MotoGP Laguna Seca.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Smurfer skrev:
2327738 Sete, förra året? kan iof varit soppatorsk.
Det pratas om Doohan, Lawson osv. Dock gick aldrig Doohan ifrån Honda. Ingen har någonsin tagit en "back to back" seger innan Rossi. Har för mig ingen lämnat det ledande fabrikatet för att byta ner sig & fortfarande vinna VM(inte helt säker). Man kan väl bara spekulera i vad som hänt om Rossi kommit överens & stannat hos Honda. Betydligt mer vinst% i stats är min bästa gissning.
Även Agostini som körde fyrtakts MV Augusta och sen gick till Yamma och vann med tvåtakt.
Inte back to back dock.
Jo det var längesen, men ändå.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
zeetX skrev:
2327697Fråga: Hur många gånger har en Honda stannat/gått sönder under tävling för någon Honda förare (det finns några att välja på) sedan MotoGP kom igång (inte 500 - tiden).
Fråga Gibernau.

:rolleyes:

Smurfer skrev:
2327738Har för mig ingen lämnat det ledande fabrikatet för att byta ner sig & fortfarande vinna VM (inte helt säker).
-74 bytte Agostini från överlägsna MV Agusta till Yamaha. Året efter vann han titeln igen och för sista gången (8 st 500-titlar totalt).

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2325890 Vermeulen är som sagt en medelmåtta i MotoGP. Det är alla som ännu inte vunnit race.
Intressant resonemang.
Du menar alltså att förutom tex CV och Hopper så är Nakano, Edwards och Stoner medelmåttor (noterar att du ändrat "medioker" till det lite snällare "medlemåtta").

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Strider skrev:
2328069 Vem tror på det där? Inte jag iaf.

Sannolikt mest ett uttryck för besvikelse när på däck och motor inte håller som förväntat.
De har ju reviderat det till att däcket gick sönder och att hojens kylsystem pajade. Helt orimligt är dock inte alls resonemnget.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Neutral skrev:
2327810 Angående Rossi's "otur" får man väl tillskriva honom en hel del ansvar också. Vem utvecklar M1:an och Michelin-däcken mer än han själv? Jag tror att flera av haverierna beror på att de inte får till en bra setup på hojen och han får åka till gränsen av sin förmåga varje gång, det fungerar inte i längden och resultaten ser vi nu. Det som såg ut som en kedja av otur i går har ju fått en förklaring nu. Rossi måste se till att M1:an är konkurrenskraftig tidigare under helgen så att han kan starta längre upp i fältet.

Man kan bara undra om många titlar, hjältegloria och funderingar över F1-karriär har gjort honom mindre fokuserad.
Deras problem med kvaödäck påverkar ju deras problem vid race, som jahg skrev ovan. Sedan exakt vems fel det är vid utvecklingen är svårt att säga. Vid de första testerna med nya hojen var alla jättenöjda och de hade bra tider och låg i topp på Sepang och Qatar tex. När säsongen startade uppdagades de problem som de haft på vissa banor mer än andra.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
zeetX skrev:
2327942 Detta resonemang haltar lite då Rossi under sina år med Honda, och även de två första åren med Yamaha inte har haft dessa problem. Jag tror mer på att M1;an i år inte är tillräckligt konkurrenskraftig samtidigt som Honda har fått ett ännu större försprång till Yamaha genom en mer lyckad testverksamhet. Glöm inte att det var Rossi som utvecklade RCV 211; an också.
Det tycker jag inte. Rossi är väl om möjligt mer ansvarig för M1:an nu under tredje säsongen än under första.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Neutral skrev:
2329807 Det tycker jag inte. Rossi är väl om möjligt mer ansvarig för M1:an nu under tredje säsongen än under första.
Är det verkligen så? Inför 2004 fick ju Rossi fyra olika chassien och fyra olika motorer att utvärdera. Inför årets säsong var det ett chassie och en motor, vad jag vet. Såklart baserat på rossi/byrgess/temates önskemål. De tidiga testerna var ju också så positiva att det var för sent att åtgärda felen tillräckligt snabbt när de väl uppenbarades.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Gustav O skrev:
2329937 Är det verkligen så? Inför 2004 fick ju Rossi fyra olika chassien och fyra olika motorer att utvärdera. Inför årets säsong var det ett chassie och en motor, vad jag vet. Såklart baserat på rossi/byrgess/temates önskemål. De tidiga testerna var ju också så positiva att det var för sent att åtgärda felen tillräckligt snabbt när de väl uppenbarades.
Ja, han fick välja mellan fyra chassin och motorer han inte hade något att göra med avseende utvecklingen. I år baseras hojen på hans VM-vinnande hoj, är det inte förutsättningar bra nog det? Är det inte Rossis jobb att hitta felen? Du får det att låta som att allt är otur och att ingen kommunicerar i teamet, ser man lite på TV så ser man ju hur alla flockas kring honom så fort han kommer, kanske han inte har något svar helt enkelt?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Neutral skrev:
2329984 Ja, han fick välja mellan fyra chassin och motorer han inte hade något att göra med avseende utvecklingen. I år baseras hojen på hans VM-vinnande hoj, är det inte förutsättningar bra nog det? Är det inte Rossis jobb att hitta felen? Du får det att låta som att allt är otur och att ingen kommunicerar i teamet, ser man lite på TV så ser man ju hur alla flockas kring honom så fort han kommer, kanske han inte har något svar helt enkelt?
Försöker inte alls skylla på otur. Någonstans har det gått snett men om det är Rossis input som varit dålig eller konstruktörernas tolkning är omöjligt för oss att avgöra.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Beklämmande att höra Rossis "fans" :zpy yra om den sport de tror sig begripa. Herregud, 90% av hans "fans" :zpy har garanteret aldrig sett en rr-tävling live.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Neutral skrev:
2329984 Ja, han fick välja mellan fyra chassin och motorer han inte hade något att göra med avseende utvecklingen. I år baseras hojen på hans VM-vinnande hoj, är det inte förutsättningar bra nog det?
Exakt så ser jag på saken också. Jag tror nog att Rossi har lyckats utveckla exakt den hoj han vill ha men när man lägger på däcken fungerar inte paketet. Från det perspektivet måste man medge att Hayden och HRC har lyckats bättre.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Strider skrev:
2330432

Jo, det första resonemanget är helt orimligt. Titta på Rossis varvtider så inser du det oxå? Skulle hojen pajja bara för man sänker tempot med 3-4s när det är extremt varmt?
Nej det verkar rätt osannolikt att den fartsänkningen skull göra att motorn överhettade.Det tempot höll ju Ellison på sin Yamaha hela racet utan kylproblem som det verkar....

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Teddy skrev:
2330374 Exakt så ser jag på saken också. Jag tror nog att Rossi har lyckats utveckla exakt den hoj han vill ha men när man lägger på däcken fungerar inte paketet. Från det perspektivet måste man medge att Hayden och HRC har lyckats bättre.
Men även hos Michelin torde Vale vara #1, vem lyssnar de mest på? Det är ju som med Bridgestone i F1, klart att det är Schumi som styr utvecklingen. Rossi har bäst förutsättningar i MotoGP oavsett vilken detalj man kollar på ändå fungerar det inte alls i år. Jag tror det ligger något annat bakom än att peka på leverantörerna.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Strider skrev:
2330432 Skulle hojen pajja bara för man sänker tempot med 3-4s när det är extremt varmt?

...

Kanske var det inte alls något fel på bakdäcket?
Effektuttaget måste ju ha minskat radikalt också så kylbehovet borde ha minskat med det och kapaciteten räckt till. Stillastående går de dock inte länge, Nakanos hoj tryckte ur sig allt vatten på gridden härom veckan när de blev stående lite längre och det är samma sak i F1, de trycker kolsyreis i kylintaget.

Det gick att se med blotta ögat att vänstersidan var helt paj på bakdäcket.

EDIT: irriterande att inläggen inte slås ihop som förr.:mad:

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Neutral skrev:
2330574 Men även hos Michelin torde Vale vara #1, vem lyssnar de mest på?

Har väl gissningsvis en del att göra med hur mycket pengar som trillar in från de olika teamen också...

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
valmers skrev:
2330032 Herregud, 90% av hans "fans" :zpy har garanteret aldrig sett en rr-tävling live.

På vilket sätt är det viktigt i sammanhanget om NÅGON av fansen inte har sett ett rr - race live eller ej??

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
xyx skrev:
2330598 Har väl gissningsvis en del att göra med hur mycket pengar som trillar in från de olika teamen också...
Vad jag vet så betalar teamen lika mycket för att använda däcken och inget team lär väl vara intresserat av att sponsra Michelin, snarare tvärtom. Vill Michelin bli bäst så lyssnar de nog mest på den som är bäst.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
zeetX skrev:
2330622 På vilket sätt är det viktigt i sammanhanget om NÅGON av fansen inte har sett ett rr - race live eller ej??
Har man sett ett rr-race live , nationellt eller internationellt, har man kanske en susning om hur sporten fungerar. Kanske.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
zeetX skrev:
2330685 Annars inte??
Med tanke på kvaliteten på inläggen av Rossis "fans" :zpy verkar det stora flertalet ha lika bra koll på roadracing-sporten som Aftonbladets sportredaktion.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept