roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Njae, kollar Du uttalandena från de som bytt fabrikat så handlar det mycket om att "anpassa körstilen till hojen". Det finns några bra tekniska artiklar på nätet som visar på skillnaden i design mellan hojarna för att förstärka vissa egenskaper (på så liten bekostnad som möjligt när det gäller andra). Så visst förefaller en något yvigare "stop and go"-stil funka bäst på Hondan, Yamahan ska köras som en kurvmaskin och Ducati... ptjaa, på enhetsdäcken understyr den men med rätt däck är den väl den mest extrema point and shoot-maskinen av alla tre?Du tror inte att det är mer skillnad på körstil än skillnad på cykel? Jag har sett skillnaden/hört vad kommentatorer säger ang just detta, men jag tror att det är mkt pga av hur mkt stil/teknik skiljer sej, tex Marquez vs Lorenzo.
Jag tror inte att jag vet mer, försöker bara se det lite annorlunda samt lära mej ett och annat.
Hade inte hört det från Ben Spies, tack för infon.
(det Roffe skriver bevisar kanske än mer att jag tror fel..)
Visst påverkar förarnas egen körstil resultatet. Men Lorenzo skulle få ställa om en hel del för att få ut det bästa av Hondan. På samma sätt skulle Pedrosa få jobba på annat sätt för att ligga i toppen på en Yamaha.
Men visst slår det därför olika hur väl en maskin kan anpassas till däck med andra egenskaper. Pedrosa har inte lika många fans som andra här inne, men inte tyckte jag det var särskilt roligt att hans fjolårssäsong gick till spillo för att hans däck brann upp mot slutet av rejsen. Eller när Honda fick konstruera en ny ram på grund av chatterproblem.
Nu har pendeln svängt och Yamaha har en resa att göra för att få ut det bästa ur denna generations däck. En del går säkert att justera, finns mycket data efter dessa två test. Annat kan kräva annan geometri eller flexibilitet. Men kampen kommer säkert att bli tät när flaggan i Quatar väl faller.
Ducati kan bli giftiga, det mjukare bakdäcket kan säkert hjälpa till i kvalen. Dovi satte visst sin tid igår utan att använda "Open"-bakdäcket.
Som sagt - än så länge en säsongsupptakt med mersmak