MotoGP Motegi - Japan

sandstream

Guest
Nu är det knappt 6 timmar kvar tills Eursport börjar sända från Japan:
06:15 - 125
07:00 - MotoGP
08:15 - 250

Dags att sova några timmar kanske :3freak

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sandstream skrev:
Nu är det knappt 6 timmar kvar tills Eursport börjar sända från Japan:
06:15 - 125
07:00 - MotoGP
08:15 - 250

Dags att sova några timmar kanske :3freak
Perfekt schema:
06:15 Uppstigning, sätta på kaffe, duscha, klä på sig, FIKA
07:00 MotoGP FP1
08:00 FP1 klar
08:02 Sätter sig i bilen
08:09 framme på kontoret
08:12 Datorn startad
08:15 FIKA
:banana

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Jaha...

1 Hopper :tummenupp
2 Capirossi :yoparty
3 Kenny Jr :va
4 Rossi
5 Gibbe

sandstream

Guest
Bridgestone verkar ha gjort en lite "fuling" och sett till att få 3 förare i topp.
Kanske kan ha något att göra med att de är i Japan :hihi
Tyvärr så är nog både Hopper och Roberts en bra bit ner efter morgondagens kval.

Moriwaki, är det något känt märke i racingkretsar?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kul att Cajback klarar kvalgränsen på en dragracebana som han aldrig kört på förut! :tummenupp

Hopkins körde ju grymt bra där förra året och det är en Bridgestonebana.
Moriwaki är en ganska stora i Japan, bygger en del egna hojar typ Metrakit och har byggt egna ramar i en massa år.

sandstream

Guest
Goodstuff skrev:
Hopkins körde ju grymt bra där förra året och det är en Bridgestonebana.
Men håll med om att det luktar lite "vi-vill-synas-så-vi-slänger-på-lite-bättre-däck-på-slutet".

Vi får se imorrn vid den här tiden hur väl Bridgestone kan hävda sig när Yamaha och Honda langat på kvaldäcken från Michelin.

BTW: Jag gillar din nya avatar :rofl

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Men håll med om att det luktar lite "vi-vill-synas-så-vi-slänger-på-lite-bättre-däck-på-slutet".

Vi får se imorrn vid den här tiden hur väl Bridgestone kan hävda sig när Yamaha och Honda langat på kvaldäcken från Michelin.

BTW: Jag gillar din nya avatar :rofl
Det jag undrar är vad det är som gör att en viss bana funkar bättre med vissa däck, som tex Rio och Motegi förra året. Det skulle jag vilja veta.

Nicklas har 36 km/h lägre toppfart än Porto - det är en hel del...

Visst är det ett klockrent svar?

sandstream

Guest
Goodstuff skrev:
Det jag undrar är vad det är som gör att en viss bana funkar bättre med vissa däck, som tex Rio och Motegi förra året. Det skulle jag vilja veta.
Kanske kan ha något med luftfuktighet och temperatur att göra, men då borde Bridgestone fungera bra i Malaysia och det minns jag inte om de gjorde förra året.
Att däck är en mindre vetenskap på den här nivån är ett under statement :3freak
Goodstuff skrev:
Japp, jag garvar nästan ännu mer nu när jag läser det igen :hihi

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Goodstuff skrev:

Nicklas har 36 km/h lägre toppfart än Porto - det är en hel del...

eller 15 km/h på sina resp. snabbaste varv. Toppfart är inte allt. Cajbacks sunkhoj är från hedenhös så han måste bromsa liite tidigare än alla andra kanske... :rolleyes:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ngn som har möglighet o spela in rejset i digital form?

Vill ha, vill glutta, vill, vill, vill!

Ja har junte ojråspåt längre.. :huvet

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Stämmer det att MotoGP RAC går 14.00 lokal tid? Dvs 4 på morgonen på söndag här? :3freak

Även om jag har eurosport så kan jag knappast se det då.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Vad kostar startavgiften i VM? eftersom dom "sämsta" teamen verkar ha sopgrejer... I VM kan man tycka att alla team borde ha nya hojar osv... även om alla inte har råd att utveckla sina hojar lika mycket så borde väl alla team starta på årets hojar eller ev förra årets.

Det borde finnas team med pengar som vill köra VM.... lika väl som det finns team som kanske inte borde vara där. I F1 ska det till helt sjuka pengar för att köpa en plats på startgridden. (48 mille - o då tallar vi $)

Är 250 sååå mycket dyrare än tex WSS?

Stiggy´s årsbudget var 4 mille i år, för hela teamet. Watz fick väl betala knappa hälften för sin sits i 250-VM.... Är det sååååå mycket dyrare att driva ett 250 team? man kan väl knappast påstå att det är pga hög material samt utvecklingskostnad för ett team som Kurz eller vad dom nu heter?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Kanske kan ha något med luftfuktighet och temperatur att göra, men då borde Bridgestone fungera bra i Malaysia och det minns jag inte om de gjorde förra året.
Att däck är en mindre vetenskap på den här nivån är ett under statement :3freak
Tror snarare det har att göra med asfalten och dess egenskaper, kombinerat med miljön också, samt i fallet med MOtegi att de testar mer där än på någon annan bana. Skulle vara intressant att få läsa en ingående intervju med någon guru. Dock tror jag inte på din teori om att nu slänger de på bra däck på hemmaplan.

sandstream skrev:
Japp, jag garvar nästan ännu mer nu när jag läser det igen :hihi
Sjukt bra.

fezt skrev:
När går andra kvalet???
Enda kvalet menar du? ;)
Det är ju bara ett kval, imorgon vid 07:00, och det var träning idag.

Bollox skrev:
eller 15 km/h på sina resp. snabbaste varv. Toppfart är inte allt. Cajbacks sunkhoj är från hedenhös så han måste bromsa liite tidigare än alla andra kanske...
Självklart är toppfarten som sådan inte så intressant eftersom det också beror på var man bromsar etc. Det ger dock en indikation på att det inte är lika bra acc i Nicklas maskin som i tex de andra Yammorna.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Webspy skrev:
Vad kostar startavgiften i VM? eftersom dom "sämsta" teamen verkar ha sopgrejer... I VM kan man tycka att alla team borde ha nya hojar osv... även om alla inte har råd att utveckla sina hojar lika mycket så borde väl alla team starta på årets hojar eller ev förra årets.

Det borde finnas team med pengar som vill köra VM.... lika väl som det finns team som kanske inte borde vara där. I F1 ska det till helt sjuka pengar för att köpa en plats på startgridden. (48 mille - o då tallar vi $)

Är 250 sååå mycket dyrare än tex WSS?

Stiggy´s årsbudget var 4 mille i år, för hela teamet. Watz fick väl betala knappa hälften för sin sits i 250-VM.... Är det sååååå mycket dyrare att driva ett 250 team? man kan väl knappast påstå att det är pga hög material samt utvecklingskostnad för ett team som Kurz eller vad dom nu heter?

Det är så mycket politik inblandad i vilka team som får köra så det är omöjligt att säga. Dorna betalar ju även ut startbidrag till en del team för att ha dem kvar, tror Kurz ligger på den nivån. Det som gör det dyrt är ju att det är fler tävlingar och även längre bort än i SBK som ju inte åker till USA eller Japan i år.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Goodstuff skrev:
Det är så mycket politik inblandad i vilka team som får köra så det är omöjligt att säga. Dorna betalar ju även ut startbidrag till en del team för att ha dem kvar, tror Kurz ligger på den nivån. Det som gör det dyrt är ju att det är fler tävlingar och även längre bort än i SBK som ju inte åker till USA eller Japan i år.

aha.... fan oxå. Jag som vill ha ett eget team.

Jag funderar seriöst på att titta åt BSB-hållet istället. Pratade med stiggy o han sa att transportkostnaden var den överlägset största kostna han hade. I BSB är man ju på en "lite" ö. så där borde man kanske kunna köra ett seriöst team på en Stiggy-budget.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Varför inte köra ett seriöst team i sverige med lite unga talanger? Det behövs.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...