MotoGP Istanbul.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Är avåkningszonerna stora, skulle jag nog välja en jämn och fin gräsmatta att glida på om jag gick omkull.... Liten friktion gör iofs att man glider länge (och långt), men det är också minst chans att man börjar tumla runt..

Annars är Lecakulorna riktigt mysiga att landa i också... :hihi
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Leca är ju överlägset bäst för hojåkare. Grus är väl sådär....det bromsar ju bättre än asfalt men sliter också mer på kroppen och hojen.

Tar nog en stor asfaltyta före grus anytime.
 

sandstream

Guest
Lite delade meningar alltså om grus eller asfalt.
Hoppas jag slipper få reda på vem av er som hade "rätt" :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För hojar är inte asfalt så bra, utom rakt fram i bromsningen. Highsida ut och landa på asfalt är mycket brutalare än gräs, leca, grus.

Ska bli spännande med en ny bana eftersom det ofta blir lite oväntade resultat.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
För hojar är inte asfalt så bra, utom rakt fram i bromsningen. Highsida ut och landa på asfalt är mycket brutalare än gräs, leca, grus.

Ska bli spännande med en ny bana eftersom det ofta blir lite oväntade resultat.

Highsidar man landar man ju på asfalten oavsett.....
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Leca är ju överlägset bäst för hojåkare. Grus är väl sådär....det bromsar ju bättre än asfalt men sliter också mer på kroppen och hojen.

Tar nog en stor asfaltyta före grus anytime.
Både jag och min hoj klarade oss relativt bra när jag krashade på Gelleråsen - tills vi gled ut i gruset. Då började båda slå runt och gå sönder. Å andra sidan hade jag hellre landat i grus än på asfalt på väg ner från en high-sider. Men det är ju inte lika vanligt. Leca är nog allra bäst. Men tydligen relativt dyrt. Borde dock prioriteras framför bättre asfalt.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Som sagt, Vermuelen mot Ito blir intressant. Tänk om gathojfjanten åker ifrån den gamle rutinerade NSR500-piloten. Hemska tanke.

Var är min skrivmaskin? Jag får inte in pappret i den här jävla datan eller vad den nu kallas. :mad:
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Största nackdelen med asfalt som avåkningszon är väl ändå när man lowsidar och behåller ganska mycket av sin hastighet. Då bränner det nog rätt bra efter en stund...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Som sagt, Vermuelen mot Ito blir intressant. Tänk om gathojfjanten åker ifrån den gamle rutinerade NSR500-piloten. Hemska tanke.

Var är min skrivmaskin? Jag får inte in pappret i den här jävla datan eller vad den nu kallas. :mad:

Den med bäst däck för banan lär komma i mål först.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Chris Ash skrev:
Highsidar man landar man ju på asfalten oavsett.....

inte jag.... hade bra fart o landade mitt i sandfållan i E4-svängen på Midlanda..... från "nästan apex".... väldigt glad att landa i sanden.... hade nog inte klarat mig så bra annars....
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Webspy skrev:
inte jag.... hade bra fart o landade mitt i sandfållan i E4-svängen på Midlanda..... från "nästan apex".... väldigt glad att landa i sanden.... hade nog inte klarat mig så bra annars....

Jag har faktiskt också landat i sandfållan efter en highsider men det tillhör inte vanligheterna. Problemet är att plogfårorna sliter och drar i en som satan. Det var sådana som slog av Wayne Raineys ryggrad om jag inte missminner mig.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Chris Ash skrev:
Problemet är att plogfårorna sliter och drar i en som satan. Det var sådana som slog av Wayne Raineys ryggrad om jag inte missminner mig.
Precis men blev det inte slätt efter den olyckan? Fårorna är väl för att bromsa bilarna effektivare.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Chris Ash skrev:
............Det var sådana som slog av Wayne Raineys ryggrad om jag inte missminner mig.

Joo, men efter det så har man ju slätat ut dom.... iaf enl. honoom själv i faster. men visst, vi talar knappast om några välkrattade golfbunkrar direCkT.


Edit: Fan va snabb man kan vara !
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Chris Ash skrev:
Inte på Falkenbergsbanan 2004 i alla fall....


sant.... men det e klart.... vi ligger väl minst 15år efter i utvecklingen här.... så om ett par år kanske....

skämt åsido.... trist att man inte kan hålla efter så viktiga detaljer på våra små svenska banor....
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Webspy skrev:
sant.... men det e klart.... vi ligger väl minst 15år efter i utvecklingen här.... så om ett par år kanske....

skämt åsido.... trist att man inte kan hålla efter så viktiga detaljer på våra små svenska banor....
Om jag är banchef fler gånger på Sviestad så garanterar jag übersläta sandfållor, däremot kan jag behöva lite hjälp med varvräkningen. ;)
 

sandstream

Guest
valmers skrev:
Var är min skrivmaskin? Jag får inte in pappret i den här jävla datan eller vad den nu kallas. :mad:
Samma problem här och jag har inte kommit på ännu hur fan man byter rad, det finns ju ingen sån där arm att tjonga till som man gjorde förr i tiden (kan tillägga att jag skrev mer än dubbelt så fort på min skrivmaskin är den här moderna datorskiten).

Till er kalenderbitare:
Hur många GP-banor körs det vänstervarv på i Europa?
I USA är det standard med vänster varv men varför har turkarna valt det?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sandstream skrev:
Samma problem här och jag har inte kommit på ännu hur fan man byter rad, det finns ju ingen sån där arm att tjonga till som man gjorde förr i tiden (kan tillägga att jag skrev mer än dubbelt så fort på min skrivmaskin är den här moderna datorskiten).

Till er kalenderbitare:
Hur många GP-banor körs det vänstervarv på i Europa?
I USA är det standard med vänster varv men varför har turkarna valt det?
För att Turkiet inte är speciellt Europeiskt kanske ?
 
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top