MotoGP Assen 25e-27e juni

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Lite lagom spännande race. Och än en gång så försöker MM köra hårt mot VR, och VR går segrande ur det. Jag misstänker att VR har så mycket mer erfarenhet av att köra hårt att det inte riktigt funkar mot honom som det gjort mot andra för MM. För VR kan köra både jävligt hårt och fult. I det här fallet tycker jag nog att MM får skylla sig själv och han verkade lite gnällig och butter. Men, det bådar ju gott att han fått fart och faktiskt kan hålla ett helt race. Mer spännande fajter. Bara att hoppas att det inte blir att glida i sidled in i någon annan i en kurva fler gånger.
Tänkte just på det också. Det funkar för MM att köra hårt och "skrämma" åkare som Jlo m.fl. Men då han gör samma mynt mot karln som fasiken nästan knytnäves slogs mot Biaggi blir en helt annan femma.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Kul race!

Att MM visar en sida vi inte sett tidigare är ju inte så konstigt. Allt gick ju i medvind förra året och nu är det inte lika lätt. Jag tar inte så hårt på när förare "gnäller" över att de kom två:a.

Dessa killar har sån sjuk vinnarinstinkt och vinnarskalle att de ser svart när de inte vinner. Känner flera som är likadana, otröstliga och går inte att prata med när de förlorar med nära vinst. Men visst kan man tycka att de skulle hålla tyst men hur kul vore det. Roligare att se passionen att de verkligen ville vinna även om det kan uppfattas som gnälligt.

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Verkligen och den förmågan i kombination med gudabenådad talang gör honom helt unik. Marquez har mycket att lära.
Mmm, alla Rossis år i toppen av cirkusen, ständigt utmanad av nya förmågor, har förmodligen finslipat en instinkt, förmåga och talang som redan funnits där från början. Vi ska aldrig inbilla oss att vi från TV-soffan uppfattar alla signaler och tendenser som förarna utväxlar under ett race, onboardkameror och helikopterbilder till trots.

En lätt antydan till tidig broms, en lite sen ingång som ger intryck av en möjlig lucka, ett aningen brett spår i en utgång de där varven i mitten av racet - sedan smäller ledaren igen dörren framför nosen på den lika snopne som ambitiöse bakomvarande föraren när denne tänker utnyttja sina iakttagelser i en sista satsning för vinst...

Sedan kan man säga vad man vill, kamerabilderna ljuger inte och race direction dömer efter vad man kan se, konstatera och bevisa. Är det en slump att det blivit ordentlig kontakt just mellan pöjken och geten de två senaste gångerna när insatsen gällt racevinst? Och att det är MM som satt hjulet i sidan på VR? Jag är skeptisk...

I stället tror jag att detta är ännu en variant av de mind game som i större eller mindre omfattning drabbat Biaggi, Gibernau och Stoner för att nämna några som kämpat mot farbror Rossi om mästerskap. Vid likvärdig hastighet och kapacitet ska det till något alldeles extra för att gå segrande ur en kamp mot VR, för att vinna regelbundet måste föraren helt enkelt åka från geten. Och ventilerar man sitt missnöje över strategispelet i dessa livsfarliga hastigheter är det lätt att få stämpel som "gnällig" av oss läktarexperter. Tough game :)

Ett långt och krångligt sätt att säga att jag fullt ut delar Din uppfattning :)

Annars var det enligt min uppfattning ett riktigt spännande race, JLo gjorde som förväntat en kalasstart men orkade inte riktigt hänga med. Att AEsp fick problem kan inte ha förvånat många andra än vissa kommentatorer - Det är enklare att bygga en kvalräser (speciellt med fördelen av mjukare däck) än en podiemaskin, Suzuki gör ett bra jobb men det måste få ta tid... Ducati har det tuffare nu, kommer förmodligen att behöva en ordentlig chassiuppdatering för att få tillbaka spetsen. Att Dani gick omkull under WU var totalt onödigt, det hade varit en god värdemätare inför Sachsenring att se honom ovurpad. PEsp imponerar med goda raceprestationer och CC kan inte med handen på hjärtat gnälla över placeringen, Dovi med trasig sits och än en gång Redding presterar under vad materialet borde medge.

Ptjaa, det var väl de viktigaste iakttagelserna detta race? Annat än att säsongen 2015 verkligen är den bästa på många år i denna cirkus. Nu ser vi fram emot ett spännande tysklandsGP innan uppehållet, jag hoppas för egen del få se Pedrosa på pallen igen :)

Last edited:

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
En lätt antydan till tidig broms, en lite sen ingång som ger intryck av en möjlig lucka, ett aningen brett spår i en utgång de där varven i mitten av racet - sedan smäller ledaren igen dörren framför nosen på den lika snopne som ambitiöse bakomvarande föraren när denne tänker utnyttja sina iakttagelser i en sista satsning för vinst...

Hade det varit intressant att se spårval in i sista chikanen de tidigare 5 varven för att se om de skiljer sig något? Om Rossi medvetet lurar MM så borde det synas där kan man tycka.

Generellt är jag positiv till MM:s tuffa stil och just att han inte hanterar Rossi med silkesvantar. När det bara var Rossi som körde hårt (för några år sedan) så var det ingen rolig racing... Men just i detta fallet så får jag nästan tycka att MM var ute och cyklade. Den manövern hade "little to none" chans att lyckas med båda kvar i sadeln och MM ska nog vara glad att Rossi körde över gruset (istället för att de båda skulle ligga och simma däri).

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har inte sett racet än men det går ju inte att undgå att höra resultatet och händelsen i en depå......

Kan det vara så att han bromsade lite senare på sista varvet och gick lite längre mer upprätt till han kunde tippa ner?

Var en tanke jag fick, sen bromsare bakom på sista varvet så kan man inte gå på vanliga stället för då är han där på insidan, försöka stänga spåret funkar nog inte på just denna sena inbromsaren då han skulle trycka sig innanför ändå och då kan man ju alltid gå på lite senare eller lätta av lite istället, kommer ju "stå still" mitt i böj men är bara den andra bakom så står han ju lika still och med kort avslutning så funkar det ju, ännu bättre om han blir tvungen att gå utanför istället.

Men, nu tänker kanske inte MM så utan mer "det går" och försöker ändå där andra vart kvar bakom eller fått gå utanför för att inte gå in i baken.

Skulle nog inte funka på en sådan förare som Lorenzo då, han skulle tagit höjd och tatt han i utgången istället men om det är så han gjort så skulle han inte valt den taktiken mot Lorenzo heller.

Men ska titta på reprisen och bilda mig en egen uppfattning om det nu går när man redan har läst och hört en massa.

Undrar om Honda tycker det är lika kul att MM slutade i topp på just det materialet när Pedrosa kör vidare på den nya.
Men kanske tycker han ska samla lite poäng, placeringar och självförtroende under tiden Pedrosa gör en vinnare av den nya så MM kan "ta över" den och visa vart skåpet ska stå....

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Vilket jävla race! Har nog inte riktigt landat ännu.

Att sitta där på plats vid den delen av banan och just den avslutningen var helt magiskt! Har nog aldrig vrålat så mycket i hela mitt liv. :tungan

Hoppas det blir fler sådana här race, gärna med Lorenzo, Iannone och Dovi i täten också. :fyllisar

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Tycker Marqués bjuder på stor underhållning och frågorna från journalisterna är mer pinsamma. Lorenzo gav dom svar på tal.
Kungen levererade verkligen och var värdig vinnare.

Hoppas på fler täta dueller.:yoparty

Många av frågorna är som alltid löjliga iochmed att det är journalister som ställer dem. MEN... två av frågorna var bra:
1. Vad hade du gjort om du var i Rossis situation?
2. Hur såg du det framför dig vad som skulle hände efter det att du klämde in dig sent mitt i kurvan?

Dessa två frågor är bra och det kan han inte svara på utan att tappa ansiktet. Han tränger honom av banan då han inte lyckas köra om på annat vis. Dessutom hade han förmodligen vurpat om inte Rossi fanns där.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Många av frågorna är som alltid löjliga iochmed att det är journalister som ställer dem. MEN... två av frågorna var bra:
1. Vad hade du gjort om du var i Rossis situation?
2. Hur såg du det framför dig vad som skulle hände efter det att du klämde in dig sent mitt i kurvan?

Dessa två frågor är bra och det kan han inte svara på utan att tappa ansiktet. Han tränger honom av banan då han inte lyckas köra om på annat vis. Dessutom hade han förmodligen vurpat om inte Rossi fanns där.

Tyckte den enda som tappade ansiktet var den journalist som fick frågan tillbaks från Lorenzo om vad han ansåg om incidenten.

Detta visar vad vissa journalister går för.

Tyckte Marques förklarade bra vad han hade tänkt genom att stänga spåret men hade inte räknat med att Rossi skulle gena fram till segern.
Rossi replikerade ganska vasst om incidenten vid Laguna då dom senaste hade en liknande batalj.

Så Rossi vann även på presskonferansen "i vanlig ordning"

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Vilket jävla race! Har nog inte riktigt landat ännu.

Att sitta där på plats vid den delen av banan och just den avslutningen var helt magiskt! Har nog aldrig vrålat så mycket i hela mitt liv. :tungan

Hoppas det blir fler sådana här race, gärna med Lorenzo, Iannone och Dovi i täten också. :fyllisar

Håller med det var ett magiskt race som innehöll allt.
Förstår inte varför folk verkar missnöjda, detta är väl det man vill se och det man betalar för.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Vi ska aldrig inbilla oss att vi från TV-soffan uppfattar alla signaler och tendenser som förarna utväxlar under ett race...
Håller verkligen med dig. Och jag tror också, som du, att Rossi agnade med en just så subtil lucka att Marquez ofelbart föll offer för sin impuls på exakt det vis som Rossi avsåg. Inhibition är en färdighet som Marquez har långt kvar att utveckla och förfina för att bli en verklig mästare.

Edit: som Ola (var det väl?) skrev lite tidigare har Rossi ju till och med sinnesnärvaro att lyfta framhjulet för att inte gå omkull i gruset. Fantastiskt. Sista kurvan ur alla tänkbara vinklar här:

https://www.youtube.com/watch?v=Hci4Zp636SI

Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Förstår inte varför folk verkar missnöjda, detta är väl det man vill se och det man betalar för.
Vem är missnöjd förutom MM och Honda?
Ren masterclass av VR, hoppas Yamaha fortsätter att leverera konkurrenskraftigt material så vi får se fler liknande dueller. Om så blir det intressant att se hur motståndskraftig MM är mot 'Rossifiering', redan smått skakig i år och inte alls otänkbart att pojken ådrar sig samma nojor som Gibernau, Biaggi m.fl.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ren masterclass av VR, hoppas Yamaha fortsätter att leverera konkurrenskraftigt material så vi får se fler liknande dueller. Om så blir det intressant att se hur motståndskraftig MM är mot 'Rossifiering', redan smått skakig i år och inte alls otänkbart att pojken ådrar sig samma nojor som Gibernau, Biaggi m.fl.

Skillnaden på Biaggi/Gibernau och Marquez är förstås att Marquez vunnit VM två gånger, på relativt ohotat vis. Han vet därmed att han vinna sett över en hel säsong, jämfört med Sete och Max som bara lyckades vinna enstaka race (jag räknar alltså endast 500/MotoGP då). Dessutom kan man ju se på Lorenzos "comeback" i vinnande form, efter lång tid med mindre framgång, och ändå dominerat totalt i några race. även han har ju två mästerskap i bagaget.

Dvs, "Rossifiering" är det nog lite tidigt att tala om.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Håller verkligen med dig. Och jag tror också, som du, att Rossi agnade med en just så subtil lucka att Marquez ofelbart föll offer för sin impuls på exakt det vis som Rossi avsåg...
Ja, jag kikade lite på racet ytterligare en gång igår, finns gott om exempel i sändningen när det gäller spårval tidigare varv. Visst hämtar der Alte duktigt med höjd inför chikanen och visst frestas pöjken att hugga till och välja ett spår som i slutändan skulle tvinga honom att i princip stå still eller hamna i fållan bara för att komma runt. Jaja, det finns nu många uppfattningar även i detta, ser att PEsp och Smith filosoferar i liknande banor: http://m.crash.net/motogp/news/220594/1/espargaro-looks-like-anything-goes-on-last-corner.html

Det skulle inte förvåna mig om vi till slut ser en pöjk som inordnar sig lite mer i fållan och väljer att göra något mer subtila passeringar, ska Du armbåga Dig fram i sista kurvan vill det till att Du i alla fall kan göra det rimligt troligt att Du skulle ha klarat kurvan utan att valla mot konkurrenterna... ;)

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj

Missnöjet med hans attityd hos vissa här.
En rivalitet måste finnas för att det ska hetta till, vi har sett det mellan många förare.

Nu har vi 3 st titelinnehavare som gör upp om segrarna, tror ingen är speciellt bra kompisar med varandra på banan.

Pojkspolingen har visat att med en respektlös attityd kan man vinna titlar, men hans vilja verkar större än hans förmåga och det går över styr ibland.
Hittar han tillbaks till den känslan han hade 13-14 så har han bevisat att han kan slå vem som helst.

Nu var han närmare än någonsin på en erkänd "Yamaha" bana som passar Rossi så det ser lovande ut för framtiden.
Har inte heller sett Rossi så här bra sen 2009 vilket också bådar gott tillsammans med en Lorenzo som inte har gett upp.

VR visade verkligen varför han är odiskutabelt den bäste genom tiderna, men mycket roligare om han får lite motstånd.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Verkligen och den förmågan i kombination med gudabenådad talang gör honom helt unik. Marquez har mycket att lära.

Jo, och om nu Rossi visar sig ha löst problemet med kvalen så är han ju i princip den mest kompletta föraren på gridden. Han har både erfarenheten, vinnarskallen, förmågan och dessutom har Yamaha försett honom med vinnarmaterial.
Att kunna köra hårt, och ibland även fult, är ju även de saker som hör hemma i en komplett förares verktygslåda för att kunna hantera när andra gör det.

Apropå Rossis mentala spel, tyckte att han sänkte varvtiderna ganska markant några varv innan MM körde om, kan ju knappast ha varit av någon annan anledning än att spela lite halt och släppa om ungtuppen, sedan stressa honom lite bakifrån. Han hade ju inga problem alls att komma om honom när han ville sedan.

I år tror jag nog inte MM lyckas ta titeln. Han har tappat för mycket, och det är ett par alldeles för skickliga förare som ligger i topp. Tror inte på en upprepning av 2013 när JL och DP kraschade bort sig från titelmatchen. Han kan nog däremot vara med där och ställa till oreda. Hoppas bara på att han inte lyckas peta någon av titelkombatanterna av banan, så som han gjorde med Pedrosa.

Skulle Rossi lyckas knipa titeln i år måste nog alla erkänna att han förtjänat epiteten GOAT.

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Då har man sett reprisen då, fy satan vilket race!

Rossi och MM pressade verkligen materialet, förutom några varv där när MM gick om, Hela racet.

Där är den största skillnaden mellan de bästa och resten, konsten att pressa hojen Varje böj Hela racet!

Incidenten då....tja, Rossi lär ju sett han och kunnat rätat lite och gett utrymme om han velat, men det är ju inte hans skyldighet. . . .man öppnar inte dörren och släpper in någon om man vill vinna vm!

Rätt dömt, hade blivit förbannad om Rossi gett utrymmet och ännu surare om man dömt bort han!
MM är Hård och vinner nog mycket på det i närkamperna, jobbigt att få mothugg då när man är bortskämd med att få som man vill i vanliga fall kanske. :D

Sen är ju frågan hur domarna ställt sig till det om det gällt MM och exempelvis Espargaro i samma situation när dom tittat på det?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati