som alla andra som byter tillverkare inte få testa ett dugg tills efter valencia OM Yamaha tillåter det då kontrakten gäller årsvis inte säsongsvis. Detta skulle innebära att tidigaste testet blir Malaysia.
Lägg till detta att han kanske inte kommer sitta på en Motogp hoj förrän då så kommer det finnas mer än lite rost. Tror nog aprilia hellre sett att han uppfört sig exemplariskt så yamaha hade låtit honom testa i valencia.
Konspirationsteorier hör hemma i böcker och film inte verkligheten.

det kan ju förvisso också bli som när Zarco lämnade KTM, då fick han ju köra Honda redan under innevarande säsong.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Nja, Aprilia är ju enda märke som kör med concession-status så lite underdog är man nog.
Betydelsen var inte ifall Aprilia är en underdog. Det är klart att Aprilia är och alltid har varit en underdog i 500/MotoGP. Frågan var ifall Aprilias material är sämre. Det verkar det inte vara, eftersom en objektivt lågpresterande förare klarar av placeringar nära pallen.

Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
det kan ju förvisso också bli som när Zarco lämnade KTM, då fick han ju köra Honda redan under innevarande säsong.
Framför allt innebar att han lämnade KTM att trenden på hans resultat vände högst väsentligt, från stadigt nedåt till stadigt uppåt. Om det också blir så för Vinales kan 2022 bli väldigt spännande, ifall Marquez återfår sin normala förmåga: 4-5 potentiella segrare i varje race.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Betydelsen var inte ifall Aprilia är en underdog. Det är klart att Aprilia är och alltid har varit en underdog i 500/MotoGP. Frågan var ifall Aprilias material är sämre. Det verkar det inte vara, eftersom en objektivt lågpresterande förare klarar av placeringar nära pallen.
Om Aprilia har kommit ikapp verkar concession-stausen ha fungerat vilket är bra.
Jag håller med om att Aprilia nu verkar ha en konkurrenskraftig hoj.
Ducati, Yamaha och Suzuki är ganska likvärdiga och strax före KTM, Honda och Aprilia om jag skall ranka dem inbördes.
Jag håller nog kanske AEsp något högre som förare än vad du gör.
Han är inte bäst men inte sämst heller.
Det ska onekligen bli spännande att se vad Vinales kan göra på Aprilian. :)
Jag ser alltid fram emot att se vad förare klarar på olika märken.
Det är alltid höjdpunkter för mig att se etablerade förare på nytt material.
Jag hade dock hellre sett Dovi som iaf jag håller högre än Vinales.

Bara mina 2 cent. :)

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Om Aprilia har kommit ikapp verkar concession-stausen ha fungerat vilket är bra.
Jag håller med om att Aprilia nu verkar ha en konkurrenskraftig hoj.
Det verkar så. Allra roligast vore ju ifall det uppstod någon liknande och helt osannolik konflikt mellan Honda och Marc d.ä. som mellan Yamaha och Vinales, och MM plötsligt hamnade hos Aprilia 2022. Och körde först över mållinjen i nästa års första race till hest vrålande kommentatorer och publik. Helst med något synligt tecken på att spanjoren genomgått en drastisk personlighetsförändring; hästsvans och skepparkrans och riktigt ful i munnen under intervjuerna vid parc ferme. "You know, for me. This is like a fakking dream. You know? And you know, for me. Other riders can fakk off. And also Honda."

Bifogat

• home-alone-daniel-stern.jpg
    home-alone-daniel-stern.jpg
    261.3 KB · Visningar: 10
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det verkar så. Allra roligast vore ju ifall det uppstod någon liknande och helt osannolik konflikt mellan Honda och Marc d.ä. som mellan Yamaha och Vinales, och MM plötsligt hamnade hos Aprilia 2022. Och körde först över mållinjen i nästa års första race till hest vrålande kommentatorer och publik. Helst med något synligt tecken på att spanjoren genomgått en drastisk personlighetsförändring; hästsvans och skepparkrans och riktigt ful i munnen under intervjuerna vid parc ferme. "You know, for me. This is like a fakking dream. You know? And you know, for me. Other riders can fakk off. And also Honda."
Skulle vara riktigt kul att se Marc på en aprilia eller helst en KTM. :)
Skulle gärna se Pol eller Quarten på en Suzuki.
Och skulle gärna se minst två Suzuki till på gridden.
Dovi på valfri hoj...

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Nu tror jag inte Vinales är rätt person för totalt förändra Aprilian till en vinnande maskin, och jag tycker inte man kan jämföra Vinales med Rossi heller. Rossi hade redan tre titlar i stora klassen med Honda innan övergången till Yamaha.

Men man ska ändå ha i åtanke att när Rossi klev över till Yamaha så hade Yamaha inte tagit en enda pallplats året innan. Övergången och utvecklingen Rossi hjälpte till med var visserligen till en helt ny hoj där Yamaha gick från 2t 500cc till 4t 1000cc.

Liknande har även hänt för Ducati som inte tog en enda vinst mellan 2011 och 2015, första segern sen Phillip Island 2010 kom inte fören 2016 av Iannone.

Men man vet aldrig, detta kan vara proppen ur för Aprilia, Vinales tog första segern för Suzuki. Något Aleix inte lyckats med, inte på något märke.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Men man ska ändå ha i åtanke att när Rossi klev över till Yamaha så hade Yamaha inte tagit en enda pallplats året innan. Övergången och utvecklingen Rossi hjälpte till med var visserligen till en helt ny hoj där Yamaha gick från 2t 500cc till 4t 1000cc.
Mnjaeeee. Yamaha tog en pallplats 2003. En tredjeplats på Le Mans med Alex Barros.
Sen gick inte Yamaha från 2t till 4t samtidigt som Rossi joinade dem. 2002 var första året med MotoGP och 990cc-formulan medans 2003 var sista gången vi såg en 500cc 2t på banan men då bara i tre race och det var en Sabre V4 som kördes då. Yamaha hade sin M1 från starten av 4t, så Rossi var inte alls involverad i den övergången då han gick till Yamaha 2004.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Okej då var det året innan de signade Rossi som Yamaha inte tog en pallplats, dvs 2002.
Där ser man, redan 2002 blev det fyrtakt alltså.
Men då är Rossis bedrift ännu större, de fanns ändå cykeln men Rossi fick vara med och förfina den inför 2004.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Okej då var det året innan de signade Rossi som Yamaha inte tog en pallplats, dvs 2002.
Där ser man, redan 2002 blev det fyrtakt alltså.
Men då är Rossis bedrift ännu större, de fanns ändå cykeln men Rossi fick vara med och förfina den inför 2004.
8 pallplatser bara av Max Biaggi 2002. Checa tog 4.

Nu har jag bara orkat gå tillbaka till 1990, men jag hittar inget år från då till nu som Yamaha inte tagit pallplatser.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
8 pallplatser bara av Max Biaggi 2002. Checa tog 4.

Nu har jag bara orkat gå tillbaka till 1990, men jag hittar inget år från då till nu som Yamaha inte tagit pallplatser.
Vad fan!

Jag som alltid brukar ha koll, Davide Brivio sa något sånt i dokumentären Hitting the apex.
Ska kolla igen och se exakt vad han säger.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin