valmers skrev:2330695Med tanke på kvaliteten på inläggen av Rossis "fans" verkar det stora flertalet ha lika bra koll på roadracing-sporten som Aftonbladets sportredaktion.
Svara på frågan istället.
valmers skrev:2330695Med tanke på kvaliteten på inläggen av Rossis "fans" verkar det stora flertalet ha lika bra koll på roadracing-sporten som Aftonbladets sportredaktion.
Neutral skrev:2330663Vad jag vet så betalar teamen lika mycket för att använda däcken och inget team lär väl vara intresserat av att sponsra Michelin, snarare tvärtom. Vill Michelin bli bäst så lyssnar de nog mest på den som är bäst.
Hehe, finns ingen logik i världen som biter verkar det som.xyx skrev:2330701Utan att vilja låta allt för konspiratorisk så tror jag säkert att viss lobbyism (eller bara personliga kontakter) från t.ex. HRC eller Yamaha kan påverka hur en tillverkare som Michelin gör vissa prioriteringar.
I Michelins läge är det fråga om en världsmästare eller en annan.
Kan även vara så att de anpassningar som Michelin "behöver" göra för Yamahan inte stämmer överens med vad som ska funka med 800 kubikarna och att man då helt enkelt kanske inte går hela vägen ut för att hitta en lösning.
Har man aldrig sett en rr-tävling live överhuvudtaget har man inte mycket koll på hur sporten fungerar. Var det svar nog?zeetX skrev:2330700Svara på frågan istället.
Tveksamt om Camel Yamaha eller Repsol Honda behöver betala för sina däck alls. Klart är iaf. att Michelin har Vale som affishnamn världen över, även i t.ex. USA och Spanien.Neutral skrev:2330663Vad jag vet så betalar teamen lika mycket för att använda däcken och inget team lär väl vara intresserat av att sponsra Michelin, snarare tvärtom. Vill Michelin bli bäst så lyssnar de nog mest på den som är bäst.
De betalar garanetrat inte för däcken.FireSalle skrev:2330785Tveksamt om Camel Yamaha eller Repsol Honda behöver betala för sina däck alls. Klart är iaf. att Michelin har Vale som affishnamn världen över, även i t.ex. USA och Spanien.
Vi vet nog inte så mycket mer än vad de säger.Strider skrev:2330432De insåg väl att de var lite väl mycket skit åt Michelins håll. Fast man förstår ju besvikelsen från teamet när däcken inte funkar som förväntat och speciellt efter att det händer ytterligare en gång efter Kina.
Jo, det första resonemanget är helt orimligt. Titta på Rossis varvtider så inser du det oxå? Skulle hojen pajja bara för man sänker tempot med 3-4s när det är extremt varmt? Kan en bit från däcke ha lossnat och skadat något i kylsystemet. Möjligt , men inte särskilt troligt, speciellt inte om det är bakdäcket som pajjar.
Kanske var det inte alls något fel på bakdäcket? Kanske var det så att tex en begynnande lagerskada fick hojen att tappa effetkt som Rossi misstolkade som att bakdäcket var på väg att ge upp. Kanske läckte motorn olja eller vatten på bakdäcket med samma Rossi tolkning som följd.
Ja, vad vet vi?
Jag är övertygad om att Valentinos ord väger minst lika mycket som någon annans förare vad gäller önskemål till Michelin. Tror, trots tilltaget med Materazzi-tröjan, att Rossi står högst på listan för fransoserna som världsmästare. Konspirationsteorier tror jag inte på alls. Att de plockat fram ett alternativt framdäck beror kanske på att de får mer input ifrån Honda givet att de har fler som kör på Michelin?Gustav O skrev:2330914De betalar garanetrat inte för däcken.
Sedan är det ju inte så att det är enbart Valentions önskemål som gäller vid utvecklingen av däcken. Inför året kom ju Michelin med ett bredare framdäck eftersom deras förare haft mer problem med framdäcken kontra Bridgestonse förare. Yamahakillarna har ju inte gillat detta däck förrän Valentino körde med det i tyskland medan alla HRC förare utom Pedrosa kört med det från start.
Inte så säker på det, han fortsatte ju även denna gång. Iaf. förra gången måste det ha varit direkt farligt att köra på ett däck där slitbanan försvunnit av de bilderna att döma (Finns det bilder på bakdäcket ifrån LS någonstans?).Gustav O skrev:2330930Jag tror att Rossi känner skillnad på ett bakdäck som har släppt bitar och en motor som tappar effekt.
valmers skrev:2330742Har man aldrig sett en rr-tävling live överhuvudtaget har man inte mycket koll på hur sporten fungerar. Var det svar nog?
valmers skrev:2330742Har man aldrig sett en rr-tävling live överhuvudtaget har man inte mycket koll på hur sporten fungerar. Var det svar nog?
valmers skrev:2330742Har man aldrig sett en rr-tävling live överhuvudtaget har man inte mycket koll på hur sporten fungerar. Var det svar nog?
FireSalle skrev:2330962(Finns det bilder på bakdäcket ifrån LS någonstans?).
Jomenvisst. Man får ju full koll på både GP-världen och den svenska amatörracingen genom att sitta ett par gånger i backen på Knudan och titta på.valmers skrev:2330742Har man aldrig sett en rr-tävling live överhuvudtaget har man inte mycket koll på hur sporten fungerar. Var det svar nog?
Neutral skrev:2330712Hehe, finns ingen logik i världen som biter verkar det som.
Nej, men genom att titta fler gånger kanske.RedBaron skrev:2331738Jomenvisst. Man får ju full koll på både GP-världen och den svenska amatörracingen genom att sitta ett par gånger i backen på Knudan och titta på.
Jag håller inte med. Bra koll får du genom att titta på race på TV, läsa bra sidor på internet samt givetvis via vårt racingforum. Att titta på svensk RR live hjälper till, men att bara titta på det ger en mycket begränsad insikt. Men blir aldrig kunnig på GP genom att sitta i backen på Knudan, det är två helt skilda världar.valmers skrev:2331776Nej, men genom att titta fler gånger kanske.
Gött att kunna vara oense utan att det blir låg nivå.xyx skrev:2331744På mig?
Behövs det när snillen spekulerar?
Med din metod blir man en bra kalenderbitare ja, som kan briljera med statistiska inlägg men genom att besöka tävlingar live så får man en helt annan insyn i vad som egentligen försigår som inte kan insupas på något annat sätt. Att vandra genom depån på ett B-race ger mer insyn i MotoGP-livet än någon tabell på internet tycker jag. Är man intresserad hämtar man ju info på alla sätt man kan men en mycket viktig bit saknas (för mig) om man inte ser race live oavsett nivå.RedBaron skrev:2331807Jag håller inte med. Bra koll får du genom att titta på race på TV, läsa bra sidor på internet samt givetvis via vårt racingforum. Att titta på svensk RR live hjälper till, men att bara titta på det ger en mycket begränsad insikt. Men blir aldrig kunnig på GP genom att sitta i backen på Knudan, det är två helt skilda världar.
Man inte behöver bli kalenderbitare för att läsa olika experters analyser. Jag pratar inte om tabeller utan om t.ex Noyes och Moodys analyser. De ger insikt, inte bara fakta.Neutral skrev:2332217Gött att kunna vara oense utan att det blir låg nivå.
Med din metod blir man en bra kalenderbitare ja, som kan briljera med statistiska inlägg men genom att besöka tävlingar live så får man en helt annan insyn i vad som egentligen försigår som inte kan insupas på något annat sätt. Att vandra genom depån på ett B-race ger mer insyn i MotoGP-livet än någon tabell på internet tycker jag. Är man intresserad hämtar man ju info på alla sätt man kan men en mycket viktig bit saknas (för mig) om man inte ser race live oavsett nivå.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |