MotoGP Motegi - Japan

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
2ono skrev:
Världsmästare i 250 som är aktuella för Moto GP
Massimiliano Biaggi Italy Aprilia 1994-1997
Loris Capirossi Italy Aprilia 1998
Valentino Rossi Italy Aprilia 1999
Daijiro Katoh Japan Honda 2001
Marco Melandri Italy Aprilia 2002

Nästa år kompletteras denna skara troligen med 1999 års världsmästare Olivier Jacque.

Sen har ju förare som Sete Gibernau,Shinya Nakano,Alex Hofmann,Carlos Checa,Roberto Rolfo,Toni Elias,Jeremy McWilliams bakgrund i 250-VM.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
.....
 

Bifogat

  • Sprocket755543939.jpg
    Sprocket755543939.jpg
    49.8 KB · Visningar: 118

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
sandstream skrev:
Ja, jag tror inte att Pedrosa kommer att stå på pallen så många gånger näst år i MotoGP.
Att gå direkt från en tvåtakts 250 till en fyrtakts 990 är nog rätt svårt även för en talangfull kille som Pedrosa.
Inte för att det nödvändigtvis gör övergången enklare, men jag tror att Pedrosa kommer köra en 3-cylindrig 800-kubikare (enligt 2007-reglementet). Eller har det dementerats av HRC?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oscar skrev:
Det kan inte ha något med väderförutsättningarna att göra, tex att det var betydligt kallare 2000..?
Det hade det säkert, som påvisats, men 26 sekunder efter är mer än en sekund per varv och fem år senare. De körde helt enkelt förbannat bra 2000.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Goodstuff skrev:
Det hade det säkert, som påvisats, men 26 sekunder efter är mer än en sekund per varv och fem år senare. De körde helt enkelt förbannat bra 2000.
Det var ett hyfsat gäng som den gången körde på snabbare tid än gårdagens lopp:

Katoh
Melandri
Nakano
Jacque

Chris Ash skrev:
Nästa år kompletteras denna skara troligen med 1999 års världsmästare Olivier Jacque.
:7peta 2000, 1999 vann en liten italienare.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
rerell skrev:
Inte för att det nödvändigtvis gör övergången enklare, men jag tror att Pedrosa kommer köra en 3-cylindrig 800-kubikare (enligt 2007-reglementet). Eller har det dementerats av HRC?

Vad jag hört så är det en V5:a med tajtare chassi,
undrar om det är samma som Max och Sete testade
eller om HRC bygger 2 olika chassin? Låter inte troligt
då få av deras förare är storvuxna killar.
 

sandstream

Guest
2ono skrev:
Intressantare att se Moto GP förarnas bakgrund.
Nej, det är inte så intressant eftersom en majoritet av dem du räknar upp gick från en tvåtakts 250 till en tvåtakts 500.

Det intressanta, med tanke på Pedrosas möjligheter att lyckas i MotoGP nästa år, vore ju att veta hur många, om ens någon, som har gått från en tvåtakts 250 till en fyrtakts 990 och placerat sig stadigt på pallen?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
sandstream skrev:
Det intressanta, med tanke på Pedrosas möjligheter att lyckas i MotoGP nästa år, vore ju att veta hur många, om ens någon, som har gått från en tvåtakts 250 till en fyrtakts 990 och placerat sig stadigt på pallen?

Tyvärr är det lite svårt att säga eftersom bytet från 2-takt till 4-takt
i kungaklassen sammanföll med en svacka i standarden i 250. T.ex.
så gick dominanten Poggiali in någon slags livskris och fick gå ner till
125 igen för att starta om karriären. Fonzi Nieto tappade också allt.

De (Elias, Rolfo) som kom upp hamnade i lågbudgetstall där de
får kämpa hårt för att prestera anständiga resultat.

Nu har standarden höjts, ska bli intressant vad grabbarna som kommer
upp de närmaste åren kan göra. Pedrosa, West, Dovisiozo, Lorenzo och
min favorit (något ojämne) friskusen Randy DePuniet.

Störste talangen vid sidan av Pedrosa är nog Simoncelli,
hoppas han kan gå upp till 250 i år och komma till MotoGP
2007 eller 2008.
 

MC Doktorn

Guest
sandstream skrev:
Nej, det är inte så intressant eftersom en majoritet av dem du räknar upp gick från en tvåtakts 250 till en tvåtakts 500.

Det intressanta, med tanke på Pedrosas möjligheter att lyckas i MotoGP nästa år, vore ju att veta hur många, om ens någon, som har gått från en tvåtakts 250 till en fyrtakts 990 och placerat sig stadigt på pallen?

Intressant så tillvida att det det är tydligt att dom som kört renodlade racerhojar och vunnit världsmästerskap har klara fördelar.

Huruvida han kommer nå regelbundna pallplatser eller inte 1:a året är spekulativt, personligen tror jag han får vara glad om han nå enstaka pallplatser 2006.

Konkurransen är på en mycket högre nivå i MotoGP jfr med 250.
Dom 6 bästa i klassen har en VM titel bakom sig.
Ser man generellt på 250 åkare som klassat upp sig i år så har vi Rolfo och Elias som inte lyckats.
Pedrosa var totalt klart bättre än dessa under i 250 2004.

#46 anser ju dock att hans begränsade fysiska förutsättnigar (158cm och 47kg) är ett hinder , där hans låga vikt enligt många har varit en klar fördel i 250 klassen.
Som kanske ger honom fördelar iom det nya reglementet 2007.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Nej, det är inte så intressant eftersom en majoritet av dem du räknar upp gick från en tvåtakts 250 till en tvåtakts 500.

Det intressanta, med tanke på Pedrosas möjligheter att lyckas i MotoGP nästa år, vore ju att veta hur många, om ens någon, som har gått från en tvåtakts 250 till en fyrtakts 990 och placerat sig stadigt på pallen?
Det är det inte, som gthyni visat, men det som är tydligt är att de som är skolade i 250cc genrellt sett är de snabbaste förarna.

KTM lade in protset mot Luthis motorcykel samt vill ha en diskussion om regeln att resultatet tas ett varv inna det att racet rödflaggas.

http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=6&nid=119134
Red Bull KTM team boss Harald Bartol has declared that the protest lodged after today's 125cc Japanese grand Prix at Motegi was not personally directed against Swiss rider Thomas Luthi.

The KTM team asked for the capacity of Luthi's motor to be checked by the technical delegate after the race. Luthi's motor was found to be in conformity with the regulations.

"After the 125cc race our team has lodged protest to check the engine capacity of Luthi's bike which was not in parc ferme," began Bartol.

"The reason for this protest was nothing personal against Thomas Luthi, but as a catalyst to start a discussion on the current rules for when a race is stopped early because of crash.

"I think the sport needs to clarify this rule, which states that the race result will be declared as per the positions on the previously completed lap. The race director Paul Butler today has agreed that we need to have this discussion and that will now take place."

Today's Japanese GP was red-flagged after 15 laps when Luthi crashed and was then hit by Sergio Gadea, forcing the race to be stopped. The result was then taken from the previous lap, meaning that KTM rider Mika Kallio still won, but that Luthi was able to claim second, his position at the time of the crash.

Bartol said that the rule needs to take into account whether a rider, who is the primary cause of a race to be stopped early, should earn his normal championship points.

"Obviously there could be a situation where the world championship could be decided in favour of a rider, and not just a KTM rider, because of this rule," Bartol added. "Perhaps we should have an FIM rule like the world speedway championship where the rider who causes a race stoppage is eliminated from the result, I just want a fair rule that is applied equally for all riders."

Lüthi, whilst fortunate to avoid serious injury, dislocated his shoulder in the crash and is doubtful for the next round in Malaysia, but the Swiss youngster still leads the championship by three-points from Kallio.
 

sandstream

Guest
Goodstuff skrev:
Det är det inte, som gthyni visat, men det som är tydligt är att de som är skolade i 250cc genrellt sett är de snabbaste förarna.
När de gick från tvåtakt till tvåtakt ja, men hur går det för dem som gått upp till MotoGP de senaste åren?
Om jag tolkar 2ono och gthynis inlägg rätt så har det inte gått något vidare.

Jag tror som sagt att Pedrosa får det svårt oavsett vilket team han hamnar i första året.
Men vi får väl sparka liv i den här tråden om 1 år och se hur det går för honom :hihi
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
När de gick från tvåtakt till tvåtakt ja, men hur går det för dem som gått upp till MotoGP de senaste åren?
Vad är så svårt att förstå? De snabbaste förarna i MotoGP är skolade på tvåtaktracers: Rossi, Biaggi, Capirossi, Melandri, Gibernau. Hur tänker du?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
När de gick från tvåtakt till tvåtakt ja,

Men de kör ju fyrtakt nu.....toppen i MotoGP består ju nästan uteslutande av gamla 500 och 250 förare som har gått från tvåtakt till fyrtakt. Den väntade rushen av fyrtaktsförare har helt och hållet uteblivit och omsättningen på förare har inte varit speciellt hög.

Annars är ju Melandri och Katoh de exempel du efterfrågar.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Men de kör ju fyrtakt nu.....toppen i MotoGP består ju nästan uteslutande av gamla 500 och 250 förare som har gått från tvåtakt till fyrtakt. Den väntade rushen av fyrtaktsförare har helt och hållet uteblivit och omsättningen på förare har inte varit speciellt hög.

Annars är ju Melandri och Katoh de exempel du efterfrågar.
Men herregud, Katoh är ju för bövelen inte med oss längre.

Nyteknik skrev:
Vad är så svårt att förstå? De snabbaste förarna i MotoGP är skolade på tvåtaktracers: Rossi, Biaggi, Capirossi, Melandri, Gibernau. Hur tänker du?
Som vanligt glömmer du Edwards och Hayden, som är topp fem i MotoGP-VM.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Edwards var amerikansk 250-mästare innan han började köra Superbike. :7peta
Men lägg av nu, Hayden har också kört 250 en gång i tiden. Tror att både Edwards och Hayden är aningen mer utvecklade körmässigt i WSBK respektive AMASBK.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Vad är så svårt att förstå? De snabbaste förarna i MotoGP är skolade på tvåtaktracers: Rossi, Biaggi, Capirossi, Melandri, Gibernau. Hur tänker du?
Jo, jag tänker så här:
De du rablar upp (förutom Melandri) har gått från 250 till 500 tvåtakt och jag tror att steget från en 500 tvåtakt till en 990 fyrtakt är mindre än steget från en 250 tvåtakt till en 990 fyrtakt.

Frågan uppstod då vi diskuterade hurvida Pedrosa kommer att prenumerar på pallplatser nästa år i MotoGP.
Mina frågor var ställda för att jag ville veta, inte som någon typ av ironi eller sarkasm :)

När jag ändå blottar min okunskap: När började Melandri köra i MotoGP-klassen?
 
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top