MotoGP 2023: Motul TT Assen 23 Jun - 25 Jun

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
MotoGP.com har publicerat denna för visa att Acosta inte var på grönt.
Vet inte om den är fri tyvärr.
Ser man på det i "normal fart" i slutet på videon ser han ut att vara på grönt (eller j@vligt nära iaf).
I ultrarapid ser det ut att vara på vitt.
Vore kul att veta hur sensorsystemet för track limit warning fungerar men är det trycksensorer/lastceller så kan delar av däcket vara ute på det gröna utan att kraft registreras.
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vore kul att veta hur sensorsystemet för track limit warning fungerar men är det trycksensorer/lastceller så kan delar av däcket vara ute på det gröna utan att kraft registreras.
Jag gissar man tar det via TV-filmerna.
Att medföra och lägg ut ca 2 x ~4000 meter trycksensorer innan tävlingarna tror jag inte på.
Speciellt som trycksensorerna ju måste sitta fast i banan och ha samma friktion som det grönmålade.
Jfr fotbollens system med videogranskning av situationer och ishockey kör samma, videogranskning i tveksamma fall om t.ex. var pucken inne eller inte.
(Tex innan målvakten fick ut den.)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag gissar man tar det via TV-filmerna.
Att medföra och lägg ut ca 2 x ~4000 meter trycksensorer innan tävlingarna tror jag inte på.
Speciellt som trycksensorerna ju måste sitta fast i banan och ha samma friktion som det grönmålade.
Jfr fotbollens system med videogranskning av situationer och ishockey kör samma, videogranskning i tveksamma fall om t.ex. var pucken inne eller inte.
(Tex innan målvakten fick ut den.)
Jo, du har troligen rätt..
Fast det förutsätter att det finns kameror i alla möjliga vinklar..
Förutsätter att det är däckets läge som bedöms (inte kroppen) så frågan är då när man anses bryta gränsen, är det när däckssidan är inne på det gröna eller däckets kontaktyta?

EDIT: Vet inte riktigheten i detta men här står det trycksensorer....

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo, du har troligen rätt..
Fast det förutsätter att det finns kameror i alla möjliga vinklar..
Förutsätter att det är däckets läge som bedöms (inte kroppen) så frågan är då när man anses bryta gränsen, är det när däckssidan är inne på det gröna eller däckets kontaktyta?

EDIT: Vet inte riktigheten i detta men här står det trycksensorer....

Jag ställer mig tveksam till att dom kan montera trycksensorer överallt.
Och är det nu trycksensorer, hur ska trycksensorn kunna veta vilken hoj det är som tryckt ?
Så då blir det kontroll av videoupptagningen.
Och sedan tillkommer: Har föraren gjort detta själv på egen hand ? Eller lämnade annan förare inget utrymme på banan ? Så föraren hade två val, kollison eller köra utanför.

Jag gissar att trycksensorerna placeras ut där en förare kan tjäna placeringar på att köra utanför banan.
Inte överallt.
Fick Pedro Acosta nått straff för han gjorde LongLap på Grönt. För när jag ser den vita bankanten och inget hjul på den så måste ju hjulet vara på grönt, tycker jag och alltså borde det vara utanför LongLap. Gör OM Long Lap ! Tycker jag.
Eller är det så att "man" som vid "fortköring" har någon km/h tillgodo. Trycksensorerna sitter 1 dm från vita linjen. Så när sensorerna larmar är det inget snack om saken. ?
Och larmar dom inte kan det bero på att det är fel på sensorerna ..... ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vore kul att veta hur sensorsystemet för track limit warning fungerar men är det trycksensorer/lastceller så kan delar av däcket vara ute på det gröna utan att kraft registreras.

Vad jag har sett så rör det sig om en tryckkänslig kabel som läggs precis i kanten av det gröna området. Exakt hur den kalibreras vet jag inte, men jag vet att introduktionen föregicks av en hel del tester och att systemet dessutom trimmas in när de läggs ut på respektive bana några dagar före varje GP. Och nej, de läggs inte runt hela banan, utan vid några enstaka grönmålade partier som identifieras som nyckelområden eller potentiella "genvägar".

Är man en konspiratorisk tangentbordskrigare kan man naturligtvis ifrågasätta funktionen och kalibreringen hos dessa in i aftonsången, men de verkar ju trigga kusligt korrekt så fort man ser någon åka på de grönmålade områdena och de har ju dessutom snudd på eliminerat den manuella videogranskningen i realtid (vilken nu sker endast då detta larm har triggats, naturligtvis för att verifiera att det inte har uppstått något fel).

Binders dubbla nedflyttningar verkar ha utlöst en hatstorm på sociala medier, men merparten av detta har inget med dessa sensorer att göra. Sensorerna har säkerligen triggats eftersom föraren tämligen omedelbart fått upp en track limit warning på sin display, precis som alla andra i depån får upp den på en officiell skärm för meddelanden (som tyvärr inte delas ut till TV-publiken). Hatstormen beror mer på att 99.2% av alla idioter inte har läst reglementet och således inte har förstått att det är olika regler under sprint- och GP, att påföljden blir olika beroende på om man drar fördel av sitt "misstag" eller inte och att det finns speciella regler för sista varvet.

Om jag måste ha en åsikt så är den i så fall att Binder är en idiot - att repetera samma misstag och förvänta sig ett annat resultat den andra gången är allt annat än intelligent.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vad jag har sett så rör det sig om en tryckkänslig kabel som läggs precis i kanten av det gröna området. Exakt hur den kalibreras vet jag inte, men jag vet att introduktionen föregicks av en hel del tester och att systemet dessutom trimmas in när de läggs ut på respektive bana några dagar före varje GP. Och nej, de läggs inte runt hela banan, utan vid några enstaka grönmålade partier som identifieras som nyckelområden eller potentiella "genvägar".

Är man en konspiratorisk tangentbordskrigare kan man naturligtvis ifrågasätta funktionen och kalibreringen hos dessa in i aftonsången, men de verkar ju trigga kusligt korrekt så fort man ser någon åka på de grönmålade områdena och de har ju dessutom snudd på eliminerat den manuella videogranskningen i realtid (vilken nu sker endast då detta larm har triggats, naturligtvis för att verifiera att det inte har uppstått något fel).

Binders dubbla nedflyttningar verkar ha utlöst en hatstorm på sociala medier, men merparten av detta har inget med dessa sensorer att göra. Sensorerna har säkerligen triggats eftersom föraren tämligen omedelbart fått upp en track limit warning på sin display, precis som alla andra i depån får upp den på en officiell skärm för meddelanden (som tyvärr inte delas ut till TV-publiken). Hatstormen beror mer på att 99.2% av alla idioter inte har läst reglementet och således inte har förstått att det är olika regler under sprint- och GP, att påföljden blir olika beroende på om man drar fördel av sitt "misstag" eller inte och att det finns speciella regler för sista varvet.

Om jag måste ha en åsikt så är den i så fall att Binder är en idiot - att repetera samma misstag och förvänta sig ett annat resultat den andra gången är allt annat än intelligent.
Tack, bra info ?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Vad jag har sett så rör det sig om en tryckkänslig kabel som läggs precis i kanten av det gröna området. Exakt hur den kalibreras vet jag inte, men jag vet att introduktionen föregicks av en hel del tester och att systemet dessutom trimmas in när de läggs ut på respektive bana några dagar före varje GP. Och nej, de läggs inte runt hela banan, utan vid några enstaka grönmålade partier som identifieras som nyckelområden eller potentiella "genvägar".

Är man en konspiratorisk tangentbordskrigare kan man naturligtvis ifrågasätta funktionen och kalibreringen hos dessa in i aftonsången, men de verkar ju trigga kusligt korrekt så fort man ser någon åka på de grönmålade områdena och de har ju dessutom snudd på eliminerat den manuella videogranskningen i realtid (vilken nu sker endast då detta larm har triggats, naturligtvis för att verifiera att det inte har uppstått något fel).

Binders dubbla nedflyttningar verkar ha utlöst en hatstorm på sociala medier, men merparten av detta har inget med dessa sensorer att göra. Sensorerna har säkerligen triggats eftersom föraren tämligen omedelbart fått upp en track limit warning på sin display, precis som alla andra i depån får upp den på en officiell skärm för meddelanden (som tyvärr inte delas ut till TV-publiken). Hatstormen beror mer på att 99.2% av alla idioter inte har läst reglementet och således inte har förstått att det är olika regler under sprint- och GP, att påföljden blir olika beroende på om man drar fördel av sitt "misstag" eller inte och att det finns speciella regler för sista varvet.

Om jag måste ha en åsikt så är den i så fall att Binder är en idiot - att repetera samma misstag och förvänta sig ett annat resultat den andra gången är allt annat än intelligent.
Han var dock under skaplig press där på slutet, de här piloterna måste prestera på en nivå vi bandagsknarkare bara kan drömma om.

jag tänker mer att det var en tillfällighet att just Binder gör samma miss två dagar i rad.
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Trist att se att stora spanska profiler som vanligt behandlas annorlunda än resten.

Är Mike Webb/race direction rädd att uppröra Carmelo Ezpeleta samt förlora jobbet om de inte dömer de spanska toppförarna fördelaktigt?

Tänk om Bez eller Quartoraro hade kört in i Marquez bakifrån när han låg och cruisade långt utanför racespåret på träningen, jag är nästan säker på att det direkt hade kommit upp en skylt "The incident between Marquez and Bezzecchi is currently under investigation", varpå Bez hade fått ett Long lap penelty under racet...

Eller Acosta, som är den ende som får köra på det grönmålade området utan påföljder...

Tror KTM har fått till en riktigt bra lineup med Binder och Miller. Två riktiga team-players.

Trots att Binder är en av de allra största talangerna i MotoGP och att han innan detta år alltid har kört med ett sänke till hoj under sin tid i MotoGP så har han aldrig pekat finger åt sin hoj eller gestikulerat åt den när ligger i sandfållan efter en vurpa.

Tycker han påminner om Messi, ett underbarn som kommer från enkla förhållanden och som är superlojal och tacksam mot sin arbetsgivare för att de har givit honom chansen.

Får lite samma känsla av Mir och Oliviera.

Tycker Miller hade en stor poäng i sin sågning i helgen av alla primadonnor i MotoGP som öppet klagar på sin hoj/team, de som betalar primadonnorna mångmiljoner för att de ska få resa jorden runt och köra världens bästa hojar på världens bästa banor...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
För att spinna vidare på track limit warning....

Var tydligen "inofficiella WM" i track limits när F1 körde på RedBull ring i helgen.

Ska bli spännande att se hur de tacklar det för förarna verkar ju ge blanka fan...

Är det för att de blivit så bra på att identifiera överträdelser som det har blivit ett problem?

Spekuleras i att grusa utanför kurbsen eller s,k korvkurbs som förstör bilarna om man kör på dem...
Undrar hur det ska gå då även hojar tävlar på den banan fast det går säkert att anpassa(?)


Screenshot_20230703_105646_Stitch It!.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För en gångs skull så tittade jag faktiskt på parodin F1, mest för att den gick på Red Bull Ring. Man kan väl lugnt konstatera att MotoGP har små problem i jämförelse och att MotoGP i det här fallet framstår som betydligt mer konsekventa med ett betydligt bättre system...

Hamilton's beteende var ju bara för pinsamt. Överskrida track limits i en och samma kurva typ tio varv i rad för att bilen understyrde in i kurvan, samtidigt klaga på radio till teamet istället för att anpassa hastighet och bromspunkter...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fattade jag det rätt ska hela F1 bilen vara utanför banan och det vita strecket som begränsar banan.
Vilket innebär att det räcker med Ett hjul av Fyra på det vita strecket så har bilen inte överskridit Track Limits enligt F1. Nedan en bil som inte överskridit Track Limits !
1688382350106.png
Med tryckkänslig kabel ska den ligga mellan RödVitt och det vita strecket och vid indikation om tryck, ja då har inte Track Limits överskridits i F1 .... :hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top