MotoGP-hojar utan reglemente?

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Det dröjer mååånga år. Nu kan man på sin höjd köra en fjärrstyrd bil i trafik, att ta det därifrån till att bli så inteligent att den kan genomföra ett rejs i trafik är långt. Underskatta inte människokroppens förmåga att behandla data samt agera känslig sensor:tummenupp

Håller inte med riktigt där. Det finns mycket som elektronik kan göra som inte människan kan. Och på många sätt är en trafikmiljö bra mycket mer komplicerad än en enkelriktad tävlingsbana.

Att konkurrera med förarlös motorcykel är nog betydligt svårare dock.

[YOUTUBE-ID]DRF_KaWzxq4[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Om vi går åter till huvudfrågan så är min uppfattning att det inte finns mycket tid att plocka utan någon form av downforce (och jag ser inte riktigt hur det skulle gå till på en MC).

Spontant tror jag inte tiderna skulle förbättras mer än några sekunder även om man släppte allting helt fritt. Däckens grepp är en sån fundamental begränsning.
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Som jag fattat det så är det downforce ducati vill åt genom sina "vingar" på deras motogp hoj!
Även det nya areodynamik paketet (kåporna) skulle premiera downforce allt detta enligt Guareschi :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om vi går åter till huvudfrågan så är min uppfattning att det inte finns mycket tid att plocka utan någon form av downforce (och jag ser inte riktigt hur det skulle gå till på en MC).

Spontant tror jag inte tiderna skulle förbättras mer än några sekunder även om man släppte allting helt fritt. Däckens grepp är en sån fundamental begränsning.

man skulle ju kunna tänka sig aktiva spoilers på gaffelbenen som pressar ner framdäcket mot marken, vilket ger bättre grepp.
(aktiva så att spoilern fälls ut/in beroende på vilket håll man svänger åt)

Men jag tror inte heller att det finns speciellt mycket att hämta där
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Som jag fattat det så är det downforce ducati vill åt genom sina "vingar" på deras motogp hoj!
Även det nya areodynamik paketet (kåporna) skulle premiera downforce allt detta enligt Guareschi :)
Jag har läst att vingarna är till för att kyla motorn mer, så den håller längre.

Vingarnas yta är så liten att man antagligen skulle få samma downforce-effekt genom att vinkla ut fötterna.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Downforce på en motorcykel? Borde det inte få en massa oönskade effekter?

Om du lyckas få till en sjuhelvetes downforce på en MotoGP hoj, så borde det väl trycka hojen utåt i snabba kurvor? Eller?
Samma kraft som trycker hojen rakt ner när den står upprätt, borde ju trycka den "rakt ner" (alltså i hojens riktning) även i snabba kurvor, och därmed "öka på" centrifugalkraften som vill pressa hojen utåt i svängarna. Alltså borde man ju löpa större risk att tappa fästet i kurvorna med bra downforce...?

OM downforce funkade på racehojar skulle vi väl sett en massa fula vingar på väldigt många hojar för länge sen?

Nej, jag har också läst på flera ställen att det är för att skapa ett bättre luftflöde genom kåporna (och därmed genom kylaren) genom att skapa ett negativt tryck bakom luftutsläppet i kåporna.
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Känns inte som det kommer kunna gå mycket snabbare på befintliga banor med hoj. Fler hästar möjligen för topphastighet på rakorna men resten är väl ganska kört.

Något som skulle vara intressant i sånna fall hade varit en obegränsad bilserie om man nu ska drömma sig bort. Tänk er en bana med loopar och skruvar, vilket nästan dagens F1bilar är kapabla till.
Sedan att ingen skulle våga köra serien är en annan femma...

Ganska konstig tråd att skapa egentligen, hur ska man kunna uppskatta tider på förändrade reglementen? :va
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Känns inte som det kommer kunna gå mycket snabbare på befintliga banor med hoj. Fler hästar möjligen för topphastighet på rakorna men resten är väl ganska kört.

Klart det skulle göra. Felet är bara att alla tänker hoj som en hoj ser ut idag. Jämför en SAAB 95 med en F1 och leta likheter utöver de fyra hjulen. Med helt fria händer och begränsningen två hjul så tror jag ingenjörerna skulle kunna bygga/förarna kunna åka 4-5sek/varv snabbare, om man bara släpper tanken på hur en motorcykel ser ut just nu idag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Downforce på en motorcykel? Borde det inte få en massa oönskade effekter?

Om du lyckas få till en sjuhelvetes downforce på en MotoGP hoj, så borde det väl trycka hojen utåt i snabba kurvor? Eller?
Samma kraft som trycker hojen rakt ner när den står upprätt, borde ju trycka den "rakt ner" (alltså i hojens riktning) även i snabba kurvor, och därmed "öka på" centrifugalkraften som vill pressa hojen utåt i svängarna. Alltså borde man ju löpa större risk att tappa fästet i kurvorna med bra downforce...?

OM downforce funkade på racehojar skulle vi väl sett en massa fula vingar på väldigt många hojar för länge sen?

Nej, jag har också läst på flera ställen att det är för att skapa ett bättre luftflöde genom kåporna (och därmed genom kylaren) genom att skapa ett negativt tryck bakom luftutsläppet i kåporna.
Statiska vingar typ F1-bil är nog ingen höjdare, nej, däremot så tror jag att rörliga vingar skulle kunna göra en hel del för kurvhastigheten. Tänk dig en vinge som ger downforce på rakorna och upforce i kurvorna, dvs drar hojen inåt i kurvan. Redan idag har väl hojarna tillräckligt med gyron för att kunna mata en dator med nödvändig information?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Statiska vingar typ F1-bil är nog ingen höjdare, nej, däremot så tror jag att rörliga vingar skulle kunna göra en hel del för kurvhastigheten. Tänk dig en vinge som ger downforce på rakorna och upforce i kurvorna, dvs drar hojen inåt i kurvan. Redan idag har väl hojarna tillräckligt med gyron för att kunna mata en dator med nödvändig information?
Downforce på en raksträcka är väl inget man vill ha eftersom det ökar luftmotståndet :va
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
upforce i kurvorna, dvs drar hojen inåt i kurvan.

COOLT!!! Och så får man fixa hojar som tillåter 80 graders nedlägg. Då blir det bara att hålla fullt in i Trösen, lägga ner fullt, slå på FULL KLAFF (eller vad f-n det heter) i två tiondelar, vinkla upp och snabbt göra sig redo för Esset.
Varvrekordet kommer nog att hamna på ... låga 36:eek:r!

Det kan säkert hjälpa när man vill få hejd på skrotet i slutet av rakorna också :tummenupp

Du behöver inga bromsar! När, under flygning, bromsar JAS Gripen? Det är bara att slå full klaff (eller vad f-n det nu heter. Igen)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
man skulle ju kunna tänka sig aktiva spoilers på gaffelbenen som pressar ner framdäcket mot marken, vilket ger bättre grepp.
(aktiva så att spoilern fälls ut/in beroende på vilket håll man svänger åt)

Men jag tror inte heller att det finns speciellt mycket att hämta där

Precis! Spoiler på en MC måste vara aktivt reglerad för att alltid trycka ner hjulen och jag tror en sån skulle kunna reducera varvtiderna fruktansvärt mycket. Inget skulle hindra att kurvhastigheten fördubblades mot idag och lägg till att aktiva spoilers även skulle kunna användas som luftbromsar. Utöver att de ökande marktrycket minskar bromssträckan avsevärt.

Jag tror en 2 minuters varvtid lätt skulle kunna reduceras med 30 sekunder.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Precis! Spoiler på en MC måste vara aktivt reglerad för att alltid trycka ner hjulen och jag tror en sån skulle kunna reducera varvtiderna fruktansvärt mycket. Inget skulle hindra att kurvhastigheten fördubblades mot idag och lägg till att aktiva spoilers även skulle kunna användas som luftbromsar. Utöver att de ökande marktrycket minskar bromssträckan avsevärt.

Jag tror en 2 minuters varvtid lätt skulle kunna reduceras med 30 sekunder.

Hur mycket tid man kan tjäna är jag inte kapabel att avgöra, men 30 sekunder tror jag är en gigantisk övertro på aktiva spoilers...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur mycket långsammare tror du en F1-bil blir utan aerodynamik? Och dom har dessutom ett väldigt hårt reglemente.

Man kan ju åtminstone förmoda att en MotoGP-hoj även med alla aktiva spoilers i världen inte blir snabbare än vad en F1-bil presterar på samma bana. Om jag skulle gissa så tror jag inte att en MotoGP-hoj, med mycket mindre gummi i backen, skulle komma speciellt nära en F1-bil, så man kan ju se nedanstående som ett "absolut bästa"-fall. Resultat för 2010.

F1 Silverstone, pole: 1:29.615
MotoGP Silverstone, pole: 2:03.308

F1 Sepang, pole: 1:49.327
MotoGP Sepang, pole: 2:01.537

Finns säkert banor där det är större skillnad på en F1-bil och en MotoGP-hoj men det är lite svårt att hitta jämförbara data (Barcelona har t.ex. en extra sväng för F1 jämfört med MotoGP, om man ska tro på Wikipedia). Aktiva spoilers kan kanske sänka varvtiderna för MotoGP med så mycket som 30 sek, men det känns som att det ska till en väldigt speciell bana för att det ska vara möjligt.

-edit- Ovanstående tider med reservation för ev. regn. Någon vassare kalenderbitare än jag får svara på det.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan ju åtminstone förmoda att en MotoGP-hoj även med alla aktiva spoilers i världen inte blir snabbare än vad en F1-bil presterar på samma bana. Om jag skulle gissa så tror jag inte att en MotoGP-hoj, med mycket mindre gummi i backen, skulle komma speciellt nära en F1-bil, så man kan ju se nedanstående som ett "absolut bästa"-fall. Resultat för 2010.

F1 Silverstone, pole: 1:29.615
MotoGP Silverstone, pole: 2:03.308

F1 Sepang, pole: 1:49.327
MotoGP Sepang, pole: 2:01.537

Finns säkert banor där det är större skillnad på en F1-bil och en MotoGP-hoj men det är lite svårt att hitta jämförbara data (Barcelona har t.ex. en extra sväng för F1 jämfört med MotoGP, om man ska tro på Wikipedia). Aktiva spoilers kan kanske sänka varvtiderna för MotoGP med så mycket som 30 sek, men det känns som att det ska till en väldigt speciell bana för att det ska vara möjligt.

-edit- Ovanstående tider med reservation för ev. regn. Någon vassare kalenderbitare än jag får svara på det.

Bra poänger och kanske tog jag i för mycket med 30 sek, fast jag vill ändå påminna om att aerodynamiken för F1 har ett hårt reglemente idag så F1-tiderna är på inget sätt den absoluta gränsen.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Bra poänger och kanske tog jag i för mycket med 30 sek, fast jag vill ändå påminna om att aerodynamiken för F1 har ett hårt reglemente idag så F1-tiderna är på inget sätt den absoluta gränsen.

Räcker ju nästan med att se hur en F1-bil beter sig när dom tappat nosvingen för att förstå hur stor skillnad vingar gör. Dom står ju nästan still jämfört med konkurrenter då.

Så aktiva vingar på en hoj, om man kan få det att fungera, vilket vansinnig skillnad.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Man kan ju åtminstone förmoda att en MotoGP-hoj även med alla aktiva spoilers i världen inte blir snabbare än vad en F1-bil presterar på samma bana. Om jag skulle gissa så tror jag inte att en MotoGP-hoj, med mycket mindre gummi i backen, skulle komma speciellt nära en F1-bil, så man kan ju se nedanstående som ett "absolut bästa"-fall. Resultat för 2010.

F1 Silverstone, pole: 1:29.615
MotoGP Silverstone, pole: 2:03.308

F1 Sepang, pole: 1:49.327
MotoGP Sepang, pole: 2:01.537

Finns säkert banor där det är större skillnad på en F1-bil och en MotoGP-hoj men det är lite svårt att hitta jämförbara data (Barcelona har t.ex. en extra sväng för F1 jämfört med MotoGP, om man ska tro på Wikipedia). Aktiva spoilers kan kanske sänka varvtiderna för MotoGP med så mycket som 30 sek, men det känns som att det ska till en väldigt speciell bana för att det ska vara möjligt.

-edit- Ovanstående tider med reservation för ev. regn. Någon vassare kalenderbitare än jag får svara på det.


Nu är ju inte F1 längre det direkt tuffaste, vassaste mest teknikframåt då de har väldigt begränsat reglemente.

På vissa kurviga knixiga banor ligger superkartarna väldigt nära F1 i varvtider trots bara ungefär 100 ynka hästar...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu är ju inte F1 längre det direkt tuffaste, vassaste mest teknikframåt då de har väldigt begränsat reglemente.

På vissa kurviga knixiga banor ligger superkartarna väldigt nära F1 i varvtider trots bara ungefär 100 ynka hästar...

En helt uppriktig fråga från mig då; finns det någon racingserie där fordonen generellt är snabbare än F1 på en given bana?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top