Jag tycker inte det.
Men allt beror väl på hur man tolkar det.
Ducatin är byggd för att köras på ett specifikt sätt. Pecco är som klippt och skuren för det.
Jorge Martin pressar hojen och letar efter olika sätt att utnyttja aeron. Vilket gör att han är snabbare än Pecco. Men labil som en hund på nyårsafton.
Så varför är Jorge en bättre förare än Pecco?
för det första, är Jorge verkligen en bättre förare än Pecco? I lördags var han det men knappast på fullängdsracet.
Men annars tycker jag nog att de två scenarierna är samma sak. Den förare som förstår maskinen fullt ut är den som som kan köra runt ev. problem. Exempelvis Casey Stoner som av vissa anses vara den med störst naturlig talang någonsin. Han kunde sätta sig på hojen och nästan omedelbart nå dess maximala prestanda, oavsett förutsättningar. Han kunde köra runt problem med den annars svårkörda 2008/2009-Ducatin för att han instinktivt förstod den. Han gav ju Marquez och övriga Honda-förare en implicit känga om just det förra året, när han sa att vissa förare var bortskämda: ”istället för att klaga och begära att ingenjörerna fixar hojen när de upplever problem så ska föraren istället lära sig att förstå hojen och utnyttja desss fördelar till max”.
Så i mitt tycke är det det som karaktäriserar den ultimata föraren, förstå den och den karaktär som ingenjörerna skapat och _genom_ den kunskapen kunna utnyttja hojen till max. Jag tror inte det är Jorge, iaf inte ännu.
Motsatsen är typ Aleix lite tidigare i karriären, han kunde kötta järnet och köra på hörntänderna ”överkörning” och därigenom ibland nå framgång, men lika ofta slutade det i sandfållan. Det är först på äldre dar när han också _förstår_ vad och hur han kör som han nått de riktiga framgångarna.
-edit- on point ang Martin va Pecco:
Martin säger att ”ingenjörerna måste fixa hojen så blir jag ostoppbar” medan Pecco sa att ”efter lördagen så förstod jag vissa saker och ändrade mitt körsätt till söndagen vilket var nyckeln till vinsten”
Qatar sprint winner Jorge Martin believes he can be unbeatable when the GP24 is ironed out.
www.crash.net