Sa till ungarna igår när vi kikade på kvalet att vale tar detta!
Ska försöka sammanfatta mitt första besök på Assen. Väldigt välorganiserat om man kommer med bil/mc. Igår körde vi ganska sent ut till banan, vi rullade vid 8-tiden, ca 2km från banan började kön från motorvägen in mot banan, inga problem, kön rullade på väldigt bra, poliser och arrangör såg till att allt flöt på och vi hann parkera och gå in på området låmgt innan morgonträningen.
Idag vågade jag inte chansa. Väckte frugan prick 06.00, upp med ungarna, 06.45 satte vi oss i bilen för att köra de dryga 2.5 milen från stugan vi har hyrt till banan. Närmade oss avfart till assen, i stort sett inga köer, ännu fler poliser och personal viftade utav bara helvete för att trafiken skulle flyta på och det gjorde den verkligen, vi parkerade bilen på anvisad P-plats och var inne på området innan 08.00.
Banan i sig är klockren, man ser ta mig fan bra vart man än väljer att stå/sitta. Man ser dessutom väldigt långa sträckor av banan. Vi satt vid bakrakan och där kan man följa förarna en bra bit plus att man ser dem när dom vänder tillbaka mot chikanen mot start och mål men man ser som sagt bra var man än sitter/står då banan i sig är väldigt platt och inga irriterande träd och buskar i vägen??
Maten lär inte få en femma i michelinguiden direkt, fanns typ tre "maträtter" att välja mellan oavsett var på banan du handlade mat (vi gick runt hela banan) men som tur var nöjde sig ungarna bra med en strut pommes frites.
Marijuana, ja, det röks på utav bara helvete inne på området, på läktaren, inne på toan, i matkön you name it typ
idag knackade min läktargranne mig på axeln och var artig nog att fråga om det var okej att han tände sin joint pga ungarna, sa till honom att det är ok men blås röken åt andra hållet och rök upp skiten fort som fan
Efter att racen var slut gick vi bort till bilen i lugn och ro, många fler med oss som lämnar, går till bilen (ca 20 min promenad från arenan), vakterna som stod när vi kom var kvar ser till att trafiken flytet på vilket den verkligen gör trots många bilar/mc som skall lämna området samtidigt.
Mitt besök på assen kan sammanfattas kort och gott som det absolut bästa racet/motog-eventet jag har varit på (bortsett från maten då) tveklöst. Att Vale dessutom vann kommer jag att bära med mig resten av mitt liv, snacka om att pricka in rätt race
Vi (jag) börjar redan fila på ett nytt besök nästa år om vi får ihop det då jag har "lovat" ungarna att vi ska ta barcelona nästa år men jag ska försöka snacka mig ur barcelona om det går, tvivlar dock på det då döttrarna hemskr gärna vill dit