MotoGP Malaysia test II Sepang. 26-28/2

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du tror inte att det är mer skillnad på körstil än skillnad på cykel? Jag har sett skillnaden/hört vad kommentatorer säger ang just detta, men jag tror att det är mkt pga av hur mkt stil/teknik skiljer sej, tex Marquez vs Lorenzo.
Jag tror inte att jag vet mer, försöker bara se det lite annorlunda samt lära mej ett och annat.
Hade inte hört det från Ben Spies, tack för infon.

(det Roffe skriver bevisar kanske än mer att jag tror fel..)
Njae, kollar Du uttalandena från de som bytt fabrikat så handlar det mycket om att "anpassa körstilen till hojen". Det finns några bra tekniska artiklar på nätet som visar på skillnaden i design mellan hojarna för att förstärka vissa egenskaper (på så liten bekostnad som möjligt när det gäller andra). Så visst förefaller en något yvigare "stop and go"-stil funka bäst på Hondan, Yamahan ska köras som en kurvmaskin och Ducati... ptjaa, på enhetsdäcken understyr den men med rätt däck är den väl den mest extrema point and shoot-maskinen av alla tre?

Visst påverkar förarnas egen körstil resultatet. Men Lorenzo skulle få ställa om en hel del för att få ut det bästa av Hondan. På samma sätt skulle Pedrosa få jobba på annat sätt för att ligga i toppen på en Yamaha.

Men visst slår det därför olika hur väl en maskin kan anpassas till däck med andra egenskaper. Pedrosa har inte lika många fans som andra här inne, men inte tyckte jag det var särskilt roligt att hans fjolårssäsong gick till spillo för att hans däck brann upp mot slutet av rejsen. Eller när Honda fick konstruera en ny ram på grund av chatterproblem.

Nu har pendeln svängt och Yamaha har en resa att göra för att få ut det bästa ur denna generations däck. En del går säkert att justera, finns mycket data efter dessa två test. Annat kan kräva annan geometri eller flexibilitet. Men kampen kommer säkert att bli tät när flaggan i Quatar väl faller.

Ducati kan bli giftiga, det mjukare bakdäcket kan säkert hjälpa till i kvalen. Dovi satte visst sin tid igår utan att använda "Open"-bakdäcket.

Som sagt - än så länge en säsongsupptakt med mersmak:)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Annars kanske sporten mår bättre av fler däckstillverkare
Klart att också däcktillverkare ska tävla i att göra snabbaste produkt!
Lär tyvärr inte hända så länge DORNA & Co. styr sporten, steg för steg allt längre bort ifrån prototypracing...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Klart att också däcktillverkare ska tävla i att göra snabbaste produkt!
Lär tyvärr inte hända så länge DORNA & Co. styr sporten, steg för steg allt längre bort ifrån prototypracing...
Ja enhetsdäcken kom väl till som en del i paketet för att minska de skenande kostnaderna för kungaklassen? För att göra en lång historia kort:
- Bridgestone skräddarsyr däck till bl a Ducce och Stoner. Kostnadsddrivande.
- Michelins strategi blir att vulca nya däck dagen före rejs, baserat på träningsdata, och flyga in dom natten före rejs. Kostnadsdrivande.
- Dorna förbjuder Michelins strategi. Kostnadsreducerande.
- Michelin klarar inte en omedelbar omställning mot Bridgestones koncept, levererar sämre däck.
- Allt fler stall väljer Bridgestone, när till och med Rossi lämnar mitt under brinnande säsong är måttet rågat, Michelin hotar att dra sig ur.
- Dorna bestämmer sig för enhetsdäck, Michelin är purkna, vill inte pröjsa reda kontanter för att delta och avstår från att lämna anbud.
- Bridgestone blir leverantör av enhetsdäck.

Så uppfattade i alla fall jag cirkusen. Och kanske innebar det under en tid att däcksfabrikaten rent av hade avgörande inflytande på vem som blev världsmästare?

Jaja, vi får väl se om man hittar andra vägar i framtiden. Men visst kan jag förstå Michelin, att satsa på en strategi som sedan förbjuds måste vara surt värre...

Redan på måndag kan vi ju följa fabriksstallen på Ph I, under däckstestet. Då lär vi ju se om styrkeförhållandena ändras mer permanent eller om Yamahas problem förvärras av kombinationen varm och halkig beläggning.
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Improvise, adapt, overcome! Verkar fungera bättre för Vale än för Lorre.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Chrutchlow ganska kaxig på twitter, välkomnar Marquez till Australien och skriver: "Malaysia this morning.In Australia already.Keep you updated over the next month of my movements! Trust me it will shock you before first GP…"

Om det är en positiv eller negativ överraskning han planerar nämns dock inte. :)
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Nej. Hur så?

Tycker inte du att materialet , alltså hoj, däck, mjukvara, har väldigt stor betydelse för hur stor chans man har att vinna? Sätt MM eller Lorenzo på en CRT-hoj så minskar förmodligen deras chanser "en del"..

Du tror inte det?

Jo verkligen, roadracing är en materialsport! Menar du att detta är ett fenomen som uppstått nu? En duktig förare "kör till sig" bättre och bättre grejor! Inte något nytt under solen. Men du menar att MotoGP var en enhetsklass för hur många år sedan?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jo verkligen, roadracing är en materialsport! Menar du att detta är ett fenomen som uppstått nu? En duktig förare "kör till sig" bättre och bättre grejor! Inte något nytt under solen. Men du menar att MotoGP var en enhetsklass för hur många år sedan?

Det är klart att det till viss mån alltid varit en materialsport, men jag personligen anser att både F1 och MotoGP gått mot att bli alldeles för mycket materialsport på senare år.

Jag gillar sport där det är den bästa/starkaste/snabbaste atleten/laget som vinner, inte den som hade bäst mjukvara i sin dator, eller satt på en hoj som råkade funka bra tillsammans med årets däck.

Du behöver inte hålla med.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
... En duktig förare "kör till sig" bättre och bättre grejor!...?

Så kan det nog vara men det är nog en del pengar som spelar roll också.
Även om du måste "visa att du kan" så måste du nog backa upp det med en näve deg.
Å andra sidan är det nog så att det är lättare att skaffa deg om man är duktig. :rolleyes:
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är klart att det till viss mån alltid varit en materialsport, men jag personligen anser att både F1 och MotoGP gått mot att bli alldeles för mycket materialsport på senare år.

Jag gillar sport där det är den bästa/starkaste/snabbaste atleten/laget som vinner, inte den som hade bäst mjukvara i sin dator, eller satt på en hoj som råkade funka bra tillsammans med årets däck.

Du behöver inte hålla med.

När har det inte varit avgörande att ha bästa maskin? Se på stora delar av nittiotalet, när Hondas femhundra var de mest dominerande, likväl som i början av fyrtaktseran., eller MV Agusta på sextiotalet. Visst, de hade de kanske bästa förarna också, men man behöver både och.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Ja enhetsdäcken kom väl till som en del i paketet för att minska de skenande kostnaderna för kungaklassen?

Du glömde en parameter, Dorna tar betalt för nöjet att vara enhetsdäcksleverantör. så en del slantar som skulle kunna gå till bättre urval däck går ner i Dornas fickor.
:gnissla
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Om Caseys självbiografi är sann, när han skriver om tiden med LCR, så är ju fria däck det sista MotoGP behöver.
Tycker det är helt rätt att Honda & Ducati, äntligen, får ett däck som är mer anpassat för hela cirkusen än bara Yamaha.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du glömde en parameter, Dorna tar betalt för nöjet att vara enhetsdäcksleverantör. så en del slantar som skulle kunna gå till bättre urval däck går ner i Dornas fickor.
:gnissla
Ja, det var ju den budgivningen Michelin avstod, de ville spendera sina pengar på utveckling. På tal om däck, körstil och utveckling, Dansken tipsade om en artikel av Klaus Diseth, ex CSS-instruktör och en hejare på att köra hoj, all sorts hoj. Håll till godo :)

http://www.bikeport.no/2014/03/01/motogp-en-aldri-sa-liten-kjoreteknisk-revolusjon-pa-gang/
 
Last edited:

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
nu när ducati har valt open class på dovis / crutchlows hojar så kan dom väl ändå inte klassas som factory längre. eller?
jag trodde nämligen att det bara var factory som skulle testa däck i Australien. ducati ska dit.

kan ducati eller något annat open team gå till factory 2015?
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Ja, det var ju den budgivningen Michelin avstod, de ville spendera sina pengar på utveckling. På tal om däck, körstil och utveckling, Dansken tipsade om en artikel av Klaus Diseth, ex CSS-instruktur och en hejare på att köra hoj, all sorts hoj. Håll till godo :)

http://www.bikeport.no/2014/03/01/motogp-en-aldri-sa-liten-kjoreteknisk-revolusjon-pa-gang/
Men CSS har väl inget att göra i MotoGP?? Deras skola är väldigt bra för "oss" vanliga förare men det dom lär ut känns ganska gammalmodigt. Bromsa klart innan svängen och smyg på gasen..
Förr var det Rossi som ledde utvecklingen..Nu försöker hann lära sig av Marques och det vore otroligt att få en gammal hund att lära om..
ps.Jag är Rossi-fan
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Nä dom klassas som open nu! Att de endå testar i Australien tror jag beror på att det va bestämt så från början!
Om se får och ska vara med i quatar nu i helgen vet jag dock inte'
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men CSS har väl inget att göra i MotoGP?? Deras skola är väldigt bra för "oss" vanliga förare men det dom lär ut känns ganska gammalmodigt. Bromsa klart innan svängen och smyg på gasen..
Förr var det Rossi som ledde utvecklingen..Nu försöker hann lära sig av Marques och det vore otroligt att få en gammal hund att lära om..
ps.Jag är Rossi-fan
Jag VET att Du är Rossi-fan:) Först - bromsa klart innan sväng är en SMC-grej, CSS är lite tuffare än så. Men skit i det, Klaus är en klok man som knappast försöker lära Rossi köra knarr - det intressanta var i mina ögon skillnaden mellan Honda- eller "point and shoot"-spåret vs Yamahas. Det syns jättebra på Filles filmsnutt på FB, Pedrosa är oerhört sen in i apex, nästan så man tror han är på väg att missa.

Visst är det både rätt och lätt att inse att Rossi släppte sargen redan 2010, när han skrev på för Ducati och försökte ställa om. 2013 ställde han om till Lorenzos Yamaha och nu är det dags igen. Lorenzo har varit väldigt framgångsrik sedan han kom in i cirkusen och har kanske sin största anpassning att göra nu. Det kommer säkert att funka men kan ta lite tid...

Det fanns en gentlemens agreement mellan de dåvarande fabriksteamen att delta i Ph I men avstå från sista möjligheten i Quatar, veckan innan rejset. Open får slltså härja fritt på Quatar i stället.

Nu ville Honda låta Marquez avstå Ph I och köra Quatar på grund av hans skada, det protesterade Ducati och Yamaha kraftfullt emot. Därefter går Ducati open... :)

Men överenskommelsen gäller så jag tror vi kommer att se Ducati, Honda (med en testförare i st för Marquez) och Yamaha på Ph I, de övriga i Quatar.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Fy f-n va jag skulle vilja se Casey ta MMs plats på det testet. Vet att det inte kommer att hända, men tänk om.. Pinsamt för de andra när en avdankad föredetting skulle gå in & va snabbast :yoparty
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top