Mir och Rins kommer inte att ge några intervjuer pga av juridiska detaljer med Suzuki / Honda
Och det blir väl också lugnast så för Mir och Rins. Slippa uttala sig.
Jag var för längesedan på tjänsteresa i Tyskland.
Det var precis efter "Älgtestet" utfört av Robert Collin.
Klockan är strax tolv tisdagen den 21 oktober 1997 när Mercedes A-klass välter vid ett test på Bromma. Mercedes gåva till mänskligheten, "Den första småbilen med säkerhet och komfort som en stor bil", som Mercedes påstår, klarar inte att man vrider hastigt på ratten.
www.svd.se
Slår på TVn i hotellrummet och det visar sig vara ett program med tyska journalister som ska göra Älgtest med en Mercedes A-klasse. Bilen välter inte, är bara uppe på två hjul.
Journalisterna intervjuas efteråt. De är neutrala i sina åsikter. Men ansiktena i störthjälmar förråder dem. De ser skräckslagna ut. Inte bästa TV-reklamen ..... Varför störthjälm ?
Strax efter välter en A-klasse på motorväg i Nederländerna när den ska väja för en polisbil som stannat på motorvägen för ett uppdrag. Så poliserna ser när A-klassen välter och passerar liggande.
Efter det här börjar omkonstruerandet av A-Klasse.
Innan det hade Mercedes kört annonser som att tyngdpunkten var bara höjd 5 cm jämfört med andra Mercedes.
Min anm.: Jämför en liggande tändsticka och en stående. Tyngdpunkten höjd ca 2,5 cm.
Vid nästa tjänsteresa hittade jag en liten illustrerad bok i Tyskland med 150(?) A-klasse vitsar.
A-Klasse som tvättmaskin tex.
Från testet idag