MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Hundra pix på att Simoncelli är före Spies i totalen vid slutet av 2010. Någon som sätter emot :)

Nästan beredd att sätta emot, dock enbart för att Spies är nog en mer taktisk och jämn förare. Simoncelli är snabbare men kommer nog att satsa lite väl hårt sin första sägong och kommer nog att nolla en hel del, men jag hoppas att jag har fel, Simoncelli är ju en fröjd att titta på ingen risk att man somnar i soffan.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Vem som helst som sett några SBK lopp i år såg att Spies/Yamaha missat inställningarna totalt på Imola. Så att just d rejset är relevant/rättvist Spies kan Du ju endast försöka tuta i små barn med :rolleyes:

Ifs sa Spies själv att han hade en bra setup i race 2, men det var inte tempot jag syftade på utan vad som händer om man lämnar en liten lucka i motogp.
:brinnerup
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Spies får nog hyfsa till sin körstil lite i MGP. Den är yvig och passar bra i WSBK där man får brottas mer med hojarna än man gör på en ren racer.
Racern kräver en annan mjukhet som inte är så absolut nödvändig i superbike.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Repsol Honda
- Dani Pedrosa - 2010
- Andrea Dovizioso - 2011

Honda Gresini
- Marco Simoncelli - 2010
- Marco Melandri -2010

Honda LCR
- Randy de Puniet - 2010

Team Scot Honda
- Gabor Talmacsi
- Hiroshi Aoyama

Ducati Marlboro Team
- Casey Stoner - 2010
- Nicky Hayden - 2010

Pramac Ducati
- Mika Kallio - 2010
- Alex de Angelis
- Mattia Pasini
- Toni Elias
- Aleix Espargaro

Aspar Ducati
- Hector Barbera

Factory Yamaha Team
- Valentino Rossi - 2010
- Jorge Lorenzo - 2010

Tech 3 Yamaha
- Colin Edwards - 2010
- Ben Spies - 2010

Rizla Suzuki motoGP
- Alvaro Bautista
- Loris Capirossi

Ponsson Gil Motor Sport (Emmi Caffe Latte)
- Thomas Luthi

FB Corse MotoGP
- Alex De Angelis


Rykte
Option
Bekräftat

Inte många sitsar kvar att slåss om..


Lade till Espargaro som rykte till Pramac Ducati.
Det känns nästan som han ligger bäst till för den sista platsen där efter sina fina inhopp medan Kallio kört fabriks duccen.
Tydligen så ville ju Pramac köra honom resten av säsongen istället för Canepa.....

Edit: Lade till FB Corse också som är ett rykte tillsammans med De Angelis. Även om det är ett riktigt långskott att dom ska stå på startlinjen när det väl drar igång... Mycket skeptisk...
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Mmm .. Frågan är om gode Gabor T visat tillräckligt tydligt att han vill vara med o leka nästa år oxå ! In med någon annan där :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Mmm .. Frågan är om gode Gabor T visat tillräckligt tydligt att han vill vara med o leka nästa år oxå ! In med någon annan där :tummenupp

Han har ju med sig en jättestor säck med pengar från MOL ( http://www.mol.hu/en/), och det kommer man ju långt med i MotoGP.... Tyvärr....

Det är väl enda anledningen att han fått köra i år.... För han har ju inte direkt rosat marknaden med sina resultat, och det finns ju VÄLDIGT många som knackar på dörren och vill in i MotoGP, samt en hel del förare som är mycket bättre än honom som är på väg ut ur klassen för att dom inte får nån styrning...
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nån som vet hur många hojar som finns att tillgå?

Blir det fler än i år? Kommer man att pga nya regler använda "överblivna" motorer till att ta fram fler hojar?

Ett VM borde ha åtminstone 25 startande tycker jag.

Factory Yamaha Team
- Valentino Rossi - 2010
- Jorge Lorenzo - 2010

Tech 3 Yamaha
- Colin Edwards - 2010
- Ben Spies - 2010

Hmmm, om man leker med tanken att Rossi vinner 2010 i hård konkurrens med Lorenzo och Spies pga att de har överlägsna hojar ...
Visst vore det en ny utmaning för Rossi att 2011 köra ifrån dem på ett annat hojmärke, t ex Ducati :D

Har någon vunnit VM på 3 olika märken?
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Hmmm, om man leker med tanken att Rossi vinner 2010 i hård konkurrens med Lorenzo och Spies pga att de har överlägsna hojar ...
Visst vore det en ny utmaning för Rossi att 2011 köra ifrån dem på ett annat hojmärke, t ex Ducati :D

Har någon vunnit VM på 3 olika märken?

Tror Rossi kör sitt sista/2 sista år med Ducati from 2011. Ponsson och FB Corse, vad hade dem tänkt köra med för maskiner?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tror Rossi kör sitt sista/2 sista år med Ducati from 2011. Ponsson och FB Corse, vad hade dem tänkt köra med för maskiner?

A new team could enter the 2010 MotoGP championship, in the shape of former World Superbike team FB Corse. Today, the team announced that they were aiming to enter the series next season, with a bike built and designed by the Italian team themselves. The bike is an in-line three-cylinder four stroke, designed by Mauro Forghieri of the Oral Engineering Group, an engineer with a history in Ferrari's Formula One program, as well as having designed engines for Bugatti and Lamborghini. According to the published specifications, the engine will produce over 150 kW, or between 200 and 210 horsepower, a number which seems to be around 10% below what the current crop of bikes on the grid are producing. According to GPOne.com, this was the three-cylinder engine that BMW was building its MotoGP project around, before the German company switched tacks and aimed at racing in World Superbikes instead.

The bike has a couple of interesting innovations, one of which has actually caused the team a serious problem. The bike uses a hydraulically-actived semi-automatic six speed gearbox, but hydraulically controlled clutches were banned at a meeting of the Grand Prix Commission ealier this year. As a consequence, a shakedown test planned for the Valencia Grand Prix has had to be postponed while a solution is being sought. Dorna CEO is very keen to see more bikes on the grid, so no doubt negotiations are underway to make sure the bike could be made legal somehow.

No riders have yet been named by the team, but as the bike is an all-Italian project - the FB Corse team ran in the Italian Superbike championship with Giovanni Bussei (probably the coolest motorcycle racer on the planet) and Mauro Sanchini, and were involved in the DFX Corse World Superbike effort this year - it is very likely that the team will want an Italian rider. This would put Alex de Angelis in the hot seat for the ride, if the Italian is left without a bike with one of the existing teams in 2010. However, Roger Burnett, James Toseland's manager, told the BBC that he was also looking at a "new MotoGP project" without mentioning any names, and this could potentially be the project he was referring to.

There are photos of the project over on both GPOne.com and on Motoblog.it, and there are apparently more details on the FB Corse website. However, given that the FB Corse website is an unusable Flash monstrosity (though very pretty to look at), those details and photos were hard to find.

Specifications, as so far revealed:

Engine

•3 cylinder in-line four stroke
•Capacity: 797.99 cc
•Bore x Stroke: 90 x 41.8 mm
•Compression ratio: 13.9:1
•Power: Over 150 kW @ 18,000 rpm
•Pneumatic valves
•Electro-mechanically operated variable length intake trumpets
•Ride by wire mechanically operated throttle actuation
•6-speed semi-automatic gearbox
•Magnetti Marelli ECU
Chassis

•Aluminum box section frame
•Wet weight: 143 kg
Aerodynamics

•Carbon fiber bodywork
•Cx 0.22 in a wind tunnel without a rider, 0.27 with a rider
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Spies får nog hyfsa till sin körstil lite i MGP. Den är yvig och passar bra i WSBK där man får brottas mer med hojarna än man gör på en ren racer. Racern kräver en annan mjukhet som inte är så absolut nödvändig i superbike.
Du får ringa Stoner, hans stil kan knappast kallas för mjuk.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
"Elías appears to have limited chances to continue in MotoGP, with only his former team Pramac Racing and Hayate Racing yet to announce their 2010 plans, but he is nonetheless staying focused for the last four races of the year."

http://www.motogp.com/en/news/2009/elias+about+his+future


Bara en sits kvar hos Pramac och en (eller 2?) hos Hayate kvar om man ska tro MotoGP.com
* Vem kör för Scot, är det klart med Gabor T.? och vem mer?
* Kommer Playboy-teamet utöka till 2 förare?
* Läser inte MotoGP.com folket sanningen på sh om FB Corse och ponsson? :rolleyes:
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ben Spies kommer kanske enligt ett rykte att köra som wildcard på årets sista race. Perfekt träning om inte annat.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Du får ringa Stoner, hans stil kan knappast kallas för mjuk.

Jo han kör mjukt, men hojen lever lite rövare under honom. Så var det även för Capirex. Ser du inte att hans körning är mjuk så får du nog träna upp ditt öga lite för att filtrera bort hojens beteende från förarens input.
______________________________________________________________________________________________________________________


"Casey Stoner är tillbaka.

Med salttabletter.

– Nu får vi se hur det går, det var så länge sedan jag körde, säger den förre världsmästaren.

Australiern har tvingats vila från tre MotoGP-lopp, anledningen var den mystiska magsjukdom som han drabbades av i somras. Han kände sig bara svagare och svagare, men läkarna hittade inget fel på honom.

Därför tvingades han att ta en paus under tre lopp och då genomfördes en rad olika tester. Resultatet visade att han var utbränd och övertränad, dessutom hade han för lågt blodtryck och natriumnivån i kroppen var för låg. Detta sägs vara resultatet av att han tränat för hårt under de senaste åren, detta trots att han varit skadad och återhämtat sig efter operationer. Hans kropp har inte klarat av den extremt hårda belastningen.
Fått ett matschema

Den avslutande läkarundersökningen inför resan till Europa visade att han är på god väg att återhämta sig och att kroppen mår betydligt bättre än i somras och att han nästan är tillbaka på idealvikten 60 kilo. Han har fått ett matschema som innehåller många produkter rika på natrium* så att han håller blodtrycket på en jämn nivå och så att hans muskler orkar, skriver motorsporttotal.

– Jag ser verkligen fram emot att tävla i Portugal, jag har aldrig tidigare missat tre lopp och det var enormt svårt att lyssna på läkarna och ta en paus. Tidigare har jag alltid kört, även om jag varit skadad. De avslutande loppen förra året körde jag med bruten handled, säger Casey Stoner till motorsporttotal.

– Men den här gången var det omöjligt att köra. Jag ser fram emot att tävla igen, att träffa teamet och alla andra killar. Jag hoppas att jag är bättre än vad jag var senast, men vi får se. Läkarna har gett mig salttabletter så att jag kan höja mina natriumvärden. Om det hjälper eller inte ser vi under helgen.
Räknar inte med toppresultat

VM-fyran vågar inte hoppas på några toppresultat under säsongens fyra avslutande lopp:

– Vi vet inte alls hur det kommer att gå, det är så länge sedan jag satt på en cykel. Det kommer ta ett tag för mina muskler att vänja sig, säger Casey Stoner.

– Men som sagt, jag ser fram emot att vara tillbaka och att få arbeta med cykeln igen. Jag ser framåt.

Anna Andersson, AB."

* Salta jordnötter? :tummenupp
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jo han kör mjukt, men hojen lever lite rövare under honom. Så var det även för Capirex. Ser du inte att hans körning är mjuk så får du nog träna upp ditt öga lite för att filtrera bort hojens beteende från förarens input.
Så måste det vara. Tänk vad svårt det kan vara för en novis som mig att se om föraren kör mjukt eller inte. Tackar för inputen :tummenupp
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top