MotoGP Motegi - Japan

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Pedrosa har alla förutsättningar att bli den mest framgånsgrika av de två förarna i Repsol Honda. Men det är ju på inga sätt säkert.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goodstuff skrev:
Pedrosa har alla förutsättningar att bli den mest framgånsgrika av de två förarna i Repsol Honda. Men det är ju på inga sätt säkert.
Nej, minns talangen Melandris mediokra förstasäsong på M1:an, med en 15:e plats i VM. Låt vara att M1:an av vissa klassificerades som "farlig" då.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Melandri är en duktigt förare helt klart men Pedrosa får nog anses vara en vassare talang. Ska hur som haver bli spännande att se vad han kan göra i största klassen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Pedrosa är nog vassare som 250-förare än Melandri var.
Men sen återstår det att se om Pedrosa skulle kunna köra moto-gp cykel svinigt bra direkt från början, något jag inte är helt övertygad om. Den enda som kommit till stora klassen med en BigBang var Biaggi när han kom till 500. Den sensationen tror jag inte Pedrosa är i stora klassen, även om det skulle vara kul om han kom in med en käftsmäll till de övriga förarna.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Jo, jag tänker så här:
De du rablar upp (förutom Melandri) har gått från 250 till 500 tvåtakt och jag tror att steget från en 500 tvåtakt till en 990 fyrtakt är mindre än steget från en 250 tvåtakt till en 990 fyrtakt.

Frågan uppstod då vi diskuterade hurvida Pedrosa kommer att prenumerar på pallplatser nästa år i MotoGP.
Mina frågor var ställda för att jag ville veta, inte som någon typ av ironi eller sarkasm :)

När jag ändå blottar min okunskap: När började Melandri köra i MotoGP-klassen?

Jag för min del tror inte omställningsskillnaden är något att tala om. Visst kräver en MotoGP-cykel en annorlunda stil än en 250 men det krävde också 500:eek:rna.

För inte alltför länge sen hette det ju att 250-förare (i synnerhet europeer) inte kunde köra 500. Rekryteringsbasen var istället USA och Australien där det fanns dirttrack-skolade förare som kunde hantera de vilt sladdande bestarna som 500:eek:rna var i slutet av 1980-talet. Detta ändrades då förare som Pierfranscesco Chili,Christian Sarron,Alex Barros och Alex Criville visade att det gick utmärkt att komma från 125 och 250 med gott resultat.

Man ska dock veta att det är mycket få förare som bara stormat in och vunnit direkt (en förare som Capirossi lyckades inte alls under sina 2 första säsonger i 500 och skickades ju ner i 250 igen) och i kombination med att 250 upplevde en nedgång i förarkvalitet nu för ett par år sen så tror jag helt enkelt att vi har de "tvåtaktsskolades" bästa år framför oss. Om några säsonger kommer MotoGP-förarna fortfarande vara skolade i 125 och 250 bara det att de har bytt namn. Rossi,Biaggi och Capirossi kommer heta Pedrosa,Dovizioso och Lorenzo istället.

valmers skrev:
Men herregud, Katoh är ju för bövelen inte med oss längre.

Vad har det med saken att göra? Det förändrar väl inte faktum att han var rejält snabb första säsongen i stora klassen?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
(en förare som Capirossi lyckades inte alls under sina 2 första säsonger i 500 och skickades ju ner i 250 igen)
Inte lyckades alls är ju inte riktigt sant då han ju faktiskt vann på PI 96 och även hade en tredjeplats, Capirossi är vass men han har ju faktiskt bara vunnit fyra gånger i största klassen trots 117 starter i största klassen.
 
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top