Vad det kostat Honda att hålla MM med "hela" hojar under säsongerna är nått jag funderat över.
Den här sammanställningen är från mid season. Vet inte om det finns en mer aktuell sammanställning.Vad det kostat Honda att hålla MM med "hela" hojar under säsongerna är nått jag funderat över.
Och nu är det Gresini som ska ta kostnaden. Det är ju inte bara kåpor som skrotas vid krasch.
Finns det en sammanställning av hur många krascher varje MotoGP förare haft 2022 eller 2023 ?
Lysande !Den här sammanställningen är från mid season. Vet inte om det finns en mer aktuell sammanställning.
https://mgp1official.com/motogp-mid-season-crash-report/
Pol har ju inte kört så många race, åtminstone inte fram till sommaruppehållet. Det var väl i första racet han kraschade rejält och var borta ett bra tag.Har Pol bara två crasher?
Där ser man så fel jag har för det känns som han ligger i sandlådan oftare än så.
Och att Bagnaia håller sån klass med bara 4 krasher är imponerande! ?
Och Marc ska åka samma hoj nästa år som har näst mest krasher i år...
Även om jag gissar att han kommer krasha färre ggr nästa år.
Finns det någon lista på hur många krasher man gjort själv kontra hur många man "råkat ut för" pga av andra.
Rins har varit sjukskriven ett bra tag, troligen därför LCR klarat sig bättre än Repsol.Lysande !
Då blir Containerfartyget med kåpor till Gresini ännu mer motiverat eftersom Gresini 2024 får krasch listans 1:a Marc Marquez (14 krascher) och 2:a Alex Marquez (12 krascher) i teamet.
(OK Alex Marquez Grisini på delad 2:a plats med Joan Mir Repsol Honda också 12 krascher).
Och Kraschlistan för 2023 toppas av Repsol Honda teamet ......med MM och Mir.
Alatalo har på annan plats skrivits att tiden är förbi när satelitteamen körde egna inställningar osv på hojarna men Nakagami och Rins , också på Honda, har klarat sig bättre.
För de haft vederbörlig respekt för Hondan eller för de varit sjukskrivna över flera lopp ?
…och han är också i 99 fall av 99 inte ens i närheten av pallplatser.Nakagami verkar ha mest respekt för Hondan...
Ja, det där reagerade jag på när jag kikade på TNT-sändningen.Är det här en inte så subtil diss av Marquez från Stoner?
Casey Stoner launches passionate defence of Honda: “Bikes aren’t quite as bad…”
Casey Stoner has jumped to the defence of the under-pressure Honda MotoGP team.www.crash.net
”We saw Alex Rins win in Austin, he dominated that race. A bike doesn’t go from winning to being massively uncompetitive.”
“It’s easy to sit there and think the grass is greener. To look at what else is doing. Ducati have beaten most bikes and are doing a good job.
“It’s easy to lose heart and motivation and confidence. Those things combined drop you down hill.”
Precis.…och han är också i 99 fall av 99 inte ens i närheten av pallplatser.
Ja, jag tänker nog lite som du. Marquez sa också att Hondans nuvarande kvaliteter passade unikt bra på just Austin och vi vet ju att Rins är vass på den banan. Men Stoner hade å sin sida en unik förmåga att plocka ut maximalt ur materialet han körde på, så jag tänker också att det lite är en snyting mot Marc, typ "vadå, kan du inte hålla fokus och komma över hojens begränsningar? JAG klarade ju det på den erkänt svårkörda duccen". Vilket man ju kan tycka vad man vill om, om det skulle vara så. T.ex. att det är naturligt att inte ha självförtroende på topp efter svårt skadeläge i flera år.Ja, det där reagerade jag på när jag kikade på TNT-sändningen.
Utöver det loppet så har Honda tagit endast 2st topp-5 (i fulla race) - JM 5:a i Indien och MM 3:a i Japan. USA-resultatet var en avvikelse. Rätt pilot på rätt bana. Lägg där till att det var i början av säsongen och att de andra stallen kanske inte lärt sig nyttja det nya materialet full ut. Så jag håller nog inte med Stoner (som förvisso borde ha mer koll än jag) om hans slutsats.
Han kan väl ha en poäng kanske men hur ofta ramlade Mir och Rins av Suzuki? Visst kan det vara en slump men Hondachaufförernas sjukskrivningstal har väl stuckit ut en smula eller?Ja, jag tänker nog lite som du. Marquez sa också att Hondans nuvarande kvaliteter passade unikt bra på just Austin och vi vet ju att Rins är vass på den banan. Men Stoner hade å sin sida en unik förmåga att plocka ut maximalt ur materialet han körde på, så jag tänker också att det lite är en snyting mot Marc, typ "vadå, kan du inte hålla fokus och komma över hojens begränsningar? JAG klarade ju det på den erkänt svårkörda duccen". Vilket man ju kan tycka vad man vill om, om det skulle vara så. T.ex. att det är naturligt att inte ha självförtroende på topp efter svårt skadeläge i flera år.
Precis, håller med helt. Något är det med Hondan som inte funkar. Var mer intresserad av varför Stoner valde att säga det han gjorde, lät lite vasst som sagt.Han kan väl ha en poäng kanske men hur ofta ramlade Mir och Rins av Suzuki? Vissta kan det vara en slump men Hondachaufförernas sjukskrivningstal har väl stuckit ut en smula eller?
Hojen måste ju rimligen ha någon egenskap som antingen inte talar om att den tänker kasta av dig eller något som gör att den skickar dig i omloppsbana när du tar rygg på någon snabb för att den har en brist övriga tweakat bort?
Hur var det nu, skrev inte mr Fjädringsdude Alatalo något om att man justera hojen för ännu bättre prestanda ifall föraren kan acceptera att hojen ormar sig och lever om?Precis, håller med helt. Något är det med Hondan som inte funkar. Var mer intresserad av varför Stoner valde att säga det han gjorde, lät lite vasst som sagt.
Det är möjligt att Stoner hade lyckats hitta rätt väg med Hondan men han hade också en unik kompetens när det gällde att få ut maximalt ur en hoj, trots ev brister enligt vad vissa bedömare beskrivit det. Marc har ju kunnat köra runt problem tidigare men men just nu har han kanske varken den fysiska eller mentala styrka, och ev har han inte heller haft aromers unika kompetens där, även om han givetvis är talang av guds nåde i övrigt.
J@vlar vad det kommer säljas merc hur det än blir med numret.Nu när Marc lämnar Honda efter många framgångsrika år och tyvärr ett slut som skulle kunna se roligare ut så kan jag tycka att varför inte också lämna 93 och börja om på ny kula helt utan minnen från förr.
Ny hoj, nytt stall och nytt nummer, nu kör vi järnet !
Lycka till grabben.
Vetifan det. På Sachsenring var det tomt som ett kvinnohuvud vid MM's merctält. VR46 teamet var köer hela helgen vid alla merctält. 60-70 % gick i nån VR46 merc sen han själv körde. När Vinales bytte från 25 till 12 så insåg han tidigt att för att få ut sitt nya nummer fick folk byta in sina gamla merc mot nya.J@vlar vad det kommer säljas merc hur det än blir med numret.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |