MotoGP Laguna Seca.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
2327633 Men Yamahan har ju varit underlägsen Hondan i betydligt fler race än den har varit lika bra eller bättre. Ända sedan Rossi började köra Yamaha 2004.
Det stämde inte förra året tror jag för då var Yamahan bättre. Nu är Hondan den bästa hojen verkar det som.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Jag missade GPet i morse på Eurosport, någon som vet om det kommer i repris?

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
Om det nu är så som sägs på MotoGP, att Yamaha'n överhettade till följd av att Rossi var tvungen att sakta ner på grund av däckproblem. Varför hände inte samma sak med Edwards M1;a?

Jag tycker att det verkar som att Yamaha inte har testat de nya grejerna i 2006; an tillräckligt och dessutom har Vale och Burgess team skämt bort Yamaha med att kontinuerligt vinna med underlägset material.

Fråga: Hur många gånger har en Honda stannat/gått sönder under tävling för någon Honda förare (det finns några att välja på) sedan MotoGP kom igång (inte 500 - tiden).

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
zeetX skrev:
2327697
Fråga: Hur många gånger har en Honda stannat/gått sönder under tävling för någon Honda förare (det finns några att välja på) sedan MotoGP kom igång (inte 500 - tiden).

Sete, förra året? kan iof varit soppatorsk.
Det pratas om Doohan, Lawson osv. Dock gick aldrig Doohan ifrån Honda. Ingen har någonsin tagit en "back to back" seger innan Rossi. Har för mig ingen lämnat det ledande fabrikatet för att byta ner sig & fortfarande vinna VM(inte helt säker). Man kan väl bara spekulera i vad som hänt om Rossi kommit överens & stannat hos Honda. Betydligt mer vinst% i stats är min bästa gissning.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Smurfer skrev:
2327738 Sete, förra året? kan iof varit soppatorsk.
Det pratas om Doohan, Lawson osv. Dock gick aldrig Doohan ifrån Honda. Ingen har någonsin tagit en "back to back" seger innan Rossi. Har för mig ingen lämnat det ledande fabrikatet för att byta ner sig & fortfarande vinna VM(inte helt säker). Man kan väl bara spekulera i vad som hänt om Rossi kommit överens & stannat hos Honda. Betydligt mer vinst% i stats är min bästa gissning.
Lawson bytte från Yamaha till Honda och tog VM-seger två år i följd, 1988 och 1989.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
zeetX skrev:
2327697 Om det nu är så som sägs på MotoGP, att Yamaha'n överhettade till följd av att Rossi var tvungen att sakta ner på grund av däckproblem. Varför hände inte samma sak med Edwards M1;a?

Jag tycker att det verkar som att Yamaha inte har testat de nya grejerna i 2006; an tillräckligt och dessutom har Vale och Burgess team skämt bort Yamaha med att kontinuerligt vinna med underlägset material.

Edwards körde ju inte lika långsamt som Rossi. Det var 39 grader varmt på Laguna Seca och Yamaha hade problem med överhettnign 2004 i Qatar också.
Förra året var inte M1:an underläsgen...
Dessutom var all ( Rossi, Edwards, Burgess, Yamaha etc.) mycket positiva på försäsongen, bättre tider, bättre känsla etc etc men när de kom till Jerez började de få problem vilka de inte riktigt kunnat lösa ännu.
Ytterligare en version av chassiet till Brno kanske?

RedBaron skrev:
2327752 Jodå. Lawson på Yamaha 1988 och på Honda 1989.

Sen igen...
Too slow. :pannkyss

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Misstänkte att det va Lawson
Vid den tidpunkten, var Honda sämre eller bättre än Yamma?

RedBaron skrev:
Jodå. Lawson på Yamaha 1988 och på Honda 1989.

ok, då har jag fått helt fel info. Hade för mig ingen vunnit sista loppet med ett ledande fabrikat och säsongen därefter vinna första loppet med en sämre maskin

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Smurfer skrev:
2327762 Misstänkte att det va Lawson
Vid den tidpunkten, var Honda sämre eller bättre än Yamma?

ok, då har jag fått helt fel info. Hade för mig ingen vunnit sista loppet med ett ledande fabrikat och säsongen därefter vinna första loppet med en sämre maskin
Det gjorde han förvisso inte. Jag trodde du syftade på mästerskap.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
2327320 Lite intressant att KR-teamet plockat mer VM-poäng med en enda hoj än vad Kawasaki gjort med två.
Man räknar ju bara den bästa hojen oavsett om det är en eller sex hojar och RdP bidrar ju inte direkt mycket... :rolleyes:

Angående Rossi's "otur" får man väl tillskriva honom en hel del ansvar också. Vem utvecklar M1:an och Michelin-däcken mer än han själv? Jag tror att flera av haverierna beror på att de inte får till en bra setup på hojen och han får åka till gränsen av sin förmåga varje gång, det fungerar inte i längden och resultaten ser vi nu. Det som såg ut som en kedja av otur i går har ju fått en förklaring nu. Rossi måste se till att M1:an är konkurrenskraftig tidigare under helgen så att han kan starta längre upp i fältet.

Man kan bara undra om många titlar, hjältegloria och funderingar över F1-karriär har gjort honom mindre fokuserad.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Åsa skrev:
Eurosport kör repris dagen efter sedan inte igen, kan inte hitta något annat i tablån. Jag saknar dock Eurosport 2, så kanske där då i så fall?
Förhoppningsvis visar de 'highlights' i sitt MotorSport Weekend i kväll.
Det kommer nog att laddas upp någonstans snart, brukar ju finnas lite info om det här på forumet.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
FireSalle skrev:
2327840 Eurosport kör repris dagen efter sedan inte igen, kan inte hitta något annat i tablån. Jag saknar dock Eurosport 2, så kanske där då i så fall?
Förhoppningsvis visar de 'highlights' i sitt MotorSport Weekend i kväll.
Det kommer nog att laddas upp någonstans snart, brukar ju finnas lite info om det här på forumet.
Tack tack, ska kolla in highlights ikväll kl 24.

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2327810 Man räknar ju bara den bästa hojen oavsett om det är en eller sex hojar och RdP bidrar ju inte direkt mycket... :rolleyes:
Å fan, det där hade jag tydligen fått om bakfoten :rodnar

Thompson

uääää!
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
CBR 600RR
Pejo skrev:
2326713 Skickligare förare har mindre otur.

Du det verkar inte så du :mad:

Kungen skrev:
2326721 Risken är väl överhängande att han gör det. jag gör som du hoppas på Rossi. fast det är inte riktigt ljust i tunneln.
Hayden bör nolla en gång eller några.

Hahaha skall vi åka och nolla honom?.

ja det tycker jag fan, pilla med hans maskin så han också får lite maskinfel. Han kommer säkert bara åka och fjolla nu de sista 6 rejsen för att inte tappa allt för mycket poäng vid ett eventuellt misstag. Nej...jag vill verkligen att rossi ska ta hem det. eller varför inte melandri, någon av dom två iaf.

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
Neutral skrev:
2327810 Man räknar ju bara den bästa hojen oavsett om det är en eller sex hojar och RdP bidrar ju inte direkt mycket... :rolleyes:

Angående Rossi's "otur" får man väl tillskriva honom en hel del ansvar också. Vem utvecklar M1:an och Michelin-däcken mer än han själv? Jag tror att flera av haverierna beror på att de inte får till en bra setup på hojen och han får åka till gränsen av sin förmåga varje gång, det fungerar inte i längden och resultaten ser vi nu. Det som såg ut som en kedja av otur i går har ju fått en förklaring nu. Rossi måste se till att M1:an är konkurrenskraftig tidigare under helgen så att han kan starta längre upp i fältet.

Man kan bara undra om många titlar, hjältegloria och funderingar över F1-karriär har gjort honom mindre fokuserad.

Detta resonemang haltar lite då Rossi under sina år med Honda, och även de två första åren med Yamaha inte har haft dessa problem. Jag tror mer på att M1;an i år inte är tillräckligt konkurrenskraftig samtidigt som Honda har fått ett ännu större försprång till Yamaha genom en mer lyckad testverksamhet. Glöm inte att det var Rossi som utvecklade RCV 211; an också.

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Gixxer
Vilken jäkla skittävling! Rossi kom juh inte i mål... :död
Och Hayden drygade ut sin ledning i VM. Det e juh allt annat än bra! :mad:

// Lena

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...