MotoGP-hojar utan reglemente?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, vad tror ni, om man skapade en ny klass enligt principen; Bygg den snabbaste hojen Punkt!

Motor: 1500cc, v6, 25000v/min, automatlåda?

Chassie:2-hjulsdrift, navstyrning, större bränsletank, under 100 kilo?

Bromsar: nån typ av magnetbroms, eller kanske en "retarder" som bussar och lastbilar använder i branta, långa backar?

Spåna fritt, inom rimliga gränser. Hur mycket skulle varvtiderna sjunka?
Med tanke på att superbike har närmat sig mgp kanske man har nått gränsen för mgp-reglementet? Eller går det inte att bygga en snabbare hoj än mgp? Kanske är däcken och nerläggningsvinkeln gränsen?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
- 2-takt 2-5 cyl, alt 4t turbo, 500-1000cc nånting.
- Aktiv fjädring.
- Kolfiberfälgar.

I övrigt hade konstellationerna nog sett olika ut beroende på bankaraktär från race till race, ...om obegränsad ekonomi funnits.

Navstyrning såg aldrig ut att ge några fördelar sålänge det fanns med i bilden (är det ens förbjudet idag ?).
KERS lär ge fler nack- än fördelar, speciellt om bränslemängd inte är begränsad.
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Kan tänka mig att de nog skulle se ut ungefär som idag fast med ännu mer elektroniska hjälpmedel. Som zoidberg skrev;aktiv fjädring t.ex.
Möjligen lite andra varianter på antal cylindrar, slagvolym etc.
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Fritt användande av material till alla delar i hela motorn och chassiet.
Ingen begränsning vad det gäller Borr/Slagförhållande.
1300cc 2 takt.
600cc 4 takt turbo.
Aktiv fjädring.
Elektroniska hjälpmedel får användas fritt.
Hade dom infört allt det här hade tiderna sjunkit drastiskt då pulvret kommer öka kopiöst, kurvhastigheterna kommer skjuta i taket då hojarna blir mycket lättare och hjälpmedlen styr allting. Dock kommer inte föraren göra lika stor skillnad då hojarna kommer se precis likadana ut. Se bara på Formel 1 där dom undre klasserna börjar komma ikapp då begränsningarna gör att det inte är någon skillnad mellan klasserna längre.

Mina 12 kronor.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hade dom infört allt det här hade tiderna sjunkit drastiskt då pulvret kommer öka kopiöst, kurvhastigheterna kommer skjuta i taket då hojarna blir mycket lättare och hjälpmedlen styr allting.

För att det ska ske måste väl även däcken bli "kopiöst" mycket bättre? Tveksam till om den utvecklingen kan så mycket snabbare än den gör, däckutvecklingen har väl inga begränsningar i nuläget?
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
För att det ska ske måste väl även däcken bli "kopiöst" mycket bättre? Tveksam till om den utvecklingen kan så mycket snabbare än den gör, däckutvecklingen har väl inga begränsningar i nuläget?

Jo, det finns gränser för hur däcken får utformas när det kommer till nedläggningszoner på däcken för att minska kurvhastigheterna på hojen. Sen hade det säkert gått att dumpa många kilon på hojen om det tilläts fri materialtillverkning i motor och chassi, bara motorn går att dumpa säkert 10-12 kilo på om man fick använda alla material tillgängliga. Vet inte exakt hur reglerna är kring motoranvändning idag om man får byta motor till varje tävling(?)

Sammanfattat, ja det finns gränser för däcktillverkning och det går att höja kurvhastigheterna kopiöst :)
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
...och bibehålla hållbarhet under ett helt race ?

Hållbarheten är nog inte det största problemet, problemet idag är ju greppet, hur ofta ser du någon åka punka från slutkört däck kontra åka omkull tack vare dåligt fäste vid gaspådrag ur kurva?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Dom racen kommer det att stå el-hojar på startplattan.

Hållbarheten är nog inte det största problemet, problemet idag är ju greppet, hur ofta ser du någon åka punka från slutkört däck kontra åka omkull tack vare dåligt fäste vid gaspådrag ur kurva?
Hållbarheten är största hindret tror jag, ..vilket &så är anledningen till att man inte kör kvaldäck på race (vilka är 1-2 sek snabbare i varvtider).

Sen är ju förarna (& elektroniken) skickliga nog att anpassa gaspådraget efter befintligt grepp, istället för att gasa omkull sig.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hållbarheten är nog inte det största problemet, problemet idag är ju greppet, hur ofta ser du någon åka punka från slutkört däck kontra åka omkull tack vare dåligt fäste vid gaspådrag ur kurva?

Hållbarheten han åsyftar tror jag är långvarigt grepp i däcken.

Att klara sig dom fem första varven med bra grepp är inget märkvärdigt. Att däremot hålla samma tider på 25:e varvet som på det 5:e kräver oerhört mycket av däcken. Finns då inga däck idag som klarar det.

Ökar man då effekten ännu mer och möjliggör ännu snabbare kurvtagning så kommer däcken att slitas ännu fortare. Race över 15 varv skulle förmodligen bli en omöjlighet.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tanken är väldigt tilltalande men trots alla elektroniska hjälpmedel så skulle nog olyckorna bli både fler samt värre!

Jag tror inte det ökade hk antalet skulle vara det stora klivet utan mer fri vikt, chassie och fjädring är de som gör riktig skillnad. Teamen har redan idag svårt att få ner kraften i backen så 50-100hk mer är säkert bra men inte optimalt.

Det jag vill se är en regel för ekipagevikt så man öppnar sporten för större förare som idag inte har en chans pga av sin storlek!
 

jockeloto

Medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ingen:(
[QUOTE Se bara på Formel 1 där dom undre klasserna börjar komma ikapp då begränsningarna gör att det inte är någon skillnad mellan klasserna längre.
/QUOTE]

Håller inte riktigt med dig, Vettel slog kvalrekordet från 2004 på Silverstone förra året, inget kommer nära en F1:a även fast restriktionerna blivit hårdare. Gp2 bilarna är ca:8 sek långsammare per varv..
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det finns en prototypklass i Frankrike där det i princip är fritt med väldigt få begränsningar. Kommer inte ihåg vad den heter. Borde iof heta GP. :) Den startade för bara 2-3 år sen.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Nja, det ska det allt fyra platta hjul till + downforce som inte känns möjlig att skapa på en mc + bankade kurvor.

Med ruskigt mycket resurser skulle man nog kunna få en mc att vara helt upprätt i kurvorna med styrning bara av aerodynamiken från kåporna. Tänk att man fäller ut sidkåpor i kurvorna för att assistera svängen.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Med ruskigt mycket resurser skulle man nog kunna få en mc att vara helt upprätt i kurvorna med styrning bara av aerodynamiken från kåporna. Tänk att man fäller ut sidkåpor i kurvorna för att assistera svängen.

men då blir det flygplan på 2 hjul hehe:D
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
[QUOTE Se bara på Formel 1 där dom undre klasserna börjar komma ikapp då begränsningarna gör att det inte är någon skillnad mellan klasserna längre.
/QUOTE]

Håller inte riktigt med dig, Vettel slog kvalrekordet från 2004 på Silverstone förra året, inget kommer nära en F1:a även fast restriktionerna blivit hårdare. Gp2 bilarna är ca:8 sek långsammare per varv..


Nu sparkar du in öppna dörrar....För 15 år sedan, var F1 det absolut snabbaste banfordonet och över 20-23 sekunder snabbare per varv i snitt runt en 1.50 minutsbana. Nu skiljer det max 6-10 sekunder mellan F1 och GP2 och dom flesta ingenjörerna säger att om 4-6 år är GP2 hack i häl med F1 tack vare alla idiotiska aero-begränsningar och begränsningar av motoreffekt och varvet.

Släpp allting fritt med bara grundregler, 2-hjulsdrift, max cylindervolym, antal cylindrar och ingen turbo. Sen även regler kring hur elektroniken skall se ut, resten får väl ingenjörerna bestämma själva vad dom tycker är bäst. Vill dom dyka upp med en larvbandsdriven buss får dom göra det. :yoparty Tycker detsamma med alla motorsporter, varför låta reglerna gå genom dårhuset och inte genom stallen som kör sporten? Samma sak gäller lagarna kring MC i sverige. :tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top