MotoGP - Argentina

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Hans setup hade nog funkat på en hoj med elektronik som tillåter effektuttag tidigt så den går lite fort rakt fram med, att det är elektroniken är jag rätt säker på för jag vägrar tro att det saknas effekt i någon av hojarna som kör GP utan den finns nog och blir över utan det är troligen hur den effekten levereras/regleras som är problemet.

Tror som du. Jag läste i ett forum att Honda och Ducati headhuntat kompetens från Magneti Marelli medan Yamaha beslutat att kompetens fanns in-house. Det är bara att hoppas dom kommer ifatt inom kort...
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Löparna får väl en varning och sedan samma förutsättningar igen som alla andra men med hot om "omklädningsrummet" om dom gör det igen...
Dvs de blir inte robbade på hela tävlingen direkt.

Andra tjuvaren får duscha oavsett vem som tjuvade första gången. Det var dock inte friidrottens formalia som var poängen, utan att en tjuvstarta är binär, dvs det finns inga lätta och grova tjuvningar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tror som du. Jag läste i ett forum att Honda och Ducati headhuntat kompetens från Magneti Marelli medan Yamaha beslutat att kompetens fanns in-house. Det är bara att hoppas dom kommer ifatt inom kort...

Ja, det var väl Rossi som sa detta förra säsongen, eller hintade åtminstone: ”I’m pushing Yamaha to move faster”., dvs anställ kompetent folk från Magneti-Marelli.

https://www.motorcyclenews.com/spor...gp-rossi-sees-light-at-the-end-of-the-tunnel/
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vet det, men att finns olika grader av bestraffningar, dvs lätta och grova, var min poäng ;-)

Om det börjar bli en bedömningssport med tjuvstartande och det midla straffet bara är ett par sekunder så kan det börja vara värt att tjuvstarta lite lagomt mycket. Tjuvstarter är bra om det är hårt bestraffat och helt svartvitt bedömt.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är skillnad på att knuffa hojen framåt och inte avsluta rörelsen när man släpper kopplingen och att rulla den bakåt igen när man klantat sig.
Jag tror att det gynnar sporten att straffa de förare som bryter mot reglerna. De flesta kommer att stå still i nästa race. Hade han inte fått något straff och bilderna blivit uppmärksammade hade alla gett en liten knuff precis innan de släpper kopplingen.
De utdrag jag sett ur regelboken är tydliga. Man ska stå still. Som en polis en gång sa till mig vid en stoppskylt "Det är alltså då hjulen har samma hastighet som marken.".

Mina hjul har nästan alltid samma hastighet som marken. Åtminstone undersidan av hjulen.

Men för att hålla sig seriös tycker jag inte det ska vara så stort straff med den här knappt synbara incidenten.
 
Last edited:

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Om det börjar bli en bedömningssport med tjuvstartande och det midla straffet bara är ett par sekunder så kan det börja vara värt att tjuvstarta lite lagomt mycket. Tjuvstarter är bra om det är hårt bestraffat och helt svartvitt.

Typ Lorenzostart...

https://www.youtube.com/watch?v=9ezvql7FtV0

Tyckte också att straffet inte motsvarade brottet till jag läste ditt inlägg som gav en tankeställare. :tummenupp

Men man skulle ju kunna ha två bestraffningar, en med 3 sekunderslingan för tjuvstart som bara uppfattas av instrumenten och en för tjuvstarter synliga för ögat (typ utan att behöva köra repris om och om igen) som ger ride through.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan RD se om kopplingen är fullt intryckt vid startögonblicket?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Typ Lorenzostart...

https://www.youtube.com/watch?v=9ezvql7FtV0

Tyckte också att straffet inte motsvarade brottet till jag läste ditt inlägg som gav en tankeställare. :tummenupp

Men man skulle ju kunna ha två bestraffningar, en med 3 sekunderslingan för tjuvstart som bara uppfattas av instrumenten och en för tjuvstarter synliga för ögat (typ utan att behöva köra repris om och om igen) som ger ride through.


Ja, i förhållande till vad han tjänat på att rulla lite innan starten så är det ju ett väldigt hårt straff men att göra det till en bedömningssport för vilken sorts tjuvstart det är kommer bara att flytta klagomålen från att det blev för hårt straff för en skitsak till att den föraren egentligen bara borde fått en liiiten tjuvstart och därför ett litet straff. Med en nästan garanterat större mängd småtjuvstarter och därför en större mängd klagomål på RD.
Om regeln är att man inte får röra sig framåt innan de röda lamporna slocknar så är det väldigt lätt att se om någon bryter regeln, och regler som lämnar väldigt lite tolkningsutrymme är bättre.

Vad gäller att Cal blev lika hårt straffad för att krypa innan starten som Marc blev för att rulla MOT körriktningen så tycker jag att MM borde blivit svartflaggad för det illtaget.

Jag hade i det här fallet hellre sett Cal stångas i toppen än att få ride through, men som sagt, jag tror att det är bättre i längden att ha en knivskarp regel med hårt straff för att beivra tjuvstarter helt.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Vad gäller att Cal blev lika hårt straffad för att krypa innan starten som Marc blev för att rulla MOT körriktningen så tycker jag att MM borde blivit svartflaggad för det illtaget.

Jag tyckte då det begav sig att MM93 borde blivit svartflaggad för att ha kört mot körriktningen. Hade det skett så hade jag förmodligen inte haft lika stora problem med CC35s bestraffning. Som de hanterade det blir proportionaliteten lite knepig.

Köra mot körriktningen OCH dessutom ignorera gängse startförfarande ("Any rider who stalls his engine on the grid or who has other difficulties must remain on the motorcycle and raise an arm. It is not permitted to attempt to delay the start by any other means.") - ride through
Tjuvstart - ride through
Nästan bowla av AE41 - tappa en position
Bowla av VR46 - 30s tidspåslag ("30s ride through penalty")

Känns det proportionerligt? Jag tycker inte det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Cal har kanske rätt när han säger att Vale, Marc eller Dovi inte skulle ha tilldömts samma straff? :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Cal har kanske rätt när han säger att Vale, Marc eller Dovi inte skulle ha tilldömts samma straff? :va

Marcs bowlande upp genom fältet där han bokstavligen tryckte av förare av asfalten utan att bli svartflaggad är ett ypperligt stöd för Cals uttalande.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Marcs bowlande upp genom fältet där han bokstavligen tryckte av förare av asfalten utan att bli svartflaggad är ett ypperligt stöd för Cals uttalande.

Så är det.

Vilket också är ett ypperligt exempel på att alla regler aldrig kommer vara så svart-vita som vissa vill.
En del kommer alltid vara upp till bedömningar.
I Cals tjuvstart är det solklart, i Ducatis aero-fall inte så solklart, i MM's fall klar bedömning.
Och bland oss sofftyckare vet vi ju att våra bedömningar skiljer sig rätt rejält från situation till situation. :hihi
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
En gång i tiden hade de straffet att tappa en position för att ha överskridit bangränserna och vunnit tid. Efter att en förare (Folger?) varit tvungen att droppa ett tiotal sekunder eller så för att tappa en position så införde de (ett variabelt) tidspåslag.

Efter att de kommit underfund med att tidspåslag är en usel ide (förutom när bedömningen kommer efter raceslut) så införde de i år det "långa varvet".

Det är ju märkligt att bestraffning för andra infraktioner, såsom tjuvstart, inte kan revideras, eller bedömas individuellt (se tidspåslagsbestraffningen).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dorna sysslar med underhållning. En viktig del i underhållning är spänningen.
Ju mer spännande det är dessto större publik.
Så reglerna utvecklas för ökad spänning.
Exempel:
Snabbaste varv under FP ersätts med två korta Q1 och Q2
Enhetsdäck(?) under Bridgestone ersätts under Michelin med val av "enhetsdäck" Soft, Medium, Hård.
Alla ska få chansen välja fel däck.
Och rejält straff för tjuvstart, ska skaka om i poängen ! Och iden med depåvarvet är smart. Sent i mål (tex som nr 17) efter depåvarv behöver inte förklaras.
Svårare förklara för den publik som inte följt hela loppet eller inte kan se starten från sin åskådarplats att 1an i mål får tidstillägg 10 sek och blir 8a.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Klart det finns ett mått av underhållningsvärde i hur man lägger upp kommersiell sport. Din beskrivning av ”utvecklingen” har dock inte så mycket med verkligheten att göra.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top