MotoGP Motegi - Japan

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Varför var det helt rätt? Det var överoptimistiskt men inte fult eller farligt. Raceincident, De Angelis kommer alldeles fel in och kört bredd, Lorenzo försöker sticka innanför när De Angelis stänger dörren väldigt snävt.

Jag tycker straffet är helt obegripligt. Är det frimärkssamlare och ornitologer som sitter och dömer?

De Angelis lämnade en lucka vilket alla som har ögon kan se..... :fakta

valmers skrev:
Att sedan Chris Ash anser sig veta bättre än HRC när det gäller tillsättande av fabriksstyrningar, är inte mycket att bry sig om.

Till skillnad från dina expertutlåtanden då eller? :lol :lol :lol

sandstream

Guest
Goodstuff skrev:
Ett respektive noll. Men ta en titt på det hrä då. Tre senaste säsongerna. Hayden: 6 podium och en vinst, femma, åtta och just nu femma i VM Biaggi: 22 podium och tre vinster, trea, trea och just nu tvåa i VM.
Stämmer säkert jättebra men det känns lite som att Biaggi inte räcker till längre för att vinna. Men det är ju bara min känsla :)
Men nu är nu, och då är då, och Hayden har vunnit i år och det har inte Biaggi.

Kan hålla med om att Hayden borde ha gjort mycket bättre ifrån sig med tanke på vilket material han haft till sitt förfogande.
Hade Hayden suttit på en Suzuki som Hopper hade det varit mer förståligt.
Goodstuff skrev:
Varför var det helt rätt? Det var överoptimistiskt men inte fult eller farligt. Raceincident, De Angelis kommer alldeles fel in och kört bredd, Lorenzo försöker sticka innanför när De Angelis stänger dörren väldigt snävt.
Överoptimistiskt tycker jag är att skönmåla det hela.
Han kastade sig väl innanför Pedrosa först vilket var svettigt och han borde ha insett att De Angelis aldrig kunde ha sett honom och gett plats.
Tycker det är bra att de visar att det får finnas någon gräns för vad man utsätter sina medtävlare för.

Men jag tillhör också de få som tycker att Rossi borde ha diskats för sin torpedering av Sete i början av säsongen så vad vet jag :tungan

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Att sedan Chris Ash anser sig veta bättre än HRC när det gäller tillsättande av fabriksstyrningar, är inte mycket att bry sig om.
Sedan HRC tappade Rossi kan man verkligen ifrågasätta deras kompetens att tillsätta fabriksstyrningarna. Först uttalandet om att de bara bygger en bättr ehoj för att spöa Rossi och sedan tilldelningen av fabrikshojar. Den förare de hade sist på sin pecking order förra året ligger nu trea i VM medan den som hade första tjing ligger åtta...

sandstream skrev:
Stämmer säkert jättebra men det känns lite som att Biaggi inte räcker till längre för att vinna. Men det är ju bara min känsla :)
Men nu är nu, och då är då, och Hayden har vunnit i år och det har inte Biaggi.

Kan hålla med om att Hayden borde ha gjort mycket bättre ifrån sig med tanke på vilket material han haft till sitt förfogande.
Hade Hayden suttit på en Suzuki som Hopper hade det varit mer förståligt.
Tycker Biaggi ser ut att vara betydligt närmare en seger än Hayden i dagsläget.

sandstream skrev:
Överoptimistiskt tycker jag är att skönmåla det hela.
Han kastade sig väl innanför Pedrosa först vilket var svettigt och han borde ha insett att De Angelis aldrig kunde ha sett honom och gett plats.
Tycker det är bra att de visar att det får finnas någon gräns för vad man utsätter sina medtävlare för.

Men jag tillhör också de få som tycker att Rossi borde ha diskats för sin torpedering av Sete i början av säsongen så vad vet jag :tungan
Det ska finnas en gräns med Lorenzo kör inte farligt. De Angelis missar ju kurvan helt, liksom Pedrosa, och vet att han har folk bakom sig vilket innebär att han är medveten om att de säkert tagit innerspår vilket ju också visar sig när han gör allt för att stänga dörren men där är Lorenzo. Tufft men avstängning?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Macke skrev:
WTF! Rossi 11:a??? :va
Det här kan bli intressant!!!! :tummenupp

Nicklas utkvalad, över 107%... Fan vad tråkigt.... :(

Ja det var tråkigt! Tydligen så hade veven skurit och hojen hade gått kass.
Hoppas han biter ihop och kommer igen till nästa race! :banana

sandstream

Guest
Goodstuff skrev:
Tycker Biaggi ser ut att vara betydligt närmare en seger än Hayden i dagsläget.
Jovisst, men Biaggi är alltid nära, Hayden vann iaf ett lopp (ett av dem som Honda måste ranka högst under året).

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
RedBaron skrev:

NEEEJ!!!! Jag tycker att det kanske var en smula vågat, men inte f-n ska det bli avstängning! Tråkigt för mig som håller på Lorenzo... :(

Goodstuff skrev:
En intressant detalj i 250.
I år vann Aoyama efter 23 varv med en sluttid på 43.52.454 och Pedrosa satte snabbaste varv med 1.53.199
2000 vann Katoh efter 23 varv med en sluttid på 43.26.394, sju tiondelar före Nakano som satte snabbaste varvtiden med 1.52.253.

Det kan inte ha något med väderförutsättningarna att göra, tex att det var betydligt kallare 2000..?

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Tittade på klippet igen på motogp.com,
det finns en jättelucka innanför de Angelis och Pedrosa
och Lorenzo dyker in.
Felet är att farten är för hög så det släpper bak,
men samtidigt viker de Angelis in och omöjliggöra
för Lorenzo att klara situationen.

De Angelis och Pedrosa låg i linje,
Lorenzos val var väl att knäppa båda när chansen kom
eller att bli 4:a.

Racing incident IMHO

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
gthyni skrev:
Felet är att farten är för hög så det släpper bak,

Jag tyckte också att det släppte bak innan han dundrade in i DeA, men efter att jag kollat på det igen så är jag inte lika säker! Är det inte så att droppen som får bägaren att rinna över för bakhjulet, är när framhjulet träffar DeA?

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Kan ingen lägga upp en filmsnutt på incidenten??, missat de här... :gnissla

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
De Angelis cykel reser upp innan de vurpar,
men om det beror på touch lr att han upptäcker att Jorge L
finns där är svårt att avgöra från den vinkeln

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
oscar skrev:
Det kan inte ha något med väderförutsättningarna att göra, tex att det var betydligt kallare 2000..?

2000: Lufttemp. 22, marktemp. 31, luftfukt. 37 %
2005: Lufttemp. 36, marktemp. 39, luftfukt. 11 %

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Tja, det står 7-5 till Biaggi i inbördes möten med Hayden i år, och den senare har slagit Rossi, inte speciellt mycket skiljer alltså. Skillnaden mellan förarna är erfarenhet. Att sedan Chris Ash anser sig veta bättre än HRC när det gäller tillsättande av fabriksstyrningar, är inte mycket att bry sig om.
Angående erfarenhet är det Hayden som har kört mest fyrtakt och borde sopa banan med mopedföraren. Efter tre säsongers gullande hos HRC i MotoGP ska en AMA-mästare inte behöva skylla på för lite erfarenhet för att kunna vinna (på de utom-amerikanska GP-banorna).

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Angående erfarenhet är det Hayden som har kört mest fyrtakt och borde sopa banan med mopedföraren. Efter tre säsongers gullande hos HRC i MotoGP ska en AMA-mästare inte behöva skylla på för lite erfarenhet för att kunna vinna (på de utom-amerikanska GP-banorna).
3 säsonger är väl vad man brukar säga krävs för att lära sig en modern MotoGP-hoj ordentligt. Snabbheten finns, erfarenheten för att få till rejsen ett snäpp bättre är på väg att infinna sig.

sandstream

Guest
valmers skrev:
3 säsonger är väl vad man brukar säga krävs för att lära sig en modern MotoGP-hoj ordentligt. Snabbheten finns, erfarenheten för att få till rejsen ett snäpp bättre är på väg att infinna sig.
Mao är det nästa år som gäller för Hayden.
2007 blir det ju 800 cc och först 2010 har han kört in sig på den hojen ;)

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
det är pengarna som styr givetvis.
USA är en viktig marknad för Honda
så HRC behöver en snabb amerikan i motogp.

Det finns väl bara två att välja på (NH o CE)
men ingen av dem kan mäta sig med de bästa
från Italien/Spanien mer än enstaka gånger.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Jag tror du får vänja dig vid tanken att Hayden inte är det fenomenala framtidslöfte som du fortfarande vill göra gällande. Att stå på pallen 4 gånger under 3,5 säsonger är inte särskillt imponerande för en HRC-förare.

Och om det krävs några års vana för att vinna i MotoGP borde det inte har varit möjligt för Biaggi att från Pole och i konkurrens med Doohan vinna sitt första 500-race (Suzuka -98).

Det räcker som du vet inte med att vara snabb. Det finns och har funnits en hel drös rusktigt snabba förare som inte har fått till det i 500/MotoGP: van der Goorbergh, Harada, Bayliss, Crafar, Abe, Laconi, Checa, Aoki. Alla har blixtrat till och stått i pole eller på pallen men för det mesta lite längre bak. Där ser jag Hayden både nu och om 2-3 år. Förklara gärna vad som talar för motsaten.

sandstream

Guest
gthyni skrev:
Det finns väl bara två att välja på (NH o CE)
men ingen av dem kan mäta sig med de bästa från Italien/Spanien mer än enstaka gånger.
Glöm inte Hopper :fatta!
På en bättre hoj är det lik han kör runt på nu skulle han nog kunna vara med längre fram :)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Jag tror du får vänja dig vid tanken att Hayden inte är det fenomenala framtidslöfte som du fortfarande vill göra gällande. Att stå på pallen 4 gånger under 3,5 säsonger är inte särskillt imponerande för en HRC-förare.

Och om det krävs några års vana för att vinna i MotoGP borde det inte har varit möjligt för Biaggi att från Pole och i konkurrens med Doohan vinna sitt första 500-race (Suzuka -98).

Det räcker som du vet inte med att vara snabb. Det finns och har funnits en hel drös rusktigt snabba förare som inte har fått till det i 500/MotoGP: van der Goorbergh, Harada, Bayliss, Crafar, Abe, Laconi, Checa, Aoki. Alla har blixtrat till och stått i pole eller på pallen men för det mesta lite längre bak. Där ser jag Hayden både nu och om 2-3 år. Förklara gärna vad som talar för motsaten.
Så var vi där igen; 500:a är dött, nedlagt, förbjudet och begravet. Nu snackar vi MotoGP, med nya förutsättningar. 500:eek:rna var kanske svårkörda, men det snackas hela tiden om att inlärningsfasen för nya förare har förlängts i och med MotoGP-hojarnas intåg.

Biaggi slog alltså Doohan -98. Jaha? Hayden slog Rossi -05. Någonting säger mig att HRC värderar prestationer utförda -05 högre än dito -98.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...